Las actitudes del alumnado universitario frente a las personas con trastorno mental

  1. Medina- Mesa, Yolanda
  2. Martínez - García, Concha
  3. Morales - Sánchez, Lucia
  4. Gil-Olarte, Paloma
Journal:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Year of publication: 2018

Issue Title: LA PSICOLOGÍA Y VALORES ACTUALES

Volume: 3

Issue: 1

Pages: 209-218

Type: Article

DOI: 10.17060/IJODAEP.2018.N1.V3.1258 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Abstract

Mental illness is a global health problem that affects one in four people around the world. Despite its high incidence, there is strong social discrimination towards this population (WHO, 2004). Different professionals encounter, in their daily performance, situations of interaction with these patients and may act as stigma perpetuators if they display negative attitudes of fear and hostility (Roos and Goldner, 2009). Likewise, contact with these mental ill patients will condition their attitudes toward the disease. The aim of this study was to examine the attitudes of future professionals of Health Sciences toward mental ill patients, compared with students of other knowledge fields, and to explore if maintaining contact with these patients can modify these attitudes. The questionnaire “Opinions concerning mental illness” (Ozamiz, 1980) was administered to 820 students (70.37% women and 29.63% men) from different degrees of Health Sciences, and Social and Legal Sciences. This scale assessed global Attitude and five subscales (Negativism, Social Etiology, Authoritarianism, Restrictivism, and Prejudice), obtaining a reliability higher than .7 in Negativism and Social Etiology. Results indicated that Health Sciences students show lower levels of Negativism towards mental ill patients than students in Social and Legal Sciences degrees, regardless of the contact maintained. In addition, students who report contact with these patients have lower levels of Negativism, not differing in a statistically significant way neither in the general Attitude, nor in social Etiology, and regardless of the university degree. These results seem to indicate that negative attitudes toward mental ill patients is lower among Health Sciences students and among students who have contact with this population compared with Social and Legal Science ones.

Bibliographic References

  • Allport, G. W. (1954). The nature of prejudice. Reading, MA: Addison-Wesley Publishing Company.
  • Briñol, P., Falces, C. & Becerra, A. (2007). Actitudes. En J. F. Morales, Psicología Social (pp. 457- 489). Madrid: McGraw Hill.
  • Couture, S. & Penn, D. (2003). Interpersonal contact and the stigma of mental illness: A review of the literatura. Journal of Mental Health, 12(3), 291-305.
  • Fresán, A., Robles, R., Cota, M., Berlanga, C., Lozano, D. & Tena, A. (2011). Actitudes de mujeres estudiantes de psicología hacia las personas con esquizofrenia: Relación con la percepción de agresividad y peligrosidad. Salud Mental, 35(3), 215-223.
  • García-Silberman, S. (2002). Un modelo explicativo de la conducta hacia la enfermedad mental. Salud Pública, 44, 289-296.
  • Laurel, A. & Bruce, G. (2003). The impact of contact of stigmatizing attitudes toward people with mental illness. Journal of Mental Health, 12(3), 271-289.
  • López, M., Laviana, M., Fernández, L., López, A., Rodríguez, A., & Aparicio, A. (2008). La lucha contra el estigma y la discriminación en salud mental. Una estrategia compleja basada en la información disponible. Asociación Española de Neuropsiquiatría, 28(101), 43-83.
  • López, V.M. (2004). Estudio sobre las actitudes hacia las personas con discapacidad entre los estudiantes de la Universidad de Extremadura. Tesis publicada, Universidad de Extremadura, España.
  • Moreno, J.F., Rodriguez, I.R., Saldaña, D., & Aguilera A. (2006). Actitudes hacia la discapacidad en el alumnado universitario matriculado en materias afines. Revista Iberoamericana de Educación, 40(5), 1-12.
  • Munsuri, J. & Pinazo, S. (2016). Actitudes de los estudiantes de enfermería hacia las personas con discapacidad. Análisis y propuestas. Index de Enfermería, 25(1-2), 114-118.
  • Muñoz, M., Pérez-Santos, E., Crespo, M. & Guillén, A. I. (2009). Estigma y enfermedad mental. Análisis del rechazo social que sufren las personas con enfermedad mental. Madrid: Editorial Complutense.
  • OMS, (2004). Trastornos mentales. Recuperado de www.who.int/mediacentre/factsheets/fs396/es/
  • Ozamiz, A. (1986). Actitudes hacia las enfermedades mentales en el País Vasco. Bilbao: Askotariko Bilduma.
  • Pettigrew, T. F. & Meertens, R. W. (1995). Subtle and blatant prejudice in western Europe. Europan Journal of Social Psychology, 25(1), 57-75
  • Revuelta, G., De Semir, V., Armengou, C., Suárez, C., Muñoz, G., Esteban, J., Gonzalo, C. & Barroso, S. (2016). La comunicación pública sobre la salud mental. Informe Quiral 2016. Medicina, comunicación y sociedad. Barcelona: Fundación Vila Casas.
  • Roos, C. A. & Goldner, E. N. (2009). Stigma, negative attitudes and discrimination towards mental illness within the nursing profession: a review of the literature. Journal of Psychiatric and mental health nursing, 16(6), 558-567.
  • Ruiz, E. (2013). Evaluación de los conocimientos, actitudes, opiniones y creencias que tiene los adolescentes sobre la enfermedad mental. Proyecto de investigación EIR Salud Mental. Madrid: Hospital General Universitario Gregorio Marañón.