Relación entre la autoestima y la satisfacción con la vida en una muestra de estudiantes universitarios

  1. Ruiz-González, Paula
  2. Medina-Mesa, Yolanda
  3. Zayas, Antonio
  4. Gómez-Molinero, Rocío
Revista:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Any de publicació: 2018

Títol de l'exemplar: EL PAPEL DE LA PSICOLOGÍA HOY

Volum: 2

Número: 1

Pàgines: 67-76

Tipus: Article

DOI: 10.17060/IJODAEP.2018.N1.V2.1170 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Resum

New demands and transitional changes during university stage can be a source of stress for university students, having an important effect on their well-being (Gutiérrez et al., 2010). The purpose of this study was to analyze the predictive ability of self-esteem on life satisfaction –cognitive component of subjective well-being-. The sample consisted of 150 students (72% women, 28% men) attending to different degrees at the University of Cadiz and whose average age was 21.62 ( S D = 3.59, range = 18-48). The Rosenberg Self-Esteem Scale R S E S - (Rosenberg, 1965; Spanish version by Salgado & Iglesias, 1995) and the Life Satisfaction Scale S W L S - (Diener, Emmons, Larsen & Griffin, 1985; Spanish version by Atienza, Pons, Balaguer & García-Merita, 2000) were administered. Hierarchical regression analysis carried out indicated that all the variables entered explained 34.4% of the variance in life satisfaction (R2 = .34), although 32,6% was due to the influence of selfesteem, being its predictive ability positive and statistically significant (β=.61). These results were confirmed independently of the possible effect of age, sex, and students’ degree. These data provide empirical support concerning the importance of developing programs that reinforce students’ selfesteem enhancing, simultaneously, global life satisfaction levels.

Referències bibliogràfiques

  • Andrews, F.M. y Withey, S.B. (1976). Social indicators of well- being: America’s perception of life quality. New York: Plenum Press.
  • Ash, C., y Huebner, E. S. (2001). Environmental events and life satisfaction reports of adolescents: A Test of Cognitive Mediation. School Psychology International, 22, 320-336.
  • Atienza, F. L., Pons, D., Balaguer, I., y García Merita, M. (2000). Propiedades psicométricas de la Escala de Satisfacción con la Vida en adolescentes. Psicothema, 12 (2), 314-319.
  • Barrantes-Brais, K., y Ureña-Bonilla, P . (2015). Bienestar psicológico y bienestar subjetivo en estudiantes universitarios costarricenses. Revista Intercontinental de Psicología y Educación, 17 (1).
  • Blanco, A y Díaz, D. (2005). El bienestar social: su concepto y medición. Psicothema, 17 (4), 582 589.
  • Borges-Silva, F., Ruiz-González, L., Salar, C., y Moreno-Murcia, J. A. (2017). Motivación, autoestima y satisfacción con la vida en mujeres practicantes de clases dirigidas en centros de fitness. Cultura, Ciencia y Deporte, 12 (34).
  • Castro, A., y Sánchez, M. P . (2000). Objetivos de vida y satisfacción autopercibida en estudiantes universitarios. Psicothema, 12 (1).
  • Chabrol, H., Carlin, E., Michaud, C., Rey, A., Cassan, D., Juilot, M. et al. (2004). A study of the Rosenberg self-estem scale in a sample of high-school students. Neuropsychiatrie del’ Enfance et del’ Adolescence, 52, 533-536
  • Chaves, E. C., Simäo, T. P ., de Oliveira, L. S., de Souza, I. P ., Lunes, D. H. y Nogueira, D. A. (2013). Assessment of Nursing Students’ Self-Esteem at a University in the South of Minas Gérais (Brazil). Investigación & Educación en Enfermería, 31 (2), 261-269.
  • Chico, E., y Ferrando, P . (2008). Variables cognitivas y afectivas como predictoras de satisfacción. Psicothema, 20 (3), 408-412
  • Cummins, R. A. (2010). Fluency disorders and life quality: Subjective wellbeing vs. health-related quality of life. Journal of fluency disorders, 35 (3), 161-172.
  • Cummins, R. A., y Nistico, H. (2002). Maintaining life satisfaction: The role of positive bias. Journal of Happiness Studies, 3, 37–69.
  • Furr, R.M. y Funder. D (1998). A multimodal analysis of personal negativity. Journal of Personality and Social Psychology, 74 , 1580-1591.
  • Gilman, R. y Huebner, S. (2003). A review of life satisfaction research with children and adolescents. School Psychology Quarterly, 18, 192-205.
  • Goldbeck, L., Schmitz, T. G., Besier, T., Herschbach, P ., y Henrich, G. (2007). Life satisfaction decreases during adolescence. Quality of Life Research, 16 , 969–979.
  • González-Arratia, N. I., Valdez Medina, J. L., y Serrano García, J. M. (2003). Autoestima en jóvenes universitarios. CIENCIA ergosum, 10 (2).
  • Guil, R., Zayas, A., Gil-Olarte, P ., Guerrero, C., González, S., y Mestre, J. M. (2016). Bienestar psicológico, optimismo y resiliencia en mujeres con cáncer de mama. Psicooncología, 13(1), 127138.
  • Guterman, N.B., Hahm, H.C. y Cameron, M. (2002). Adolescent victimization and subsequent use of mental health counselling services. Journal of Adolescent Health, 30, 336-345.
  • Gutiérrez, J. A., Montoya, L. P ., Toro, B. E., Briñón, M. A., Rosas Restrepo, E., y Salazar, L. E. (2010). Depresión en estudiantes universitarios y su asociación con el estrés académico. CES Medicina, 24 (1), 7-17.
  • Headey, B. y Wearing, A. (1991). Subjective well-being: A stocks and flows framework. In F. Strack, M. Argyle, y N. Schwarz (Eds.), Subjective well-being: An interdisciplinary perspective (pp. 4173). Oxford, England: Pergamon Press
  • Huebner, E. S., Drane J. W., y Valois R. F. (2000). Levels and demographic correlates of adolescent life satisfaction reports. School Psychology International, 21, 281-292.
  • Huebner, E. S., y Diener, C. (2008). Research on life satisfaction of children and youth: Implications for the delivery of school-related services. En M. Eid y R. Larsen (Eds.), The science of subjective well-being (pp. 376-392). Nueva York: Guilford Press.
  • Kang, S., Shaver, P . R., Sue, S., Min, K., y Jing, H. (2003). Culture-specific patterns in the prediction of life satisfaction: Roles of emotion, relationship quality, and self-esteem. Personality and Social Psychology Bulletin, 29 , 1596 -1608.
  • Khanlou, N. (2004). Influences on adolescent self-esteem in multicultural Canadian schools. Public Health Nursing, 21,404-411.
  • Kong, F., Ding, K., y Zhao, J. (2015). The relationships among gratitude, self-esteem, social support and life satisfaction among undergraduate students. Journal of Happiness Studies, 16 (2), 477489.
  • Lledó Carreres, A., Perandones González, T. M., Herrera Torres, L., y Lorenzo Lledó, G. (2014). Cansancio emocional, autoestima y satisfacción con los estudios en estudiantes universitarios. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 7 (1).
  • Lucas, R.E., Diener, E. y Suh, E. (1996). Discriminat validity of well-being measures. Journal of Personality and Social Psychology, 7 1 , 616-628.
  • Matud M. P ., Ibáñez I., Marrero R. J., y Carballeira M. (2003). Diferencias en autoestima en función del género. Análisis y Modificación de Conducta, 29, 51-78.
  • Martínez-Antón, M., Buelga, S., y Cava, M. J. (2007). La satisfacción con la vida en la adolescencia y su relación con la auto-estima y el ajuste escolar. Anuario de Psicología, 38 (29), 293-303.
  • Montes-Hidalgo, J., y Tomás-Sábado, J. (2016). Autoestima, resiliencia, locus de control y riesgo suicida en estudiantes de enfermería. Enfermería Clínica, 26 (3), 188-193.
  • Montoya, B., y Landero, R. (2008). Satisfacción con la vida y autoestima en jóvenes de familias monoparentales y biparentales. Psicología y Salud, 18 (1), 117-122.
  • Moreta, R., Gabior, I., y Barrera, L. (2017). El bienestar psicológico y la satisfacción con la vida como predictores del bienestar social en una muestra de universitarios ecuatorianos. Salud & Sociedad, 8 (2).
  • Noriega, J. A. V. (2001). Bienestar subjetivo en una muestra de jóvenes universitarios. Revista intercontinental de psicología y educación, 3 (1), 11-21.
  • Novoa, C., y Barra, E. (2015). Influencia del apoyo social percibido y los factores de personalidad en la satisfacción vital de estudiantes universitarios. Terapia psicológica, 33 (3), 239-245.
  • Organización Mundial de la Salud (2003). Informe sobre la salud en el mundo. Forjemos el futuro: atención primaria de la salud. Ginebra: OMS
  • Parra, A., Oliva, A., y Sánchez-Queija, I. (2004). Evolución y determinantes de la autoestima durante los años adolescentes. Anuario de Psicología, 35, 331- 346.
  • Pavot, W. y Diener, E. (1993). Revisión de la satisfacción con la Escala de Satisfacción con la Vida. Gravamen Psicológico, 5 (2), 164-172.
  • Pavot, W. y Diener, E. (2013). Happiness experienced: The science of subjective wellbeing. En S. A. David, I. Boniwell y A. Conley Ayers (Eds.), The Oxford hand book of happiness (pp. 134–151). New York, NY: Oxford University Press.
  • Povedano, A., Hendry, L. B., Ramos, M. J., y Varela, R. (2011). Victimización escolar: clima familiar, autoestima y satisfacción con la vida desde una perspectiva de género. Psychosocial Intervention, 20 (1), 5-12.
  • Proctor, C. L., Linley, P . A., y Maltby, J. (2009). Youth life satisfaction: A review of the literature. Journal of Happiness Studies, 10 , 583-630.
  • Rabito-Alcón, M., y Rodríguez-Molina, J. (2016). Satisfaction with life and psychological well-being in people with gender dysphoria. Actas Esp Psiquiatr, 44 (2), 47-54.
  • Ramírez, M. S. O. (2018). Calidad de vida, autoestima y felicidad en mujeres durante el climaterio, de estrato socio-económico medio-alto y bajo, en la ciudad de lima. Consensus, 17 (1), 181-193.
  • Reina, M. D. C., y Oliva, A. (2015). From emotional competence to self-esteem and life-satisfaction in adolescents. Behavioral Psychology, 23 (2), 345-359.
  • Reina, M.C., Oliva, A. y Parra, A. (2010). Percepciones de autoevaluación: autoestima, autoeficacia y satisfacción vital en la adolescencia. Psychology, Society & Education, 2 (1), 55-69.
  • Rodríguez-Fernández, A. y Goñi-Grandmontagne, A. (2011). La estructura tridimensional del bienestar subjetivo. Anales de psicología, 27 (2), 327-332.
  • Rodríguez-Fernández, A., Ramos-Díaz, E., Ros, I., Fernández-Zabala, A., y Revuelta, L. (2016). Bienestar subjetivo en la adolescencia: el papel de la resiliencia, el autoconcepto y el apoyo social percibido. Suma psicológica, 23 (1), 60-69.
  • Rosenberg, M. (1965). Society and the adolescent self -image. Princeton: Princeton University Press
  • Salgado, J. F. y Iglesias, M. (1995). Estructura factorial de la escala de autoestima de Rosenberg: Un análisis factorial confirmatorio. Psicológica, 16, 441-454.
  • San Martín, J. L., y Barra, E. (2013). Autoestima, apoyo social y satisfacción vital en adolescentes. Terapia psicológica, 31 (3), 287-291.
  • Sandín, B. (1999). El estrés psico social: Conceptos y consecuencias clínicas . Madrid: Klinik.
  • Tarazona, D. (2005). Autoestima, satisfacción con la vida y condiciones de habitabilidad en adolescentes estudiantes de quinto año de media. Un estudio factorial según pobreza y sexo. Revista de Investigación en Psicología, 8 (2), 57-65.
  • Taylor, S.E. (1991). Seamos optimistas. Ilusiones positivas. Barcelona: Martínez Roca.
  • Undurraga, C. y Avendaño, C. (1998). Dimensión psicológica de la pobreza. Psykhe, 6 (1), 57-63.
  • Zubieta, E. M., y Delfino, G. (2010). Satisfacción con la vida, bienestar psicológico y bienestar social en estudiantes universitarios de Buenos Aires. Anuario de investigaciones, 17, 277-283