Variables psicológicas comunes en la violencia escolar entre iguales y la violencia filio-parentalun estudio cualitativo

  1. Alejandra Castañeda-de la Paz
  2. Gonzalo del Moral-Arroyo
  3. Cristian Suárez-Relinque
Journal:
Criminalidad

ISSN: 1794-3108

Year of publication: 2017

Volume: 59

Issue: 3

Pages: 141-152

Type: Article

More publications in: Criminalidad

Abstract

Abstract Objective: getting to know jointly the influence exerted on School Violence (“Violencia Escolar “VE”) and Filial-Parental Violence (“VFP”) by certain indicators of both individual adjustment (empathy and self-esteem) and social type (social status and relationship with peers). Method: a qualitative study was carried out among probation centers/juvenile facility’s adolescents, parents, teaching staff and technicians. Results: To most participants, bullies / aggressors in both studies reveal low self-esteem and empathic difficulties. However, VE provides them with some kind of status and social acceptance from their group of peers, while VFP generates rejection; therefore, it tends to be hidden. Conclusions: aggressors against parents seek the acceptance of peers through violent behaviors in the school environment, this being an aspect that would lead to the coexistence of aggressive conducts both within the family and in the school environment.

Bibliographic References

  • Allison, S. T. (2015). Hero worship: The elevation of the human spirit. Journal for the Theory of Social Behaviour. 46. 187-210
  • Amador, M. (2014). La migración interna de las mujeres indígenas: la mujer náhuatl. Universidad Pablo de Olavide. Sevilla.
  • Bobic, N.. (2004). Adolescent violence towards parents. Australian Domestic and Family Violence Clearinghouse.
  • Bronfenbrenner, U. (1979). The ecology of human development: Experiments by nature and design. American Psychologist. 32. 513
  • Calvete, E., Orue, I. (2013). Child-to-parent violence: Emotional and behavioral predictors. Journal of Interpersonal Violence. 28. 755
  • Calvete, E., Orue, I. (2011). Violencia filio-parental en la adolescencia: rasgos contextuales y personales. Infancia y Aprendizaje. 34. 349
  • Castañeda, A., Garrido-Fernández, M. (2012). Menores con conducta de maltrato hacia los progenitores: un estudio de personalidad y estilos de socialización. Revista de Psicología Social. 27. 157
  • Cerezo, F. (2009). Bullying: análisis de la situación en las aulas españolas. International Journal of Psychology and Psychological Therapy. 9. 367
  • Cerezo, F. (2010). Social status, gender, classroom climate and bullying among adolescents pupils. Anales de Psicología. 26. 137
  • Cottrell, B. (2004). Adolescent-to-parent abuse: A qualitative overview of common themes. Journal of family Issues. 25. 1072
  • Creswell, J. W. (2000). Determining validity in qualitative inquiry. Theory into practice. 39.
  • Del Moral. La categorización familiar en la fase de codificación axial: una propuesta práctica. Publicaciones UPO. Sevilla.
  • (2007). Violencia escolar: el maltrato entre iguales en la educación secundaria obligatoria, 1999-2006. Ministerio de Educación y Cultura. Madrid.
  • Denzin, N. K. (1978). The research act: A theoretical introduction to research methods. Aldine Transaction. New Brunswick, NJ.
  • Emler, N. (2001). Self-esteem: The costs and causes of low self-worth. Joseph Rowntree Foundation. York.
  • Estévez, E., Inglés, C. J., Emler, N. P., Martínez-Monteagudo, M. C. (2012). Análisis de la relación entre la victimización y la violencia escolar: el rol de la reputación antisocial. Psychosocial Intervention. 21. 53-65
  • Estévez, E., Martínez, B, Musitu, G. (2007). Un análisis de la autoestima en adolescentes agresores y víctimas de bullying. Infocop.
  • Franco, Z. E., Blau, K. (2011). Review of General Psychology. Advance online publication.
  • Garaigordobil, M., Martínez-Valderrey, V. (2013). Autoestima, empatía y conducta agresiva en adolescentes víctimas de bullying presencial. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education. 1. 29-40
  • Garrido, V. (2006). Los hijos tiranos: el síndrome del emperador. Ariel. Barcelona.
  • Ibabe, I. (2011). ¿Hasta qué punto la violencia filio-parental es bidireccional?. Anales de Psicología. 27. 265
  • Ibabe, I., Jaureguizar, J, Díaz, O. (2007). Violencia filio-parental: Conductas violentas de jóvenes hacia sus padres. Servicio Central de Publicaciones del Gobierno Vasco. Vitoria.
  • Jiménez, T. I., Moreno, D., Murgui, S. (2008). Factores psicosociales relacionados con el estatus social del alumno en el aula: el rol de la reputación social, la amistad, la conducta violenta y la relación con el profesor. International Journal of Psychology and Psychological Therapy. 8. 227
  • Jiménez, T. I., Estévez, E., Musitu, G. (2007). Comunicación familiar y comportamientos delictivos en la adolescencia: el doble rol mediador de la autoestima. Revista Latinoamericana de Psicología. 39. 473
  • Jolliffe, D. (2003). Empathy and offending: A systematic review and metaanalysis. Aggression and Violent Behaviour. 9. 441
  • Juvonen, J, Galván, A, Prinstein, M. J., Dodge, K. A.. (2008). Peer influence in involuntary social groups: Lessons from research on bullying. Guilford Press. New York.
  • Kethineni, S. (2004). Youth on parent violence in a central Illinois county. Youth Violence and Juvenile Justice. 2. 374
  • Kratcoski, P. (1985). Youth violence directed toward significant others. Journal of Adolescence. 8. 145
  • Krueger, R. (1991). Los grupos de discusión. Editorial Pirámide. Madrid.
  • Ladd, G. W. (2002). Identifying victims of peer aggression from early to middle childhood: analysis of cross-informant data for concordance, estimation of relational adjustment, prevalence of victimization, and characteristics of identified victims. Psychological assessment. 14. 74-96
  • Martínez, B., Murgui, S., Musitu, G. (2009). El rol del apoyo parental, las actitudes hacia la escuela y la autoestima en la violencia escolar en adolescentes. International Journal of Clinical and Health Psychology. 8. 679
  • Mayeux, L. (2008). It’s not just being popular, it’s knowing it, too: The role of self-perceptions of status in the associations between peer status and aggression. Social Development. 17. 871
  • Miller, P. (1988). The relation of empathy to aggressive and externalizing/antisocial behavior. Psychological Bulletin. 103. 324
  • Monks, C. P, Coyne, I. (2011). Bullying in Different Contexts. University Press. Cambridge.
  • Muñoz, J. M., Carreras, M. R. (2004). Aproximación al estudio de las actitudes y estrategias de pensamiento social y su relación con los comportamientos disruptivos en el aula en la educación secundaria. Anales de Psicología. 20. 81-91
  • Musitu, G., Estévez, E, Jiménez, T. (2010). Funcionamiento familiar, convivencia y ajuste en hijos adolescentes. Fundación Acción Familiar. Madrid.
  • Pagani, L. S., Larocque, D., Vitaro, F., Tremblay, R. E. (2003). Verbal and physical abuse toward mothers: the role of family configuration, environment, and coping strategies. Journal of Youth and Adolescence. 32. 215
  • Paulson, M. J., Coombs, R. H.. (1990). Youth who physically assault their parents. Journal of Family Violence. 5. 121
  • Pellegrini, A. D., Bartini, M. (1999). School bullies, victims, and aggressive victims: Factors relating to group affiliation and victimization in early adolescence. Journal of Educational Psychology. 91. 216
  • Roperti, E. (2006). Padres víctimas, hijos maltratadores. Pautas para controlar y erradicar la violencia en los adolescentes. Espasa Calpe. Madrid.
  • Salmivalli, C, Peets, K. (2009). Bullies, victims, and bully-victim relationships in middle childhood and early adolescence. Guilford Press. New York.
  • Sánchez, C. (2011). Estatus social de los sujetos implicados en bullying. Elementos para la mejora de la convivencia en el aula. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía. 22. 137
  • Sempere, M., Losa, B., Pérez, M., Esteve, G, Cerdá, M. (2005). Estudio cualitativo de menores y jóvenes con medidas de internamiento por delitos de violencia intrafamiliar. Àmbit social i criminològic. Centre D`Estudis Jurídics i Formació Especialitzada. Departament de Justícia. Generalitat de Catalunya. Barcelona.
  • Strauss, A, Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research: techniques and procedures for developing grounded theory (2nd Edition). SAGE Publications. Thousand Oaks, CA.
  • Suárez, C., del Moral, G. (2013). Consejos prácticos para escribir un artículo cualitativo publicable en Psicología. Psychosocial Intervention. 22. 71
  • Sutherland, I. (2001). Social dimensions of adolescent substance use. Addiction. 96. 445
  • Swearer, S., Espelage, D., Vaillancourt, T. (2010). What can be done about school bullying?: Linking research to educational practice. Educational Researcher. 39. 38-47
  • Thomas, D. R. (2003). A general inductive approach for analysing qualitative evaluation data. American Journal of Evaluation. 27. 237
  • Van Der Schoot, R., Van Der Velden, F., Boomb, J. (2010). Can at-risk young adolescents be popular and anti-social? Sociometric status groups, anti-social behaviour, gender and ethnic background. Journal of Adolescence. 33. 583
  • Zapert, K., Snow, D. L. (2002). Patterns of substance use in early through late adolescence. American Journal of Community Psychology. 30. 835