Educación Ambiental en el colectivo de personas Adultas y MayoresHacia una formación más especializada desde la Educación Social

  1. Luis Vicente Amador Muñoz 1
  2. Macarena Esteban Ibáñez 1
  3. Monserrat Vargas Vergara 2
  1. 1 Universidad Pablo de Olavide
    info

    Universidad Pablo de Olavide

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/02z749649

  2. 2 Universidad de Cádiz
    info

    Universidad de Cádiz

    Cádiz, España

    ROR https://ror.org/04mxxkb11

Journal:
Hekademos: revista educativa digital

ISSN: 1989-3558

Year of publication: 2014

Issue: 16

Pages: 25-33

Type: Article

More publications in: Hekademos: revista educativa digital

Abstract

Today's society in order to respond to new needs and the socio-cultural reality which we live, is betting more and more by the promotion of social values and attitudes change. This principle leads us to deter-mine the importance of environmental education in the Group of people adults and older. In order to maintain a living and active ageing, as a philosophy and praxis at this stage of the life cycle. We advocate that the activity in the field of environmental education can be significant and have an impact on their life satisfaction. Socio-cultural offer, social participation, for older persons is varied, but we will focus on those that focus on the training field environmental. The people adults and older have the right to edu-cation and the full development of their personality and social and cultural participation. This formation, given his great experience, will allow you to become a group suitable for transmission of environmental values and awareness. Following principles and aims of Social education: training towards participation and social integration, in defense of the environment, as active and involved in environmental processes.

Bibliographic References

  • Amador, L.V. y Esteban M. (2011). Desde la educación social a la educación ambiental. Hacía una intervención educativa socioambiental. Revista Humanidades 18. Disponible en: file:///C:/Users/Macarena/Downloads/DialnetDesdeLaEducacionSocialALaEducacionAmbiental-3956106%20(3).pdf. Consultada el 21/06/2014.
  • Amorós, P. y otros (2006). Construyendo futuro. Las personas mayores: una fuerza social emergente. Madrid: Alianza.
  • ASEDES (2004). Código deontológico del educador y la educadora social. Barcelona: Asociación Estatal de Educación Social.
  • ASEDES (2007). Documentos Profesionalizadores. Barcelona: Asociación Estatal de Educación Social.
  • Benayas, J. (1992). Paisaje y Educación Ambiental. Evaluación de cambios de actitudes hacia el entorno. Madrid: Servicio de Publicaciones del MODT.
  • Calvo, S y Corraliza, J.A. (1994). Educación Ambiental. Conceptos y propuestas. Madrid: Edit. CCS.
  • Caride, J. A. (2003). Las identidades de la Educación Social, en Cuadernos de Pedagogía 32 1, pp. 48-51.
  • Caride, J. A.; Meira, P. A. (2001). Educación Ambiental y desarrollo humano. Barcelona: Ariel Educación.
  • Castro, R. (1.996). Modelos y estrategias para el cambio de actitudes y comportamientos ambientales. II Congreso Andaluz de Educación Ambiental: La Educación Ambiental en Andalucía. Sevilla: Junta de Andalucía.
  • Colom, A.J y Orte, C. (2001). Gerontología educativa y social: Pedagogía social y personas mayores. Palma de Mallorca: Universidad de las Islas Baleares.
  • Coombs, P. H. (1.971). La crisis mundial de la educación. Nuevas perspectivas. Madrid: Santillana.
  • Esteban, M (2001). Introducción a la Educación Ambiental en el ámbito internacional. Sevilla: Edición Digital @tres S.L.L.
  • Faure, E. (1.982). Aprender a ser. Madrid: Alianza/UNESCO.
  • Fericgla, J.M. (2002) .Envejecer. Una antropología de la ancianidad. Barcelona: Anthropos.
  • González, E. (2001). Educación Ambiental: historia y conceptos a veinte años de Tbilisi. México. En Caride, J. A. y Meira, P. Á. (2001): Educación ambiental y desarrollo humano. Barcelona: Ariel. ()
  • González J.C. (1.993): El profesor ante la reforma del currículum: Educación Ambiental y formación del profesorado. En De la Rosa Acosta, B.: La función docente. Aspectos socio-pedagógicos. GIPDA: Sevilla. (141-169)
  • Martín, S. (1.991). La Educación Ambiental, origen, situación y futuro. En García Hoz, V.: Tratado de Educación Personalizada. Iniciativas Sociales en Educación Informal. Madrid. Rialp,
  • Novo, M. (1995): La Educación Ambiental. Bases éticas, conceptuales y metodológicas. Universitas: Madrid. Puyol, R.; Cano, L. (Coord. 2007). Nuevas tendencias en investigaciones en Educación Ambiental. Madrid: Organismo Autónomo de Parques Naturales Ministerio de Medio Ambiente.
  • Rodríguez, M. (2006): Integración de la Educación Social y la Educación Ambiental. Artículo publicado en la Revista Global Hoy 8. Disponible en: http://www.gloobal.net/iepala/gloobal/hoy/index.php?id=1984&canal=Articulos&secc iontxt=1&ghoy=0008. Consultada el 21/06/2014.
  • Sáez, J. (2007). Pedagogía Social y Educación Social. Historia, Profesión y Competencias. Madrid: Pearson.
  • Sureda, J. (1.992). Programas socioeducativos de Educación Ambiental no formal. En Colom, J. y otros: Modelos de intervención socieducativa. Madrid: Narcea. ()
  • UNESCO (1.997): Una educación para el segundo milenio. UNESCO: París.
  • VV.AA. (1998). Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria. Número Monográfico “Educación Ambiental, desarrollo y cambio social” Madrid: SIPSS.