Modelos cerrados y abiertos para evaluar las competencias digitales

  1. Juan Eusebio Silva Quiroz
  2. Francisco Ignacio Revuelta Domínguez
Revue:
Didasc@lia: Didáctica y Educación

ISSN: 2224-2643

Année de publication: 2016

Volumen: 7

Número: 1

Pages: 111-128

Type: Article

D'autres publications dans: Didasc@lia: Didáctica y Educación

Résumé

Information society characterized by access to a wealth of information, exponential generation of new knowledge, speed and fluidity in social interactions requires students to develop skills in the use of information technology and communication (ICT) to support their integration into society and profit from them in the process of teaching and learning. Digital skills are associated with the management of ICT and its use for proper integration into society of the information and its use in education. These competencies consider the search, analysis, selection, organization of information and its use to generate new personal and collaborative products and share in networks on the web society. The article places the problem of digital skills and raises models to assess the level of acquisition of her students.

Références bibliographiques

  • ALT-NAACE (2012), “Better Learning through Technology – a report from the SchoolsTech Conversation run by Naace and ALT between January and March 2012”, en: http://repository.alt.ac.uk/2219/1/SchoolsTechReportFinal20120713.pdf (consulta: 10-08-2014).
  • BUCKINGHAM, David (2010), “Defining digital literacy”, En Ben Bachamair (coord.), Medienbildung in neuen Kulturräumen, London, Springer, pp. 59–71, en: . http://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-531-92133-4_4 (consulta 20-08-2014).
  • COBO, Cristóbal y MORAVEC, Jhon (2011). Aprendizaje Invisible. Hacia una nueva ecología de la educación, Barcelona, Universitat de Barcelona, en: www.aprendizajeinvisible.com/es/ (consulta:10-04- 2015).
  • CODE, Jilliane, CLARKE-MIDUR, Jodi, ZAP, Nick y DEDE, Chirs (2011), “Virtual performance assessment in immersive virtual environments”, en WOGAN, Hoamin Interactivity in e-learning: Case studies and frameworks, United State of America, IGI Global, pp. 230-252.
  • DUART, Joseph, GIL, Mare, PUJOL, María y CASTAÑO, Jonatan (2008), La Universidad en la sociedad RED, usos de la internet en educación superior, Barcelona, Ariel.
  • ESTEVE, Francesc y GISBERT, Mercè (2013), “Competencia digital en la educación superior: instrumentos de evaluación y nuevos entornos”, Enl@ce Revista Venezolana de Información, Tecnología y Conocimiento, Vol.10, núm. 3, pp. 29-43
  • GARCÍA, Iolanda, GROS, Begoña y; ESCOFET, Anna (2012), “La influencia del género en la cultura digital del estudiantado universitario”, Athenea Digital: revista de pensamiento e investigación social, Vol. 12, núm 3, pp. 95-114, en: http://atheneadigital.net/article/viewFile/Garcia/pdf (consulta: 12-11-14)
  • GIMENO, José. (2008), Educar por competencias, ¿qué hay de nuevo?, Madrid, Morata.
  • GISBERT, Mercè y ESTEVE, Francesc (2011), “Digital learners: La competencia digital de los estudiantes universitarios”, La Cuestión Universitaria, núm. 7, pp. 48-59
  • GULEK, James y DEMIRTAS, Hakan (2005), “Learning with technology: The impact of laptop use on student achievement”, Journal of Technology, Learning, and Assessment, Vol.3, núm. 2, pp. 1-39, en: http://ejournals.bc.edu/ojs/index.php/jtla/article/view/1655/1501 (consulta: 14-11-2013).
  • HINOSTROZA Juan y LABBÉ Cristian (2011), Políticas y prácticas de informática educativa en. América Latina y El Caribe, Santiago de Chile, CEPAL, en: http://goo.gl/EQ5x3W (consulta: 13-12-2014)
  • ISTE (2007), International Educational Technology Standards for Students Second Edition, Washington DC, International Society for Technology in Education, en: http://www.iste.org (consulta: 14 -11-14).
  • FRAILLON, Julian (2013), “Development of digital skills in the school system: An international glance”, en: http://goo.gl/ZSvw39 (consulta: 22-12-14).
  • LIVINGSTONE, Ian y HOPE, Alex. (2011). “Next Gen: Transforming the UK Into the World’s Leading Talent Hub for the Video Games and Visual Effects Industries: a Review”, en: http://www.nesta.org.uk/library/documents/NextGenv32.pdf (consulta: 3-09-2014).
  • LARRAZ, Virginia (2011), “La competencia digital en la Universidad”, en: http://goo.gl/wWdJgt (consulta: 12-10-2014).
  • MARCANO, Beatriz (2010), “Competencias digitales y videojuegos online ”, Revista Didáctica, Innovación y Multimedia, núm. 19, en: http://www.pangea.org/dim/revista (consulta:11-04-2015).
  • MARQUÉS, Pere (2009), “Nueva cultura, nuevas competencias para los ciudadanos”, en: https://goo.gl/Ppiw0V (consultado el 27-09-2014)
  • MIR, Boris (2009), “La competencia digital, una propuesta”, en: http://goo.gl/Sjl2ft (consulta: 27-09-2013).
  • MONEREO, Carles (2008), “La autenticidad de la evaluación”, en: http://www.sinte.es/websinte/images/pdf/monereo14.pdf (consulta: 10-0-2013).
  • MINEDUC (2013), Matriz de Habilidades TIC para el aprendizaje, Santiago, Ministerio de Educación, en: http://goo.gl/YRWnzd (consulta: 13-08-2013).
  • MINEDUC (2014), Resultados SIMCETIC, Santiago, Ministerio de Educación, en: http://goo.gl/VAeJgp (consulta: 20-12-2014).
  • PÉREZ, Ángel (2007), La naturaleza de las competencias básicas y sus aplicaciones pedagógicas, Cantabria, Consejería de Educación de Cantabria, en: http://redeca.uach.mx/libros/La%20naturaleza.pdf (consulta: 12-12-2014).
  • OECD (2001). Schooling for Tomorrow, Learning to Change: ICT in Schools, Paris: CERIOECD.
  • Oblinger, D. G., & J. L. Oblinger, (2005). Educating the Net Generation. Washington, D.C.: EDUCAUSE.
  • PEDRO, Francés (2006), “The new millennium learners: Challenging our Views on ICT and Learning”, en: http://www.oecd.org/edu/ceri/38358359.pdf (consulta: 03-04-2014).
  • PEDRO, Francés (2012), Tecnología y Escuela. Lo que funciona y por qué, España, Fundación Santillana, en: http://goo.gl/SybxsG (consulta: 21-01-2015).
  • PRENSKY, Marc. (2001), “Digital Natives, Digital Immigrants”, Horizon, Vol. 9, núm. 5, pp.1-6, en: http://dx.doi.org/10.1108/10748120110424816 (consulta: 15-03-2015).
  • KENNEDY, Gregori, , Terry, CHURCHWARD, Anna, GRAY, Kathlenn, KERRI-
  • LEE Krause (2009), “First year stu- dents’ experiences with technology: Are they really digital natives?”, Australasian Journal of Educational Technology, 24(1), 108–122.
  • STAKE, ROBERT (2004), Evaluación comprensiva y evaluación basada en estándares, Barcelona: Graó.
  • TRUCANO, Michael. (2005), Knowledge maps: ICTs in Edu¬catión, Washington DC, infoDev / World Bank, en: http://goo.gl/2gU2gA (consulta: 14-08-2014).
  • UNIÓN EUROPEA (2006), “Competencias clave para el aprendizaje permanente”, Diario Oficial de la Unión Europea, pp 10-18, en: http://eurlex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:394:0010:0018:ES:PDF (consulta: 08-08-14).
  • TORO, Pablo. (2010), “Enlaces: contexto, historia y memoria”, en ENLACES-MINEDUC El libro abierto de la informática educativa: Lecciones y desafíos de la red ENLACES, Santiago: Ministerio de Educación, pp. 37-50, en: http://biblioteca.uahurtado.cl/ujah/reduc/pdf/pdf/mfn623.pdf (consulta 12-12-14).