Contextos de Desarrollo, Malestar Psicológico, Autoestima Social y Violencia Escolar desde una Perspectiva de Género en Adolescentes Mexicanos

  1. Villarreal González, María Elena
  2. Sánchez Sosa, Juan Carlos
  3. Veiga, Feliciano H.
  4. Moral Arroyo, Gonzalo del
Revista:
Psychosocial Intervention

ISSN: 1132-0559

Año de publicación: 2011

Volumen: 20

Número: 2

Páginas: 171-181

Tipo: Artículo

DOI: 10.5093/IN2011V20N2A5 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Psychosocial Intervention

Referencias bibliográficas

  • M. Akiba Nature and correlates of Ijime-bullying in Japanese middle school International Journal of Educational Research 41 2004 216 236
  • H. Barnes, and D.H. Olson Parent adolescent communication scale D.H. Olson, Family Inventories. 1982 Family Social Sciences, University of Minnesota St. Paul
  • J.M. Batista, and G. Coenders Modelos de ecuaciones estructurales 2000 La Muralla Madrid
  • P.M. Bentler EQS structural equations program manual 1995 Multivariate Software. Barnes Encino, CA
  • P. Bentler, and E. Wu EQS 6 for windows user's guide 2002 Multivariate Software Encino
  • J. Bellon, A. Delgado, J. Luna, and P. Lardelli Validez y fiabilidad del cuestionario de función familiar Apgar-familiar Atención Primaria 18 1996 289 296
  • B. Bettencourt, and N. Miller Gender differences in aggression as a function of provocation: A meta-analysis Psychological Bulletin 119 1996 422 447
  • J. Blum, M. Ireland, and R.W. Blum Gender differences in juvenile violence: A report from Add Health Journal of Adolescent Health 32 2003 234 240
  • U. Bronfenbrenner The ecology of human development: Experiments by nature and design 1979 Harvard University Press Cambridge
  • S. Buelga, G. Musitu, and S. Murgui Relaciones entre la reputación social y la agresión relacional en la adolescencia International Journal of Clinical and Health Psychology 9 2009 127 141
  • J.J. Carlson, and N.E. Corcoran Family structure and children's behavioral and cognitive outcomes Journal of Marriage and the Family 63 2001 779 792
  • M. Cava, G. Musitu, and S. Murgui Familia y violencia escolar: el rol mediador de la autoestima y la actitud hacia la autoridad institucional Psicothema 16 2006 674 679
  • M. Cava, G. Musitu, and S. Murgui Individual and social risk factors related to overt victimization in a sample of Spanish adolescents Psychological Reports 101 2007 275 290
  • S. Cohen, T. Kamarak, and R. Mermelstein A Global Measure of Perceived Stress Journal of health and social behaviour 24 1983 385 396
  • J.R. Crawford, and J.D. Henry The Depression Anxiety Stress Scales: Normative data and latent structure in a large non-clinical sample British Journal of Clinical Psychology 42 2003 111 131
  • Defensor del Pueblo Violencia Escolar: El maltrato entre Iguales en la Educación Obligatoria Secundaria 1999-2006 2007 Publicaciones de la Oficina del Defensor del Pueblo Madrid
  • J. Elashoff nQuery Advisor Version 6.0 User's guide 2005 Statistical Solutions Ltd Los Angeles
  • E. Estévez, J. Herrero, and G. Musitu The influence of violent behavior and victimization school on psychological distress: the role of parents and teachers Adolescence 40 2005 183 196
  • E. Estévez, B. Martínez, J. Herrero, and G. Musitu Aggressive and non-aggressive rejected students: an analysis of their differences Psychology in the Schools 43 2006 387 400
  • Estévez, E.; Martínez, B. y Musitu, G. (2007).Un análisis de la autoestima en adolescentes agresores y víctimas de bullying. Infocop Online (publicado online, 22 Febrero 2007 en http://www.infocop.es/view-article.asp?id=1231).
  • E. Estévez, S. Murgui, G. Musitu, and D. Moreno Adolescent aggression: effects of gender and family and school environments Journal of Adolescence 31 2008 433 450
  • D.M. Fergusson, L.J. Woodward, and L.J. Horwood Childhood peer relationship problems and young people's involvement with deviant peers in adolescence Journal of Abnormal Child Psychology 27 1999 357 370
  • F. García, and G. Musitu Autoconcepto Forma 5 1999 TEA Madrid
  • R. Gofin, H. Palti, and L. Gordon Bullying in Jerusalem schools: Victims and perpetrators Public Health 116 2002 173 178
  • E. Gracia, J. Herrero, and G. Musitu Evaluación de recursos y estresores psicosociales en la comunidad 2002 Síntesis Madrid
  • J. Herrero, E. Estévez, and G. Musitu Deviant behavior and victimization at school: Exploring the role of parents and teachers in adolescent psychological distress Journal of Adolescence 29 2005 671 690
  • J. Herrero, and J. Meneses Short web-based versions of the perceived stress (PSS)and Center for Epidemiological Studies - Depression (CESD) Scales: A comparison to pencil and paper responses among Internet users Computers in Human Behavior 22 2006 830 846
  • S. Hymel, E. Wagner, and L. Butler Reputation al bias: View from the peer group S.R. Asher, J.D. Coie, Peer rejection in childhood 1990 Cambridge University Press New York 156 186
  • Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación. (2006). Disciplina, violencia y consumo de sustancias nocivas a la salud en escuelas primarias y secundarias México, D.F.
  • T.I. Jiménez, G. Musitu, M.J. Ramos, and S. Murgui Community involvement and victimization at school: an analysis through family, personal and social adjustment The Journal of Community Psychology 37 2009 959 974
  • R. Kaltiala-Heino, M. Rimpelä, P. Rantanen, and A. Rimpelä Bullying at school: An indicator of adolescents at risk for mental disorders Journal of Adolescence 23 2000 671 674
  • H. Liang, A. Flisher, and C. Lombard Bullying, violence, and risk behavior in southafrican school students Journal of Child Abuse and Neglect 31 2007 161 171
  • M. Marín Psicología social de los procesos educativos 1997 Algaida Sevilla
  • H. Marsh, and A. Seeshing Causal effects of academic self-concept on academia achievement: structural equation model of longitudinal data Journal of Educational Psychology 89 1997 41 54
  • B. Martínez, L. Amador, D. Moreno, and G. Musitu Implicación y participación comunitarias y ajuste psicosocial en adolescentes Psicología y Salud 21 2011 205 214
  • B. Martínez, S. Murgui, Musitu, and M. Monreal El rol del apoyo parental, las actitudes hacia la escuela y la autoestima en la violencia escolar en adolescentes International Journal of Clinical and Health Psychology 3 2008 679 712
  • I. Montero, and O. León Guía para nombrarlos estudios de investigación en Psicología International Journal of Clinical and Health Psychology 7 2007 847 862
  • Moral, J.; Sánchez-Sosa, J. C. y Villarreal-González, M. E. (2010). Desarrollo de una escala multidimensional breve de ajuste escolar. Revista Electrónica de Metodología Aplicada, 15, 1-11. Disponible en: http://www.psico.uniovi.es/REMA/v15n1/vol15n1a1.pdf
  • G. Musitu, E. Estévez, T. Jiménez, and F. Veiga Agentes de socializacao da violencia e vitimizacao escolar S. Nunes, F. Veiga, Intervenir em situacoes de indisciplina violencia e conflito 2011 Ed. Fim de século Lisboa 43 80
  • A. Oliva, A. Parra, and I. Sánchez Relaciones con padres e iguales como predictores del ajuste emocional y conductual durante la adolescencia Apuntes de Psicología 20 2002 225 242
  • A. Povedano, L.B. Hendry, M.J. Ramos, and R. Varela Victimización escolar: clima familiar, autoestima y satisfacción con la vida desde una perspectiva de género Psychosocial Intervention 20 2011 5 12 doi:10. 5093/in2011v20n1a1
  • M. Putallaz, C. Grimes, J. Kristen, J. Kupersmidt, J. Coie, and K. Dearing Overt andrelational aggression and victimization: Multiple perspectives within the school Journal of School Psychology 45 2007 523 547
  • S. Postigo, R. González, C. Mateu, J. Ferrero, and C. Martorell Diferencias conductuales según género en convivencia escolar Psicothema 21 2009 453 458
  • M. Ramos, M. Moreno, B. Valdés, and A. Catena Criteria of the peer-review process for publication of experimental and quasi-experimental research in Psychology: A guide for creating research papers International Journal of Clinica land Health Psychology 8 2008 751 764
  • S. Radloff The CES-D scale: A self-report depression scale for research in the general population Applied Psychological Measurement 1 1977 385 401
  • E. Remor, and J.A. Carrobles Versión Española de la escala de estrés percibido (PSS-14): Estudio psicométrico en una muestra VIH+ Ansiedad y Estrés 7 2001 195 201
  • N. Rodríguez Guerra en las aulas 2004 Editorial Temas de Hoy Madrid
  • M. Rubini, and M.L. Pombeni Cuestionario de conductas violenta en el aulas. 1992 Universidad de Bolonia, Facultad de Ciencias de la Educación. Área de Psicología Social Mimeo
  • J.C. Sánchez-Sosa, M.E. Villarreal-González, G. Musitu, and B. Martínez-Ferrer Ideación Suicida en Adolescentes: Un Análisis Psicosocial Intervención Psicosocial 19 2010 279 287 doi:10. 5093/in2010v19n3a8
  • A. Satorra, and P.M. Bentler A scaled difference chisquare test statistic for moment structure analysis Psychometrika 66 2001 507 514
  • D. Seals, and J. Young Bullying and victimization: prevalence and relationship to gender, grade level, ethnicity, self-esteem, and depression Adolescence 38 2003 735 747
  • R.L. Simons, C. Wu, R.D. Conger, and F.O. Lorenz Two routes to delinquency: Difference between early and late starters in the impact of parenting and deviant peers Criminology 32 1994 247 276
  • G. Smilkstein, C. Ashworth, and D. Montano Validity and reliability of the Family APGAR as a test of family function Journal Familiar Practice 15 1982 303 311
  • P.K. Smith Violence in schools, the response in Europe 2003 Routledge Londres
  • P.K. Smith, and P.F. Brain Bullying in schools: Lessons from two decades of research Aggressive Behavior 26 2000 1 9
  • H. Vermeer, M. Boekaerts, and G. Seegers Motivational and gender differences: sixth grade student's mathematical problem-solving behavior Journal of educational Psychology 92 2000 308 315
  • M.E. Villarreal-González Un Modelo Estructural del Consumo de Drogas y Conducta Violenta en Adolescentes Escolarizados Tesis Doctoral. Universidad Autónoma de Nuevo León 2009
  • Villarreal-González, M. E, Sánchez-Sosa, J. C. y Musitu, G. (2010a). Un modelo predictivo de la violencia escolar en adolescentes. Revista Ciencia UANL, 413-420. Disponible en: http://www.cienciauanl.uanl.mx/13-4/ MODELOPREDICTIVO.pdf
  • M.E. Villarreal-González, J.C. Sánchez-Sosa, and G. Musitu Como mejorar tus Habilidades Sociales. Programa para adolescentes en manejo del estrés, resolución de problemas, autoestima, asertividad, proyecto de vida y administración del tiempo libre 2010 Universidad Autónoma de Nuevo León y Universidad Pablo de Olavide de Sevilla Monterrey
  • M. Villarreal-González, J. Sánchez-Sosa, G. Musitu, and R. Varela El consumo de alcohol en adolescentes escolarizados Propuesta de un modelo socio comunitario Intervención Psicosocial 19 2010 253 264 doi:10. 5093/in2010v19n3a6
  • F. Vitaro, M. Brendgen, and R.E. Tremblay Influence of deviant friends on delinquency: Searching for moderator variables Journal of Abnormal Child Psychology 28 2000 313 325
  • S. Yubero, C. Serna, and I. Martínez Fracaso escolar y violencia en la escuela: factores psicológicos y sociales Boletín Informativo de Trabajo Social 2005 5