Los efectos sobre el voto de la campaña electoral en las elecciones europeas de 2014 en España

  1. Barreiro Rivas, Xosé Luis
  2. Pereira López, María
  3. García Hípola, Giselle
Journal:
Revista española de ciencia política

ISSN: 1575-6548

Year of publication: 2015

Issue: 39

Pages: 67-93

Type: Article

More publications in: Revista española de ciencia política

Metrics

Cited by

  • Dialnet Métricas Cited by: 10 (18-02-2024)

SCImago Journal Rank

  • Year 2015
  • SJR Journal Impact: 0.142
  • Best Quartile: Q3
  • Area: Political Science and International Relations Quartile: Q3 Rank in area: 344/526
  • Area: Sociology and Political Science Quartile: Q4 Rank in area: 789/1188

Índice Dialnet de Revistas

  • Year 2015
  • Journal Impact: 0.410
  • Field: CIENCIAS POLÍTICAS Quartile: C1 Rank in field: 5/78

CIRC

  • Social Sciences: B

Scopus CiteScore

  • Year 2015
  • CiteScore of the Journal : 0.2
  • Area: Political Science and International Relations Percentile: 18
  • Area: Sociology and Political Science Percentile: 17

Bibliographic References

  • Anduiza, Eva y Agustín, Bosch. 2004. Comportamiento político y electoral. Barcelona: Ariel.
  • Barreiro, Xosé L. y Érika Jaráiz. 2013. "Cuando los líderes no ayudan: crisis de liderazgo en las elecciones gallegas". Sevilla: XI Congreso AECPA. Área IV.
  • Benoit, William L. 2007. Communication in political campaigns. New York: Peter Lang.
  • Bernecker, Walther L. y Günther Haihold. 2007. España: del consenso a la polarización. Cambios en la democracia española. Madrid: Editorial Iberoamericana.
  • Bollen, Kenneth A. 1989. Structural equations with latent variables.US: Wiley.
  • Byrne, Barbara M. 2009. Structural Equation Modeling with AMOS. Basic Concepts, Applications and Programming (2nd Edition). New York: Taylor & Francis Group.
  • Calle de la, Luis, Álvaro Martínez y Lluís Orriols. 2010. "Voting without ideology. Evidence from Spain (1997-2008)", Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 129: 107-129.
  • Campbell, James E. 2000. The American campaign: U.S. presidential campaigns and the national vote. College Station, TX: Texas A&M University Press.
  • Campbell, Angus, Gerald Gurin y Warren Miller. 1954. The voter decides. Evanston, IL: Row, Peterson.
  • Campbell, Angus, Philip E. Converse, Warren Miller y Donald Stokes. 1960. The American Voter. New York: John Wiley.
  • Clinton, Joshua y John Lapinski, J. 2004. "Targeted advertising and voter turnout: an experimental study of the 2000 Presidential election", Journal of Politics, 66: 69-96.
  • Converse, Philip E. 1966. "The concept of normal vote", en Angus Campbell, Philip Converse, Warren Miller y Donald Stokes (eds.), Elections and the political order. New York: John Wiley.
  • Crespo, Ismael. 2007. "Las campañas electorales y sus efectos en la orientación del voto", Revista de Derecho Electoral, 0: 6-10.
  • Crespo, Ismael (dir.). 2013. Partidos, medios y electores en procesos de cambio. Las elecciones generales españolas de 2011. Valencia: Tirant lo Blanc.
  • Criado, Henar. 2008. "The effects of party mobilization strategies on the vote: The PSOE and the PP in the 1996 Spanish election", European Journal of Political Research, 47: 80-100.
  • Dalton, Russell J. 2007. The good citizen. How a younger generation is reshaping American politics. Washington DC: CQ Press.
  • Downs, Anthony. 1957. An economic theory of democracy. New York: Harper y Row.
  • Duatis, Sebastiá. 2002. "Los carteles de la democracia", en Lluís J. Navarro-Miralles y Sebastiá Duatis (eds.), Els cartells de la democràcia 1976-2000. El fons de cartells polítics de l'hemeroteca Caixa Tarragona. Tarragona: Fundació Caixa Tarragona.
  • Fernández-Albertos, José y Ferrán Martínez i Coma. 2011. "Los efectos de la campaña en las elecciones de 2008", en José R. Montero e Ignacio Lago (ed.), Elecciones generales 2008, Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.
  • Festinger, Leon. 1957. A theory of cognitive dissonance. Standford: Standford University Press.
  • Fiorina, Morris P. 1981. Retrospective voting in American national elections. New Haven, CT: Yale University Press.
  • Franz, Michael y Travis Rideout 2007. "Does political advertising persuade?", Political Behavior, 29: 465-491.
  • García-Beaudoux, Virginia, Orlando D'Adamo y Gabriel Slavinsky. 2007. Comunicación política y campañas electorales. Estrategias en elecciones presidenciales. Barcelona: Gedisa.
  • García, Enrique. 2013. "Los efectos de la campaña para las elecciones generales españolas de 2011", Cuadernos Económicos de ICE, 85: 105-122.
  • Gibson, Rachel y Andrea Römmele. 2001. "Changing Campaign Communication. A party-centered theory of professionalized campaign", Harvard International Journal of Press/Politics, 6:31-43.
  • Hillygus, Sunshine. 2005. "Campaign effects and the dymanics of turnout intention in election 2000", Journal of Politics, 67: 50-68.
  • Holbert, Robert L., William Benoit y Mitchells McKinney. 2002. The role of debate viewing in establishing "enlightened preference" in the 2000 presidential election. Seoul: ICA.
  • Holbrook, Thomas M. 1996. Do Campaigns Matter? Londres: Sage Publications.
  • Holbrook, Thomas M. y Scott McClurg. 2005. "The mobilization of core supporters: campaigns, turnout and electoral competition in US presidential elections", American Journal of Political Science, 49, 689-703.
  • Jaráiz, Erika y Xosé L. Barreiro. 2015. "El perfil de los votantes y los componentes del voto en las Elecciones al Parlamento Europeo 2014". San Sebastián: XII Congreso Español de Ciencia Política y de la Administración.
  • Kaplan, David. 2009. Structural equation modeling: foundations and extensions (2nd Edition). Thousand Oaks: Sage.
  • Kenny, Christopher y Michael McBurnett. 1994. "An individual level multiequation model of expenditure effects in contested House elections", American Political Science Review, 88: 699-707.
  • Key, Valdimer O. 1966. The responsible electorate: rationality in presidential voting 1936-1960. Cambridge: Belknap Press of Harvard University Press.
  • Klapper, Joseph T. 1960. The effects of mass communication: an analysis of research on the effectiveness and limitations of mass media in influencing the opinions, values and behavior of their audiences. Glencoe, IL: Free Press.
  • Kline, Rex B. 2011. Principles and practice of Structural Equation Modeling (3nd ed) Nueva York: The Guilford Press.
  • Lagares, Nieves y María Pereira. 2013. "Los componentes del voto en las elecciones gallegas". Sevilla: XI Congreso AECPA. Área IV.
  • Lagares, Nieves y María Pereira. 2015. "De movimiento a partido: el caso de Podemos". San Sebastián, XII Congreso AECPA.
  • Lazarsfeld, Paul, Bernard Berelson y Hazel Gaudet. 1944 (1968). The People's Choice. How the voter makes up his mind in a presidential campaign (3nd ed.). New York: Columbia University Press.
  • López, Lucía y Francisco Pallarès. 2009. "Percepcions i efectes de la campanya. Elsciutadans i la campanya electoral", en Jordi Pericot y Arantxa Capdevila (eds.), L'espectre del tripartit. Comunicació Política i Comportament Electoral a les Eleccions Catalanes del 2006. Girona: Documenta Universitària.
  • McClurg, Scott y Thomas Holbrook. 2009. "Living in a battleground: presidential campaigns and fundamental predictors of vote choice", Political Research Quarterly, 62: 495-506.
  • Martínez i Coma, Fernando. 2008. ¿Por qué importan las campañas electorales? Madrid: CIS.
  • Mutz, Diana C. y Martin, Paul S. 2001. "Facilitating Communication across lines of political difference: the role of mass media", American Political Science Review, 95 (1): 97-114.
  • Norris, Pippa. 2000. A virtuous circle? Political Communications in post-industrial democracies. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Pereira, María. 2014. "Las campañas electorales en Galicia en las elecciones generales de 2011 y en las elecciones autonómicas de 2012". Santiago de Compostela: III Congreso Internacional de Comunicación Política y Estrategias de Campaña.
  • Popkin, Samuel. 1991. The reasoning voter: communication and persuasion in presidential campaigns. Chicago: University of Chicago Press.
  • Reif, Karlheinz y Hermann Schmitt. 1980. "Nine second-order national elections. A conceptual framework for the analysis of European election results", European Journal of Political Research, 8: 3-44.
  • Rosentone, Steven y John Hansen. 1993. Mobilization, participation and democracy in America. New York: Macmillan.
  • Simon, Adam. 2002. The winning message: candidate behavior, campaign discourse and democracy. New York: Cambridge University Press.
  • Shaw, Daron. 1999. "The methods behind the madness: Presidential Electoral College strategies", Journal of Politics, 61: 893-913.
  • Soares, Patricio y José M. Rivera. 2012. "¿Qué valoran los electores persuadibles en la decisión de votar?", Revista de Investigaciones Sociológicas, 11 (1): 39-62.
  • Stroud, Natalie J. 2008. "Media use and political predispositions: revisiting the concept of selective exposure", Polit Behav, 30: 341-366.
  • Trujillo, José M. 2013. "Los efectos de la campaña en las elecciones generales de 2011", en Ismael Crespo (dir.), Partidos, medios y electores en procesos de cambio. Las Elecciones Generales españolas de 2011. Valencia: Tirant Humanidades.