De cómo Bart y Lisa Simpson aprobaron las Matemáticas Empresariales: atribuyendo los méritos a quienes les corresponden

  1. Eugenio M. Fedriani
  2. Ana M. Martín Caraballo
  3. Concepción Paralera Morales
  4. Carmen María Rubio Castaño
Journal:
Anales de ASEPUMA

ISSN: 2171-892X

Year of publication: 2024

Issue: 32

Type: Article

More publications in: Anales de ASEPUMA

Sustainable development goals

Abstract

May a lazy, clumsy and unruly student pass official degree studies? Will a hard-working and brilliant student always get good marks? Who is most responsible for the students’ academic success or failure? The students, those who trained them in the previous stages, those who teach and evaluate the subject, their classmates, the system or society...? In this communication, we will review the characteristics of good students and the ones of good teachers. We will also try to prove that each student needs different guidance to reach their maximum academic potential, but that the responsibility for their performance, fortunately or unfortunately, is far from falling on their Mathematics teachers. And those who do not willingly accept the conclusions of this thoughtful research work may now write a hundred times on the blackboard: “I WILL NOT DO MATH IN CLASS.”

Bibliographic References

  • Alacid, V., Caballero, M.V. y Lafuente, M. (2017). “Aproximación al nivel de destreza matemática de los alumnos de primer curso del grado en ADE”, XXV Jornadas ASEPUMA–XIII Encuentro Internacional, Anales de ASEPUMA, 25 (A110), pp. 1-21.
  • Canela, J., Galindo, C., Gregori, P. y Martínez, V. (2022). “Evaluación de competencias matemáticas en el ámbito de la economía adquiridas durante la pandemia Covid-19”, XXX Jornadas ASEPUMA–XVIII Encuentro Internacional, Anales de ASEPUMA, 30 (CEP2022-10), pp. 1-14.
  • Fedriani, E.M., Martín, A.M., Paralera, C. y Rubio, C.M. (2022). “Contra los perjuicios académicos de los prejuicios matemáticos”, XXX Jornadas ASEPUMA– XVIII Encuentro Internacional, Anales de ASEPUMA, 30 (CEP2022-04), pp. 1-21.
  • Fedriani, E.M. y Paralera, C. (2003). “Un estudio comparativo del rendimiento académico entre alumnas y alumnos”, Actas de las XI Jornadas para el Aprendizaje y Enseñanza de las Matemáticas (Canarias, 2 al 5 de julio de 2003), Encuentros Educativos, pp. 1005-1009, Federación Española de Sociedades de Profesores de Matemáticas.
  • Fedriani, E.M. y Romano, I. (2014). “Influencia de la asistencia a clases de Matemática Empresarial sobre el rendimiento académico”, XXII Jornadas ASEPUMA–X Encuentro Internacional, Anales de ASEPUMA, 22 (1112), pp. 1-21.
  • García, M. D., Cascón, J.M., Manrique, A., de Andrés, R. y García-Bernalt, B. (2022). “Herramientas para el desarrollo de habilidades de autogestión del proceso de aprendizaje. Implantación en la asignatura de Álgebra del Grado en Administración y Dirección de Empresas”, XXX Jornadas ASEPUMA–XVIII Encuentro Internacional, Anales de ASEPUMA, 30 (CEP2022-11), pp. 1-20.
  • Jiang, T., Qian, H.F., Li, F.Q. y Wang, T.J. (2024). “Typologies of secondary school student academic resilience in science with classroom and school context predictors”, International Journal of Science Education
  • Mateus-Nieves, E. y Rodríguez, E.E. (2022). “Prácticas pedagógicas docentes en la solución de problemas matemáticos”, Épsilon–Revista de Educación Matemática, 110, pp. 7-24.
  • Pedrosa-Jesús, C., Maz-Machado, A. y Rodríguez, M. (2022). “Obstáculos epistemológicos en la adquisición de conceptos matemáticos elementales”, Épsilon– Revista de Educación Matemática, 111, pp. 29-34.
  • Puig Adam, P. (1955). “Decálogo de la Didáctica Matemática Media”, Gaceta Matemática, 1ª serie, tomo VII, nº 5 y 6, Madrid.
  • Redondo, M.E., Escribano, M.C. y Cosculluela, C. (2023). “Creatividad y espíritu emprendedor a través de las TIC”, XXXI Jornadas ASEPUMA–XIX Encuentro Internacional, Anales de ASEPUMA, 31 (A107), pp. 1-22.
  • Romano, I. (2014). “Propuesta de valoración de las influencias entre Educación y Economía”, Tesis Doctoral, Universidad Pablo de Olavide, de Sevilla.
  • Singh, S. (2013). “Los Simpson y las Matemáticas”, Editorial Ariel, Barcelona.