Estrategias metodológicas para el aprendizaje basado en proyectos de investigación en Ingeniería de Bioprocesos

  1. Ana Moral Rama 1
  2. Menta Ballesteros Martín 1
  3. Antonio Tijero Cruz 2
  4. José S. Torrecilla 2
  1. 1 Universidad Pablo de Olavide
    info

    Universidad Pablo de Olavide

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/02z749649

  2. 2 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
IJERI: International journal of Educational Research and Innovation

ISSN: 2386-4303

Year of publication: 2015

Issue: 4

Pages: 90-100

Type: Article

More publications in: IJERI: International journal of Educational Research and Innovation

Abstract

The development of interactive methods that promote the exchange of information between student and teacher has meant a significant effort to the students and teachers to break the narrow training area that allow the classical verbose and mechanical transmission of knowledge. With the objective to surpass the argument of authority, various strategies to carry out research-based learning processes have been proposed. The aim of this study is to select, after to tour through various interactive methods of teaching– learning, a methodological strategies of learning based on projects of special scientific relevance. This methodology includes project preselection method by the students as well as the four principal phases needed to carry out a quality research work. The first phase is an initial proposal including the projects than can be selected by the students. The projects are offered by the Group ECOWAL for the Master thesis in which the student must to collect a documentary basis or "State of the art". During the second phase or "research design", research objectives are marked and the experimental work is designed. The third stage is the collection and treatment of data and includes especially detailed information about how to carry out the report that concludes the fourth phase. The exchange of ideas, the support provided by peers, teacher as well as others contributors, make this system an excellent shared cultural fabric for the learning of students in Chemical Engineering.

Bibliographic References

  • Assan, J. (2009). Writing the Conclusion Chapter: the Good, the Bad and the Missing. Liverpool: Development Studies Association.
  • Ballesteros, M., Moral, A. (2014). Using simulation software to implement an active learning methodology in the university teaching. International Journal of Innovation in Education, 1, 87-98.
  • Canario, R. (2000). Los alumnos como factor de innovación. Construyendo el cambio: perspectiva y propuestas de innovación educativa. Sevilla: Secretariado de Publicaciones.
  • Cañal, P., Pozuelos, F. & Travé, G. (2003). Aportaciones del Proyecto Curricular Investigando Nuestro Mundo al cambio en la educación primaria. Investigación en la Escuela, 51, 5-13.
  • Cases, E. (1981). Ciencias de la naturaleza (I). Guía para el desarrollo de actividades y experiencias. Ministerio de Educación y Ciencia: Dirección General de Educación Básica.
  • Ciari, B. (1977). Modos de enseñar. Barcelona: Avance.
  • Freinet, C. (1980). Técnicas Freinet de la escuela moderna. Madrid: Siglo XXI Editores.
  • George, K. D. (1977). Las Ciencias Naturales en la Educación Básica. Fundamento y método. Madrid: Santillana.
  • G.I.E. (1991). Proyecto Curricular IRES. Sevilla: Díada.
  • Gil, D. (1986). La metodología científica y la enseñanza de las ciencias. Unas relaciones controvertidas. Enseñanza de las Ciencias, 4, 111-121.
  • Gil, D. (1993). Contribución de la Historia y de la Filosofía de las Ciencias al desarrollo de un modelo de enseñanza / aprendizaje como investigación. Enseñanza de las Ciencias, 11, 197-212.
  • Gil, D. (1994a). Relaciones entre conocimiento escolar y conocimiento científico. Investigación en la Escuela, 23, 19-31.
  • Gil, D. (1994b). ¿Área o disciplinas en la enseñanza de las ciencias? Nuevas reflexiones. Infancia Aprendizaje, 65, 59-64.
  • Hernández, F. & Ventura, M. (1992). La organización del currículum por proyectos de trabajo. Barcelona: GRAO-ICE.
  • Quinquer, D. (1997). Estrategias de enseñanza: los métodos interactivos en Benejam P. Pages J. (coord.): Enseñar y aprender Ciencias Sociales, Geografía e Historia en la educación secundaria. Barcelona: Horsori.
  • Kilpatrick, W. H. (1921). The project method. New York: Columbia University.
  • Kolmos, A. (2004). Estrategias para desarrollar currículos basados en la formulación de problemas y organizados en base a proyectos. Educar, 33, 77-96.
  • Merchán, F.J. & García, F.F. (1994). Las unidades didácticas de Ciencias Sociales en el Proyecto IRES. Enseñar y aprender. Ciencias Sociales. Algunas propuestas de Modelos Didácticos. Madrid: Mare Nostrum.
  • Moral, A., Monte, M.C., Cabeza, E., Blanco, A. (2010). Morphological characterization of pulps to control paper properties, Cellulose Chemistry and Technology, 473-480.
  • Moral, A., Cabeza, E., Aguado, R., Tijero, A. (2015). NIRS characterization of paper pulps to predict kappa number. Journal of Spectroscopy. Issue: Spectroscopy Applied to Engineering Materials (SAEM). In press.
  • Piaget, J. A. (1974). Dónde va la educación. Barcelona: Teide.
  • Porlán, R. & Cañal, P. (1986). Más allá de la investigación del medio. Cuadernos de Pedagogía, 142, 8-12.
  • Pozuelos, F. J. (2001). La investigación escolar: una alternativa para innovar en el aula. Razones e instrumentos para un nuevo marco educativo. Huelva: Servicio de Publicaciones.
  • Prada, M.D. (1977). La enseñanza de las ciencias y sus relaciones interdisciplinares en la segunda etapa de EGB. Ministerio de Educación y Ciencia: Dirección General de Educación Básica.
  • Rae, G. & Mcphillily, W. N. (1978). El aprendizaje en la escuela. Un enfoque sistemático. Madrid: Santillana.
  • Tort, A. (1996). Del activismo a la investigación. Cuadernos de Pedagogía, 253, 72-77.