Investigating the factors influencing professional identity on first-year university studentsan exploratory study

  1. BARBARÀ MOLINERO, ALBA
Dirigida por:
  1. Rosalía Cascón Pereira Director/a
  2. Ana Beatriz Hernández Lara Directora

Universidad de defensa: Universitat Rovira i Virgili

Fecha de defensa: 30 de octubre de 2015

Tribunal:
  1. Urbano Lorenzo Seva Presidente/a
  2. Magdalena Suárez-Ortega Secretario/a
  3. Shiona Chillas Vocal

Tipo: Tesis

Teseo: 399463 DIALNET lock_openTDX editor

Resumen

Considerant que la Identitat Professional actua com a mediadora de la decisió d’escollir un determinat camí professional, la present tesi té com objectiu contribuir en el coneixement sobre aquest fenomen, en l’àmbit universitari, mitjançant la construcció d’un marc conceptual integratiu dels factors que incideixen en el procés de construcció de la Identitat Professional dels estudiants universitaris de primer any. En primer lloc, s’han identificat els diferents factors que influeixen en la Identitat Professional, a través d’una revisió de literatura exhaustiva i d’un estudi qualitatiu amb estudiants universitaris de Turisme i Geografia, emprant Focus Groups. Amb els factors identificats, s’ha creat un marc conceptual inicial. En segon lloc, s’ha construït i validat un nou instrument que ens permet mesurar aquests factors (Condicionals Externs, Condicionals Personals, i Condicionals d’Experiència Educativa). En tercer lloc, s’ha analitzat la influència que exerceixen aquests factors en la força de la Identitat Professional dels estudiants, mitjançant múltiples anàlisis de regressió jeràrquica. Finalment, en quart lloc, amb la informació obtinguda, s’ha construït un marc conceptual final. Aquest integra els múltiples factors que influeixen en la Identitat Professional dels estudiants de primer de grau, així com, la influencia exercida per cadascun d’ells, considerant, per separat, els graus, les disciplines i la mostra global. D’aquest estudi es deriven múltiples implicacions per a la universitat en els àmbits de reclutament i d’orientació professional. Considerando que la Identidad Profesional actúa como mediadora de la decisión de escoger un determinado camino profesional, la presente tesis tiene como objetivo contribuir en el conocimiento sobre este fenómeno, en el ámbito universitario, mediante la construcción de un marco conceptual integrativo de los factores que inciden en el proceso de construcción de la Identidad Profesional de los estudiantes universitarios de primer año. En primer lugar, se han identificado los diferentes factores que influyen en la Identidad Profesional, a través de un revisión de literatura exhaustiva, y de un estudio cualitativo con estudiantes universitarios de Turismo y Geografía, usando Focus Groups. Con los factores identificados, se ha creado un marco conceptual inicial. En segundo lugar, se ha construido y validado un nuevo instrumento que nos permite medir estos factores (Condicionales Externos, Condicionales Personales y Condicionales de Experiencia Educativa). En tercer lugar, se ha analizado la influencia que ejercen dichos factores en la fuerza de la Identidad Profesional de los estudiantes, mediante múltiples análisis de regresión jerárquica. Finalmente, en cuarto lugar, con la información obtenida, se ha construido un marco conceptual final. Éste integra los múltiples factores que influyen en la Identidad Profesional de los estudiantes de primero de grado, así como, las influencia ejercida por cada uno de ellos, considerando, por separado, los grados, las disciplinas y la muestra global. De este estudio se derivan múltiples implicaciones para la universidad en los ámbitos de reclutamiento y orientación profesional. Taking into account that Professional Identity acts as a mediator to the decision to choose a specific professional path, the present thesis aims to contribute to the knowledge about this phenomenon, in the Higher Education context, through the construction of an integrative conceptual framework of the factors that affect the process of Professional Identity construction of the first-year university students. Firstly, the different factors that influence Professional Identity has been identified, through an exhaustive literature review and a qualitative study with university students from Tourism and Geography, using Focus Groups. Secondly, a new instrument that let to measure these factors (External Motivation Conditionals, Personal Motivation Conditionals, Educational Experience Conditionals) has been constructed and validated. Thirdly, the influence that the identified factors exert on student’s Professional Identity strength has been analysed by using multiple hierarchical regression analyses. Finally, fourthly, with the gathered information, a final conceptual framework has been constructed. This integrate the multiple factors that influence first-year university student’s Professional Identity, as well as the influence exerted by each of these factors, considering, separately, the bachelor degree, the disciplines and the whole sample. From this research, multiple implications for the university, in areas such as recruitment and counsellor guidance, arise