Diseño de tareas encaminadas al aprendizaje de los deportes de cooperación-oposición-invasión

  1. Armengol Moreno, Teresa 1
  2. Cenizo Benjumea, José Manuel 2
  1. 1 Graduada en Ciencias de la Actividad Física y el Deporte. Sevilla (España)
  2. 2 Profesor, Universidad Pablo de Olavide, España
Journal:
EmásF: revista digital de educación física

ISSN: 1989-8304

Year of publication: 2022

Issue: 79

Pages: 42-61

Type: Article

More publications in: EmásF: revista digital de educación física

Abstract

Despite the presence of opposition and invasion cooperation sports in Physical Education, there is an early and decontextualized specialization focused especially on technique. It is important to make a progression in the learning process of these contents following an evolution from basic to specific motor skills without forgetting the development of decision-making capacity. Due to this, the objectives of this work are to develop a system that helps design the progression of tasks aimed at learning cooperation-opposition invasion sports (COI) (handball, basketball, rugby, soccer and hockey) according to the degree of difficulty that appears in the presentation and execution in these and show a battery of examples of these progressions that goes from the first cycle of Primary to the second cycle of Secondary and where motor skills and decision-making are developed. This task sequencing is justified by its difficulty following three variables: task definition (defined, semi-defined, undefined), task specificity (specific, semi-specific and nonspecific) and motor execution mechanisms (perception, decision and execution). Thanks to this system a progression is made by increasing the difficulty to adapt it to the level of the students, thus promoting a significant learning.

Bibliographic References

  • Alarcón, F., Cárdenas, D., Miranda, M. T., Ureña, N., Piñar, M. I. La metodología de la enseñanza en los deportes de equipo. Revista de investigación en educación, 2010; 7: 91-103.
  • Ávila, F. M. Los deportes colectivos de invasión en Educación Secundaria: Propuesta práctica en balonmano. EmásF, Revista Digital de Educación Física, 2020; 66.
  • Bunker, D., Thorpe, R. From theory to practice: two examples of an 'understanding approach' to the teaching of games. Bulletin of Physical Education, 1982; 18(1): 9-15.
  • Carrillo Franco, S., Vásquez Arenas, J., Gaviria Alzate, S. J. O. Aprendizaje y desarrollo táctico en deportes de cooperación-oposición: revisión sobre los modelos asociados con pedagogías no lineales. VIREF Revista De Educación Física, 2022; 11(1): 134–154.
  • Conejero Suárez, M., Prado Serenini, A. L., Fernández Echeverría, C., Collado Mateo, D., Moreno Arroyo, M. P. The Effect of Decision Training, from a Cognitive Perspective, on Decision-Making in Volleyball: A Systematic Review and Meta-Analysis. International journal of environmental research and public health, 2020; 17(10): 3628.
  • Devís, J., Peiró, C. Nuevas perspectivas curriculares en Educación Física: La salud y los juegos modificados. Barcelona: INDE. 1992
  • Devís, J., Sánchez, R. La enseñanza alternativa de los juegos deportivos: antecedentes, modelos actuales de iniciación y reflexiones finales. En J.A. Moreno y P.L. Rodríguez (dirs.) Aprendizaje deportivo, Universidad de Murcia, 1996; p159-181.
  • Dyson, B., Griffin, L. L., Hastie, P. Sport Education, Tactical Games, and Cooperative Learning: Theoretical and Pedagogical Considerations Quest,204; 56(2):226-240.
  • Famose, J. P. Aprendizaje motor y dificultad de la tarea. Barcelona: Paidotribo. 1992
  • Farias, C., Valero, C., Mesquita, I. Sport Education as a Curriculum Approach to Student Learning of Invasion Games: Effects on Game Performance and Game Involvement. Journal Sports Science Medical, 2018; 17(1):56-65.
  • González Espinosa, S., Antúnez, A., Feu, S., García Rubio, J., García Santos, D. Diferencias en el aprendizaje según el método de enseñanzaaprendizaje en el baloncesto. Revista de Psicología del Deporte, 2017; 26(1): 65-70.
  • Guallpa, M. W. A., Machado, J. C. B. Métodos de desarrollo de habilidades motrices en la educación inicial en diferentes contextos educativos. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 2021; 6(2): 4-24.
  • Guijarro Romero, S., Mayorga Vega, D., Viciana, J. Aprendizaje táctico en deportes de invasión en la Educación Física: Influencia del nivel inicial de los estudiantes. Movimiento: Revista de Educaçao Física da UFRGS, 2018; 24: 889-902.
  • Hernández Moreno, J. Fundamentos del deporte. Análisis de la estructura del juego deportivo. Barcelona: INDE 1995
  • Iglesias, D., Cárdenas, D., Alarcón, F. La comunicación durante la intervención didáctica del entrenador. Consideraciones para el desarrollo del conocimiento táctica y la mejora de la toma de decisiones en baloncesto. Cultura, Ciencia y Deporte, 2007; 3(7): 43-50.
  • Knapp, B. La habilidad motriz en el deporte. Valladolid: Miñon 1981
  • Otero, F.M., Carmona, J., Albornoz, M., Calvo, A., Díaz, J.A. Metodología de enseñanza de los deportes de invasión en primaria. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 2014; 14(53): 69-87.
  • Otero, F.M., Calvo, A., González, J.A. La enseñanza de los deportes de invasión: Metodología horizontal vs. Metodología vertical. EmásF, Revista Digital de Educación Física, 2011; 12.
  • Pombo Menezes, R. Perspectiva de enseñanza-aprendizaje de principios y reglas de acción en deportes colectivos de invasión. Pensar en movimiento. Revista de Ciencias del Ejercicio y la Salud, 2021; 19(2):1-13.
  • Sánchez Bañuelos, F. Didáctica de la Educación Física y el Deporte. Madrid: Gymnos. 1986
  • Tejeiro Santodomingo, V., Martínez Señor, P. I. Aspectos metodológicos de la iniciación deportiva a los deportes de invasión. Apunts: Educación Física y Deportes, 2006; 83:35-42.
  • Ureña, N., Alarcón, F., Ureña, F. La realidad de los deportes colectivos en la Enseñanza Secundaria. Cómo planifican e intervienen los profesores de Murcia. Retos, nuevas tendencias en Educación Física, Deportes y Recreación, 2009; 16: 9-15.
  • Urgelés, A. L. Valores y dominios de acción motriz en la programación de Educación Física para la educación primaria. Seminario Internacional De Praxiología Motriz, Huesca. 2008
  • Viciana, J. Mayorga Vega, D., Santiago Guijarro Romero, S., Martínez Baena, A. Effect of two alternated teaching units of invasion team sports on the tactical learning in primary schoolchildren. International Journal of Performance Analysis in Sport, 2017; 17(3): 256–270.
  • Webb, P. I., Pearson, P. J., Forrest, G. Teaching Games for Understanding (TGfU) in primary and secondary physical education. 2006
  • Welford, A. T. Skilled performance: perceptual and motor skill. Glenview, Scott, Foreman and Company. 1976
  • Zabala, M., Viciana, J., Lozano, L. La planificación de los deportes en la Educación Física de E.S.O. Lecturas: Educación Física y deporte, 2002; 8(48).