Estudios de génerotransferencia del conocimiento entre Europa y América Latina

  1. Terrón-Caro, María Teresa
  2. Monreal-Gimeno, Carmen
  3. Cárdenas-Rodríguez, Rocío
  4. Pérez de Guzmán, Victoria
Revista:
Journal of Supranational Policies of Education (JOSPOE)

ISSN: 2340-6720

Any de publicació: 2015

Títol de l'exemplar: La Educación de la mujer: lineamientos desde la Política Educativa Supranacional

Número: 3

Pàgines: 137-155

Tipus: Article

Altres publicacions en: Journal of Supranational Policies of Education (JOSPOE)

Resum

In this paper we present the proyect (GENDERCIT) "Gender and Citizenship" coordinated for the University Pablo de Olavide and funded by the People Programme of European Union, IRSES, one of Marie Curie actions, Seventh Frame work Programme (FP7/ 2007 2013/under grantagreement 318960). Its main objective is to create an international scientific network to promote interdisciplinary studies, original and innovative. Since this proyect will study and analyze gender realtions in various countries in Europe and Latin America, focussing to four areas: a) Citizenship Equality of social and political rights; b) violenc of gender; c) education; e) migration. The transfer of knowledge between Euorope (Spain, Portugal, France and Italy) an Latin America (Argentina and Mexico), was done through academic stays, jointn training and research on the subject. Through the following pages analyze the need for gender studies in different areas, and present the design of our project and the results obtained so far seeking to strengthen the network of researches that is developing internationally. Moreover we intend to promote gender studies min contexts where patriarchy mis still deeply rooted in society, and in areas where gender inequalities are still very present.

Referències bibliogràfiques

  • Bas-Peña, E., Pérez-de-Guzmán, V. y Vargas-Vergara, M. (2014): Educación y Género: La formación de los educadores y educadoras social. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria. 23, 95-120. DOI: 10.7179/PSRI_2014.23.05.
  • Donoso, T., Figuera, P. y Rodriguez, Mª L. (2011): Barreras de género en el desarrollo profesional de la mujer universitaria. Revista de Educación , 355, 187-212. DOI: 10-4438/1988-592X-RE-2011-355-021
  • Essayag, S. (2013): El compromiso de los Estados: Planes y políticas para erradicar la violencia contra las mujeres en América Latina y El Caribe. Panamá: PNUD-ONU Mujeres.
  • European Union Agency for Fundamental Rights (FRA) (2014): Violence against women: an EU-wide survey. Austria: European Union Agency for Fundamental Rights.
  • Flecha, C. (1999): Género y Ciencia. A propósito de los “estudios de la mujer” en las universidades. Revista Educación XX1. Vol. 2, 223-244.
  • Fríes, L. y Hurtado, V. (2011): Análisis del estado de la información sobre violencia en América Latina y el Caribe. Pensamiento iberoamericano, nº. 9, 109-126
  • Gallego, Mª T. (2007): Equidad de género, política y cohesión social. Pensamiento iberoamericano, nº. 1, 157-176
  • González-Gil, F. y Martín, E. (2014): Educación para todos: Formación docente, género y atención a la diversidad. Cuestiones de género: de la igualdad y la diferencia, nº 9: 11-28.
  • Martínez, Mª J. (2015): Equidad de género en las agendas supranacionales. Evidencias educativas desde una lectura comparada. Bordón, 67 (1), 57-70. DOI: 10.13042/Bordon.2015.67104
  • Molyneux, M. (2010): Justicia de género, ciudadanía y diferencia en América Latina. Studia historica. Historia contemporánea, nº 28, 181-211
  • Monzón, A. S., 2006, Las viajeras invisibles: mujeres migrantes en la región centroamericana y el sur de México, Guatemala: pcs-camex. Recuperado de http://www.mujeresenlasmigraciones.info/index.php?option=com_sobipro&pid=70&sid=87:Las-Viajeras-Invisibles-Mujeres-Migrantes-en-la-Region-Centroamericana-y-el-Sur-de-Mexico&Itemid=104
  • Palomar, C. (2005): La política de género en la educación superior. Revista de estudios de género. La ventana, nº 21, 7-43
  • Plá, I. (2009): La feminización de las migraciones y la cadena global de cuidados. SINC. Recuperado de http://www.agenciasinc.es/Opinion/La-feminizacion-de-las-migraciones-y-la-cadena-global-de-cuidados
  • Ruiz, H. (2011): La equidad de género: de la evolución política, social y educativa de la mujer, hasta la participación empresarial actual. Revista Nacional de Administración, 2 (2), 7-30.
  • Schulze, E. (2014): La igualdad entre el hombre y la mujer. Parlamento Europeo. Fichas técnicas sobre la Unión Europea – 2015. Recuperado de http://www.europarl.europa.eu/ftu/pdf/es/FTU_5.10.8.pdf
  • Subirats, M. (1998): La educación de las mujeres: de la marginalidad a la coeducación: propuestas para una metodología de cambio educativo. Mujer y Desarrollo, nº 22. Comisión Económica para América Latina y el Caribe.
  • Terrón-Caro, T. y Monreal, C. (2014): Mujeres migrantes en tránsito en la Frontera Norte de México: motivaciones y expectativas socioeducativas ante el sueño Americano. Revista Papeles de Población, Volumen 20, nº 82, 137-166.
  • Ventura, A. (2008). Normativa sobre estudios de género y universidad. Feminismo/s, 12, diciembre, 155-184.