Educación intercultural inclusiva. Funciones de los/as educadores/as sociales en instituciones educativas

  1. Teresa Terrón-Caro 1
  2. Rocío Cárdenas-Rodríguez 1
  3. Rocío Rodríguez Casado 1
  1. 1 Universidad Pablo de Olavide
    info

    Universidad Pablo de Olavide

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/02z749649

Journal:
Pedagogía social: revista interuniversitaria

ISSN: 1139-1723

Year of publication: 2017

Issue Title: Diversidad Cultural e inclusión socioeducativa

Issue: 29

Pages: 25-40

Type: Article

More publications in: Pedagogía social: revista interuniversitaria

Abstract

Cross-culturalism in schools, as a focus of the treatment and management of cultural diversity in educational institutions, requires measures at the pedagogical level which are based on a cross-cultural, egalitarian education, promoting socio-educational conditions that will make people aware of the cultural diversity which surrounds them and give equal rights to all persons. Coordination and collaboration between all of the agents who intervene in an educational institution which aims to bring about a transformation for the better and the inclusion of all persons should be conceived in a natural manner. In this regard, the paper fo-cuses on the profile of social educators as essential figures in schools, and who have recently been recognized as professionals within the sphere of regulated education (Jiménez Jiménez, 2013). In short, they are professionals in those educational institutions whose aim is to create a transformative, renovative, innovative educational culture. The objective of this research is to ascertain the functions and competencies –individual and/or shared- performed by social ed-ucators in schools in Andalusia in order to intervene with ethnic minorities and in cross-cultur-al education, as one of their fields of action. Quantitative research methodology using surveys was employed to gather information by means of a questionnaire. According to the results of the study, the functions most frequently performed by social educators are as intermediaries between all of the members of the educational community in the quest to improve harmony in the school, and in questions related to the design, coordination, development and evaluation of socio-educational integration programs and projects.

Bibliographic References

  • Aguado, T. (2004). La investigación en Educación Intercultural. Educatio, 22, 39-57. Retrieved from: http://www2.uned. es/grupointer/educatio_04_investig_edu_inter.pdf.
  • Arribakeri, M., Caballero, M. Huarte, J., Tanco, C. Biurrum, A. Etayo, Y., & Urdániz, S. (2013). Educadores y Educadoras Sociales en los Centros Educativos. RES. Revista de Educación Social, nº 16, enero. Retrieved from http://www. eduso.net/res/pdf/16/amesnavarra_res_16.pdf.
  • Banks, J.A. (2008). Diversity, Group Identity and Citizenship Educa tion in a Global Age, Educational Researcher, 37 (3), pp. 129-139.
  • Conde Vélez, S., & Tirado Morueta, R (2013). Convivencia escolar como espacio profesionalizador del educador/a social. RES Revista de Educación Social. nº 16. Retrieved from: http://www.eduso.net/res/?b=20&c=194&n=641
  • Consejería de Educación, Junta de Andalucía (2010). Instrucciones de la Dirección General de Participación e Innovación Educativa por las que se regula la intervención del educador y educadora social en el ámbito educativo. Retrieved from:http://www.juntadeandalucia.es/educacion/webportal/abaco-portlet/content/bcf29fb56823-4fe2-a0f4-0277cbeb2365.
  • Consejo General de Colegios de Educadoras y Educadores Sociales (2015). La Educación Social en el Estado Español: La profesión educativa emergente dentro y fuera del ámbito educativo. Retrieved from http://ceesg.org/users/ ceesg/obxetos/cgcees-es-en-centros-educativos-noviembre-2015.pdf.
  • Decreto 167/2003, de 17 de junio, por el que se establece la ordenación de la atención educativa a los alumnos y alumnas con necesidades educativas especiales asociadas a condiciones sociales desfavorecidas. BOJA nº 118 (2003).
  • Decreto 19/2007, de 23 de enero, por el que se adoptan medidas para la promoción de la Cultura de Paz y la Mejora de la Convivencia en los Centros Educativos sostenidos con fondos públicos. Boletín Oficial de la Junta de Andalucía, nº 25. Retrieved from: http://www.juntadeandalucia.es/boja/2007/25/2.
  • García Castaño, F.J., Rubio Gómez, M., & Bouachra, O. (2008). Población inmigrante y escuela en España: Un balance de investigación. Revista de Educación, nº 345, pp. 23-60.
  • García-Cano Torrico, M.; Márquez Lepe, E., & Antolínez Domínguez, I. (2016). Una comunidad de aprendizaje desde el enfoque intercultural: Diálogos, emergencias y contradicciones en la práctica escolar. Educación XX1, 19(2), 251-271. DOI: 10.5944/educXX1.13940.
  • Informe PISA (2012). In Focus. ¿A qué tipo de carreras aspiran los chicos y las chicas? OECD. Retrieved from https:// www.oecd.org/pisa/pisaproducts/pisainfocus/PISA%20in%20Focus-n%C2%B014%20ESP.pdf.
  • Jiménez Jiménez, R. (2013). Los educadores y educadoras sociales en el sistema educativo formal. Una mirada sobre los orígenes, funciones y propuestas de futuro. Sinergias, nº 1 y 2, abril, 81-106.
  • Laorden Gutiérrez, C., Prado Nóvoa, C., & Royo García, P. (2006). Hacia una educación inclusiva. El papel del educador social en los centros educativos. Pulso, 29, 77-93. Retrieved from http://revistapulso.cardenalcisneros.es/ documentos/articulos/65.pdf.
  • Leiva Olivencia, J.J. (2010). La educación intercultural entre el deseo y la realidad: reflexiones para la construcción de una cultura de la diversidad en la escuela inclusiva. Revista Docencia e Investigación, nº 20. pp. 149-182.
  • López Zaguirre, R. (2013). Los educadores y las educadoras sociales en centros escolares, en el contexto español. RES Revista de Educación Social, nº 16. Retrieved from http://www.eduso.net/res/pdf/16/eduesc_res_16.pdf.
  • Menacho Hernández, S. (2013). El educador social y la escuela. Justificación de la necesidad de la Educación Social en la escuela. RES Revista de Educación Social, nº 16. Retrieved from http://www.eduso.net/res/pdf/16/ eduesc_res_16.pdf.
  • Merino, J.V. (2013). Educación intercultural: reto educativo-social para una escuela inclusiva. Educación y Futuro, 29 (2013), 157-178.
  • Moliner, O., Sales, A., & Escobedo, P. (2016). Posibilidades y limitaciones de generar cultura de centro desde las prácticas compartidas de aula: el caso de la educación intercultural inclusiva. Estudios sobre educación, vol. 30 / 2016 / 51-70, DOI: 10.15581/004.30.51-70.
  • Resolución de 16 de octubre de 2006, de la Dirección General de Gestión de Recursos Humanos, por la que se realiza convocatoria para la cobertura provisional durante el curso 2006-2007 en puestos de educación social en el ámbito educativo. Boletín Oficial de la Junta de Andalucía, nº 213. Retrieved from: http://www.juntadeandalucia. es/boja/2006/213/11.
  • Terrón Caro, T., Rebolledo Gámez, T., Rodríguez Casado, Mª. R., & Esteban Ibáñez, M. (2015). La diversidad cultural desde la perspectiva de los/as educadores/as sociales: un estudio en los centros educativos de Andalucía. Educatio Siglo XXI. Vol. 33, nº 2, pp. 141–164.