El imaginario romano en la Sevilla barroca. Pinturas y tapices de los Herrera Melgarejo.

  1. Fernando Quiles García
Journal:
Atrio. Revista de Historia del Arte

ISSN: 0214-8293 2659-5230

Year of publication: 2024

Issue: 30

Pages: 68-88

Type: Article

DOI: 10.46661/ATRIO.10973 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Atrio. Revista de Historia del Arte

Abstract

The members of Herrera Melgarejo families, who lived in Seville during the 17th century, collected significant works of art. At the same time, they did an important work of artistic promotion. Beatriz de Herrera Melgarejo and her husband, Diego López de Balmaseda, constitute one of the references of this study. The other is Francisco de Herrera Melgarejo, married to María Ortiz de Zúñiga, thus he was linked to the lineage of “the Ortices”, of which the illustrious Sevillian historian, Diego Ortiz de Zúñiga, was also part. They all brought together numerous works demonstrating the importance of the Roman origins’ artistic trade in Seville. In addition, it has also been possible to verify the personal connection of both families with illustrious figures from the papal court and others related to the Madrid court.

Bibliographic References

  • Asensio, José M.ª. Don Juan de Arguijo. Estudio biográfico. Madrid: Tip. Gutenberg, 1883.
  • Bejarano Pellicer, Clara. Los Medina. Redes económicas y sociales en torno a una familia de músicos entre el Renacimiento y el Barroco. Sevilla: Diputación Provincial, 2019.
  • Beltrán Fortes, José. “Las antigüedades en los círculos artísticos y anticuarios de la Sevilla de Juan de Arguijo.” En Juan de Arguijo y la Sevilla del Siglo de Oro: Exposición virtual 2015, coordinado por Eduardo Peñalver Gómez y María Luisa Loza Azuaga, 125-146. Sevilla: Universidad, 2017.
  • Bury, J. B. “Francisco de Holanda and His Illustrations of the Creation.” Portuguese Studies 2 (1986): 15-48.
  • Caballero Escamilla, Sonia. “Los oratorios privados: espacios y soportes para la devoción y la contemplación (siglos XV y XVI).” Anuario de la Facultad de Geografía e Historia, no. 23/2 (2023): 773-789. https://doi.org/10.51349/veg.2023.2.09.
  • Cabrera Martínez, Lourdes. “Los amores de Mercurio y Herse (Según la Fábula de Ovidio).” Temas de estética y arte, no. 26 (2012):103-124.
  • Calvo Gómez, José Antonio. “La creación intelectual de la monarquía católica. La canonización equipolente de Fernando III (1201-1252) y la investigación eclesiástica sobre su culto inmemorial en el siglo XVII.” Anuario de derecho canónico, no. 7 (2018): 109-159.
  • Cartaya Baños, Juan. La nobleza de las letras. Don Diego Ortiz de Zúñiga, un historiador en la Sevilla del Seiscientos. Sevilla: Editorial Universidad de Sevilla, 2021.
  • Franco Idígoras, Inmaculada. Catálogo de la colección nobiliaria del Archivo Municipal. El archivo familiar de los Ortiz de Zúñigar. Sevilla: Ayuntamiento, 2000.
  • García Cueto, David. “Los nuncios en la corte de Felipe IV como agentes del arte y la cultura.” En Centros de poder italianos en la monarquía hispánica: (siglos XV-XVIII), editado por José Martínez Millán y Manuel Rivero Rodríguez, 1823-1890. Vol. 3. Madrid: Polifemo, Fundación Lázaro Galdiano, Universidad Rey Juan Carlos, 2010.
  • Gestoso y Pérez, José. “La casa de D. Juan de Arguijo.” Bética II, no. 16 (1914): 7.
  • Gestoso y Pérez, José. “La casa de D. Juan de Arguijo (conclusión).” Bética II, no. 21 (1914): 10.
  • Herrera García, Francisco J. “La Catedral de Canarias y sus agentes en Sevilla. La contratación de la custodia procesional (1611-1615).” Anuario de Estudios Atlánticos, no. 62 (2016): 1-20.
  • Jordán Fernández, Jorge Alberto. “El palacio del marqués de Armunia en Estepa.” Anuario de estudios locales, no. 7 (2020): 176-182.
  • Justo Estebaranz, Ángel. “Élites quiteñas y mecenazgo pictórico durante el barroco: Las series de la Vida de San Agustín y de los Ejercicios Espirituales.” Potestas, no. 15 (2019): 103-123. https://doi.org/10.6035/Potestas.2019.15.6.
  • Lleó Cañal, Vicente. “Ut pictura poesis (Pintores y poetas en la Sevilla del Siglo de Oro.” Boletín de la Real Academia Sevillana de Buenas Letras: Minervae Baeticae, no. 35 (2007): 33-60.
  • Lopes Veiga, Marcos A. “O Hermetismo e a Arte em Francisco de Holanda. As Imagens das Idades do Mundo e a concepção da criação.” Revista Diálogos Mediterrânicos, no. 15 (2018): 94-111.
  • López Rodríguez, José Ramón. “En los orígenes del Museo Arqueológico de Sevilla: Dos esculturas thoracatas y la colección de Juan de Córdoba Centurión. Una propuesta de identificación.” SPAL, 26 (2017): 319-337. https://doi.org/10.12795/spal.2017i26.15.
  • López Torrijos, Rosa. “El techo de la casa del poeta Juan de Arguijo.” En Velázquez y Sevilla, 182-196. Sevilla: Junta de Andalucía, Consejería de Cultura, 1999.
  • Mallén Herráiz, David. “La colección artística del III Duque de Alcalá: nuevos documentos.” Ars Longa, no. 26 (2017): 111-130. https://doi.org/10.7203/arslonga.26.10958.
  • Montoto, Santiago. “Antecedentes familiares de Bécquer.” Revista de Filología Española LII (1969): 1-9. https://doi.org/10.3989/rfe.1969.v52.i1/4.792.ç
  • Navarro, José Gabriel. Contribuciones a la Historia del Arte en el Ecuador. Vol. III. Quito: Tip. y Enc. Salesianas, 1925.
  • Negro, Angela. La Collezione Rospigliosi. La quadreria e la committenza artistica di una famiglia patrizia a Roma nel Sei e Settecento. Roma: Campisano Editore, 1999.
  • Ortiz de Zúñiga, Diego. Discvrso genealógico de los Ortizes de Sevilla. Cádiz: Pedro Ortiz, 1670.
  • Quiles García, Fernando. Por los caminos de Roma. Hacia una configuración de la imagen sacra en el barroco sevillano. Buenos Aires: Miño y Dávila, 2005.
  • Quiles García, Fernando. Sevilla y América en el barroco. Comercio, ciudad y arte. Sevilla: Bosque de Palabras, 2009.
  • Quiles García, Fernando. “Sería por primavera... Sevilla, una ciudad herida (1649).” Cuadernos de los Amigos de Osuna, no. 22 (2020): 37-41.
  • Ramírez Ruiz, Victoria. “La colección de tapices de los condes de Monterrey.” Libros de la Corte, no. 10 (2015): 30-59.
  • Ramírez Ruiz, Victoria. “Fortuna y dispersión de las colecciones nobiliares de tapices de los siglos XVI y XVII.” En Humanismo y naturaleza en los tapices de Badajoz & Adenda: ponencias y anejos del Encuentro Internacional de Flandes a Extremadura, editado por Ignacio López Guillamón y César Chaparro Gómez, 110-149. Badajoz: Fundación Academia Europea e Iberoamericana de Yuste, 2020.
  • Ruiz Jiménez, Juan. “Academia literaria de Sevilla,” Historical Sounds Scapes. Consultado el 1 de agosto de 2024. https://www.historicalsoundscapes.com/evento/286/sevilla.
  • Sánchez-Cortegana, José María. “Los obradores artísticos sevillanos del siglo XVI: Adaptaciones y cambios para satisfacer los encargos del mercado americano.” Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas XXXV, no. 103 (2013): 177-196. https://doi.org/10.22201/iie.18703062e.2013.103.2504.
  • Vázquez, Juan Theodoro. Crónica continuada de esta provincia de San Agustín del Perú. con estudio previo y notas de Teófilo Aparicio López. Valladolid: Monte Casino, 1991.
  • Velázquez y Sánchez, José. La cruz del rodeo. Estudio histórico. Sevilla: Librería Española y Extranjera de José María Geofrín, 1864.
  • Zalama, Miguel Ángel. “En torno a la valoración de las artes: tapices y pinturas en el tesoro de Isabel la Católica.” En Ellas siempre han estado ahí. Coleccionismo y mujeres, dirigido por Miguel Ángel Zalama y Patricia Andrés González, 15-40. Aranjuez: Doce Calles, 2020.
  • Zalama, Miguel Ángel. “El triunfo del Tiempo,” El hilo de Ariadna. Consultado el 14 de julio de 2024. https://doi. org/10.58079/cx3l.