Sinergias entre instituciones socioeducativas como respuesta ante las necesidades socialesUna aproximación a través del análisis de redes sociales

  1. Irene Moreno Medina 1
  2. Carmen Márquez Vázquez 2
  1. 1 Universidad Autónoma de Madrid
    info

    Universidad Autónoma de Madrid

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/01cby8j38

  2. 2 Universidad Pablo de Olavide
    info

    Universidad Pablo de Olavide

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/02z749649

Journal:
IJNE: International Journal of New Education

ISSN: 2605-1931

Year of publication: 2019

Issue: 3

Pages: 86-101

Type: Article

DOI: 10.24310/IJNE2.1.2019.6560 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: IJNE: International Journal of New Education

Abstract

trevías (in the district of Puente de Vallecas, Madrid) has meant a transformation in the way of relating by the socio-educational entities that are in it. The objective of this study is to know and analyse the relationships that exist between the entities selected as representative of socio-educational institutions: a centre for early childhood and primary education, a secondary education centre and an NGO. To describe and analyse these relationships, a mixed methodology based on semi-structured interviews has been used and we have used the Social Network Analysis (SNA) as an innovative methodology in education, which allows us to analyse and understand inter-institutional support links. The analysis was carried out around four categories: type of formal or informal relationship, frequency of exchanges, seniority and type of support that they exchange. The first approximations of this pilot research show that there are strong networks between schools and associations in response to the needs of a context characterized by challenging socio-economic conditions.

Bibliographic References

  • Alguacil J., Camacho, J., y Hernández, H. (2014). La vulnerabilidad urbana en España. Identificación y evolución de los barrios vulnerables. Empiria. Revista de metodología de ciencias sociales, (27), 73-94.
  • Alguacil, J. (2011, junio). Sobre la vulnerabilidad urbana. Presentación en Jornada La vulnerabilidad urbana en España: Instrumentos para el análisis y políticas para la acción I Foro de Debates: Ciudad y Territorio. Simposio realizado en la Secretaría de Estado de Vivienda y Actuaciones Urbanas del Ministerio de Fomento, Madrid, 30 de junio de 2011.
  • Beckett, L. y Wrigley, T. (2014). Overcoming stereotypes, discovering hidden capitals. Improving Schools, 17(3), 217-230.
  • Blanco, G. (2006). La equidad y la inclusión social: uno de los desafíos de la educación y la escuela hoy. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 4(3), 1-15.
  • Borgatti, S. P. (2002). NetDraw software for network visualization. Lexington, KY: Analytic Technologies, 95.
  • Borgatti, S. P., Everett, M. G., y Freeman, L. C. (2014). Ucinet. In Encyclopedia of social network analysis and mining (pp. 2261-2267). Springer New York.
  • Bourdieu, P. (1980). L'identité et la représentation [Éléments pour une réflexion critique sur l'idée de région]. Actes de la recherche en sciences sociales, 35(1), 63-72.
  • Chapman, C. y Harris, A. (2004). Improving schools in difficult and challenging contexts: Strategies for improvement. Educational Research, 46(3), 219-228.
  • Civís, M; Longás, J. (2015). La colaboración interinstitucional como respuesta al desafío de la inclusión socioeducativa. Análisis de 4 experiencias de trabajo en red a nivel local en Cataluña. Educación XX1, Enero-Junio, 213-236.
  • Comisión Europea (2017). Documento de reflexión sobre la dimensión social de Europa. Comisión Europea: Bruselas.
  • Disponible: https://ec.europa.eu/commission/sites/beta-political/files/reflection-paper-social-dimension-europe_es.pdf
  • Corbett, D., Wilson, B., y Williams, B. (2002). Effort and excellence in urban classrooms. New York: Teachers College Press.
  • Corraliza, J. A. (2014). Vida urbana y experiencia social: variedad, cohesión y medio ambiente. Boletín CF+ S, (15).
  • Diani, M. (2003). Leaders or brokers? Positions and influence in social movement networks. Social movements and networks: Relational approaches to collective action. Oxford: Oxford University Press
  • Dyson, L. (2004). The effect of neighbourhood poverty and low-income on the school context: Teachers’ expectations for achievement and rating of achievement motivation of elementary school children. Canadian society for the study of education. Winnipeg: Canada.
  • Faust, V., Christens, B. D., Sparks, S. M. A., y Hilgendorf, A. E. (2015). Are networks of organizational collaboration associated with organizational learning and effectiveness? Psychosocial Intervention, 24 (3), 125–131.
  • Fernández, M. T., Tuset, A. M., Pérez, R. E., y García, C. (2013). Prácticas educativas y creencias de profesores de secundaria pertenecientes a escuelas de diferentes contextos socioeconómicos. Perfiles educativos, 35(139), 40-59.
  • Garavito, L. (2012). Las redes informales inter-oganizacionales en la movilización por el agua en la Cuenca de México, 2005-2009. Revista hispana para el análisis de redes sociales, 23 (8), 233-260.
  • Gray, J. (2000) Causing concern but improving: a review of schools’ experience: London: DfEE.
  • Gremmen, M. C., Dijkstra, J. K., Steglich, C., y Veenstra, R. (2017). First selection, then influence: Developmental differences in friendship dynamics regarding academic achievement. Developmental psychology, 53(7), 1356–1370.
  • Gualda, E. y Márquez, C. (2010). The role of social networks in the small Cameroons community in Huelva (Spain). In the way to inclusion. En E. Lucio-Villegas (Ed.) Transforming-researching communities (pp. 127-140). Barcelona: El Masnou.
  • Harris, A. (2002). Effective leadership in schools facing challenging contexts. School Leadership & Management, 22(1), 15-26. Harris, A. y Chapman, C. (2004). Improving schools in difficult contexts: Towards a differentiated approach. British Journal of Educational Studies, 52(4), 417-431.
  • Hayes, D., Jonhston, K. y King, A. (2009). Creating enabling classroom practices in high poverty contexts: the disruptive possibilities of looking in classrooms. Pedagogy, Culture & Society, 17(3), 251-264.
  • Horgan, G. (2009). ‘That child is smart because he’s rich’: the impact of poverty on young children’s experiences of school. International Journal of Inclusive Education, 13(4), 359-376.
  • Kauppinen, T. M. (2008). Schools as mediators of neighbourhood effects on choice between vocational and academic tracks of secondary education in Helsinki. European Sociological Review, 24(3), 379-391.
  • Lin, N. (1999). Building a network theory of social capital. Connections, 22 (1), 28–51
  • Lomnitz, L. (1977). Networks and marginality. Nueva York: Academic Press.
  • Longàs, J., Civís, M. y Riera, J. (2008). Asesoramiento y desarrollo de redes socioeducativas locales. Funciones y metodología. Cultura y Educación, 20(3), 303-324.
  • López de Lucio, R. (1988). Génesis y remodelación de una parcelación periférica madrileña: el Pozo del Tío Raimundo (Vallecas). Ciudad y Territorio, (76), 55-70.
  • López, N., D'Alessandre, V. y Pla, J. (2006). Educación y desigualdad social. Buenos Aires: Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología de la Nación
  • Luego-Marín, D. R. (2011). Análisis de redes sociales en el mundo rural: guía inicial. Revista de estudios sociales, (38), 129-142.
  • Luke, D. A. (2005). Getting the big picture in community science: Methods that capture context. American Journal of Community Psychology, 35, 185-200. http://dx.doi.org/10.1007/s10464-005-3397-z PMid:15909794-131.
  • Matilla-García, M. (2017). Aspectos cuantitativos del análisis de redes sociales. Papeles de economía española, 152, 2-13.
  • Montero J.R., Fontj., Torcal, M. (eds.). 2006. Ciudadanos, asociaciones y participación en España. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.