Géneros musicales en la trilogía policíaca de Jean-Claude Izzo (1945-2000)Secuencias relacionales en una ciudad portuaria con ritmo de crimen

  1. Luengo López, Jordi 1
  1. 1 Universidad Pablo de Olavide, España
Aldizkaria:
Anuario musical: Revista de musicología del CSIC

ISSN: 0211-3538

Argitalpen urtea: 2020

Zenbakia: 75

Orrialdeak: 163-180

Mota: Artikulua

DOI: 10.3989/ANUARIOMUSICAL.2020.75.08 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Anuario musical: Revista de musicología del CSIC

Laburpena

The aim of this study is to examine how Jean-Claude Izzo (1945-2000) sequences the scenes described in the textual discourse of his noir crime trilogy (Total Khéops, Chourmo and Solea) with the type of music he chooses to set them to, seeking, in turn, to define the elements that move him to choose one genre of music or another. The structure of this article will be realized in accordance with the different themes associated with the bonds of connection and identity created between his literary characters analysing in turn the variety of music used by Izzo in each of them to attune to the passages of his work. By shedding light on this connection between literature and music, we will be able to determine the discursive links that can be created between these two artistic manifestations in order to identify the system of empathy experienced by the reader in response to an excerpt in which music emanates symbiotically with the written text.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Balbuena Gutiérrez, Bárbara. El Casino y la Salsa en Cuba. La Habana: Editorial Letras Cubanas, 2004.
  • Bertoncini, Pierre. “Mise en scène de situations sociolinguistiques dans Mafiosa”. Glottopol, 12 (2008), pp. 44-56.
  • Broughton, Frank y Brewster, Bill. Anoche un DJ salvó mi vida. Historia del DJ (2) Desde el house hasta la actualidad. Barcelona: Ediciones Robinbook, 2007.
  • Ceballos, Marcela. RAP, entrando al juego de identidades políticas. Bogotá: Centro de Estudios Socioculturales e Internacionales CESO, 2001.
  • Cerqueiro, Diana. “Sobre la novela policíaca”. Ángulo Recto. Revista de estudios sobre la ciudad como espacio plural, 2 (2010), pp. 1-9.
  • Dhoukar, Nadia. “Jean-Claude Izzo. Trajectoire d’un homme”. En Jean-Claude Izzo, La trilogie Fabio Montale. Paris: Folio Policier, 2006, pp. 7-41.
  • Fernández, Raúl A. From Afro-Cuban Rhythms to Latin Jazz. Berkeley y Los Angeles: University of California, 2006.
  • Gaissad, Pierre. “‘En femme’ à la gare Saint-Charles: la prostitution des Algériens à Marseille”. L’Année du Maghreb, 6 (2010), pp. 203-219.
  • Gastaut, Yvan. “Marseille cosmopolite après les décolonisations: un enjeu identitaire”. Cahiers de la Méditerranée. Du cosmopolitisme en Méditerranée, 67 (2003), pp. 269-285.
  • Hemphill, Paul. The Nashville Sound. Bright Lights and Country Music. Athens, GA: The University of Georgia Press, 2015.
  • Herzhaft, Gérard. La gran enciclopedia del blues. Teià (Barcelona): Robinbook, 2003.
  • Horvath, Ricardo. Esos malditos tangos. Apuntes para otra historia. Buenos Aires: Biblos, 2006.
  • Izzo, Jean-Claude. Solea. Paris: Gallimard. Série Noire, 1998.
  • Izzo, Jean-Claude. Chourmo. Gallimard: Paris, 1996; edición Paris: Folio Policier, 2006a, pp. 305-579.
  • Izzo, Jean-Claude. Total Khéops. Gallimard: Paris, 1995; edición Paris: Folio Policier, 2006b, pp. 46-304.
  • Jáuregui, Jimena A. “La sonoridad gráfica del tango. Metadiscursos de un género”. Letra. Imagen. Sonido, 9 (2013), pp. 114-127.
  • Lassave, Pierre. “La ville entre les lignes de la science et du roman”. Espaces et sociétés, 94 (1999), pp. 11-29.
  • Leroy, Fabrice. “Auto-exotisme, auto-érotisme: énonciations paradoxales de Marseille dans les romans de Jean-Claude Izzo”. En Lieux propices. L’énonciation des lieux / Le lieu de l’énonciation, dans les contextes francophones interculturels, dirigido por Adelaide Russo y Simon Harel. Laval: Les Presses de l’Université Laval, 2005, pp. 231-240.
  • Leymarie, Isabelle. Jazz Latino. Cuba, Brasil y Sudamérica en el jazz. Barcelona: Ediciones Robinbook, S.L., 2005.
  • Leymarie, Isabelle. La música latinoamericana: ritmos y danzas de un continente. Barcelona: Ediciones B., 1997.
  • Marc Martínez, Isabelle. Le rap français. Esthétique et poétique des textes (1990-1995). Bern: Peter Lang, 2008.
  • Padula Perkins, Jorge. “El género musical ¿nace o se hace? Una aproximación al género ‘Cuis’”. Revista Diapasón, 32 (2017), s.p.
  • Penón, Arturo, Javier García Méndez y Manuel Román. El bandonéon desde el tango. Le bandoneon depuis le tango. Montreal: Les Éditions du COATL, 1986.
  • Perron, Gilles. “Jean-Claude Izzo: entre la tragédie et la lumière”. Québec français, 128 (2003), pp. 41-42.
  • Quintero Rivera, Ángel G. ¡Salsa, sabor y control! Sociología de la música tropical. La Habana: Casa de las Américas, 1998; edición Madrid: Siglo XXI, 2005.
  • Reynolds, Simon. Bring the noise: 20 years of writing about hip rock and hip-hop. Berkeley: Counterpoint, 2011.
  • Rico Rodríguez, José Antonio. “La evolución armónica de la guitarra flamenca: análisis de la obra de Paco de Lucía desde 1960 a 1990”. Sinfonía Virtual. Revista de Música y Reflexión musical, 34 (2018), pp. 1-104.
  • Stavans, Ilan, ed. Latin Music. Musicians, Genres, and Themes. Santa Barbara, CA: Greenwood, 2014.
  • Bob Marley & The Wailers (letra de Bob Marley). “Slave Drive”. Catch a fire (CD). Jamaica: Island Records, pista 1.9, duración: 2:52, 2001.
  • IAM (música y letra de Eric Mazel, Geoffroy Mussard, Laurent Attal y Philippe Tristan Fragione). “Les raisons de la Colère”. Arts Martiens (CD). Nueva York: Def Jam France, pista 2, duración: 4:00, 2013.
  • IAM (música y letra de Pascal Jean Perez, Geoffroy Mussard, Philippe Tristan Fragione y Eric Mazel). “Je viens de Marseille”. … De la Planète Mars (CD). Londres: Delabel/EMI, pista 19, duración: 1:16, 1991.
  • Krall, Diana (letra de Dorothy Fields y Jimmy McHugh). “I can’t Give you Anything but Love, Baby”. When I Look in Your Eyes (CD). Santa Mónica, CA: Verve Records, pista 7, duración: 2:32, 1999.
  • Massilia Sound System (música y letra de Gari Grèu, J. Papet y Lux Botté). “Ma ville est malade”. Aïollywood (CD). Marseille: Adam, pista 6, duración: 4:03, 1997.
  • Massilia Sound System (música y letra de Gari Grèu, J. Papet, Lux Botté, Goatari y Lo Minot (Bruno Martin)). “Parla Patois!”. Parla Patois (CD). Marseille: Adam, pista 9, duración: 4:36, 1992.
  • Nash, Johnny (música y letra de Bob Marley). “Stir It Up”. I Can See Clearly Now (Vinilo). New York: Epic Records, pista 1, duración: 3:02, 1972.