Estudio comparado sobre las políticas inclusivas en las comunidades autónomas de Andalucía y Extremadura

  1. Manuel Castillo García 1
  2. Gonzalo del Moral Arroyo 2
  3. Manuel Jesús Ramos Corpas 3
  1. 1 Junta de Andalucía
    info

    Junta de Andalucía

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/01jem9c82

  2. 2 Universidad de Extremadura
    info

    Universidad de Extremadura

    Badajoz, España

    ROR https://ror.org/0174shg90

  3. 3 Universidad Pablo de Olavide
    info

    Universidad Pablo de Olavide

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/02z749649

Zeitschrift:
Revista de Educación Inclusiva

ISSN: 1889-4208

Datum der Publikation: 2016

Ausgabe: 9

Nummer: 3

Seiten: 201-218

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Revista de Educación Inclusiva

Zusammenfassung

The aim of this study is to analyze the legislative frameworks of the in the regions of Andalusia and Extremadura regarding attention to diversity from an inclusive approach, in order to underline the similarities and differences. Methodologically, a computerized qualitative analysis of the contents of the selected laws is proposed, using ATLAS.ti 5.0 software. The main results are that each region respond to their educational needs with different actions in the context of shared competence in education that they owned. In this context, the region of Extremadura conceives as institutional document, a Plan for the improvement of educational success. This plan covers a period of three academic years, and it is expected a redesign of it after an evaluation process adapting the results to the real needs. Similarly, the Annual General Schedule is compulsory and must be developed for each school year. These institutional documents are not required in the autonomous community of Andalusia, developing others that respond to the needs of its territory

Bibliographische Referenzen

  • Anfara, V. A., Brown, K.M. y Mangione, T.L. (2002). Qualitative analysis on stage: Making the research process more public. Educational Researcher, 31(7), 28- 38.
  • Arnaiz, P. (2003). Educación Inclusiva: una escuela para todos. Málaga, Aljibe.
  • Carrión, J.J. (2001). Integración Escolar: ¿Plataforma para la escuela inclusiva? Málaga: Aljibe.
  • Cerdá, M.C. e Iyanga, A. (2013). Evolución legislativa de la educación especial en España de 1970 a 2006 y su aplicación práctica. Revista de Nacional e Internacional de Educación inclusiva, 6(3), 150-163.
  • Creswell, J.W. y Miller, D. L. (2000). Determining validity in qualitative inquiry. Theory into Practice, 39(3), 124-131.
  • Crisol, E., Martínez, J. y El Homrani, M. (2015). El aula inclusiva. Condiciones didáctica y organizativas. Revista de Nacional e Internacional de Educación inclusiva, 8(3), 254-270.
  • Damon, W. (2004). What is positive youth development? Annals of the American Academy of Political and Social Science, 591, 13-24
  • Lerner, R.M. (2004). Liberty: Thriving and civic engagement among American youth. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Marchesi, A. (2001). Del lenguaje de la deficiencias a las escuelas inclusivas. En A. Marchesi, C. Coll y J. Palacios (Eds.), Desarrollo Psicológico y Educación. Vol. 3, Trastornos del Desarrollo y Necesidades Educativas Especiales (pp. 21-44). Madrid: Alianza Editorial.
  • Marchesi, A. Coll, C. y Palacios, J. (2001). Desarrollo Psicológico y Educación. Vol. 3, Trastornos del Desarrollo y Necesidades Educativas Especiales (pp. 21-44). Madrid: Alianza Editorial.
  • Oliva, A., Ríos, M., Antolín, L., Parra, Á., Hernando, Á. y Pertegal, M. A. (2010). Más allá del déficit: Construyendo un modelo de desarrollo positivo adolescente. Infancia y Aprendizaje, 33(2), 223-234.
  • Rodríguez, A.M. (2013). Modelos de Atención a la Diversidad en Educación Secundaria Obligatoria: Análisis Comparativo de los Planes de Atención a la Diversidad de las Comunidades Autónomas de Andalucía y de la Región de Murcia. Revista de Nacional e Internacional de Educación inclusiva, 6(3), 41- 64.
  • Thomas, D.R. (2003). A general inductive approach for qualitative data analysis. School of Population Health, University of Auckland. Consultado el 10 de abril de 2016 de http://www.health.auckland.ac.nz/hrmas/resources/qualdatanalysis.html#Purp oses
  • UNESCO (2005). Guidelines for inclusión: Ensuring Access to Education for All. París, UNESCO, 2005. Consultado el 10 de abril de 2016 en: http://unesco.org/educacion/inclusive.
  • Barton, L. y Tomlinson, S. (2012). Special Education and Social Interests. NY: Routledge.