Conocimientos y prácticas de riesgo sobre VIH/SIDA en la UNAN-FAREM- Chontales (Nicaragua)

  1. Itahisa Pérez-Pérez 1
  2. Juan Agustín Morón Marchena 1
  1. 1 Universidad Pablo de Olavide (Sevilla, España)
Journal:
Hekademos: revista educativa digital

ISSN: 1989-3558

Year of publication: 2016

Issue: 19

Pages: 49-61

Type: Article

More publications in: Hekademos: revista educativa digital

Abstract

The article presents the results of research on knowledge, perceptions and practices risk students of the Facultad Regional Multidisciplinar de Chontales, of the Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua. We used the multi-method approach, making descriptive and correlational results of the questionnaire analysis through SPSS and qualitative analysis of interviews and focus groups, through the Atlas-ti. Participated in the questionnaire 65,48% of women compared to 34,52% of men, the average age of 20-22 years and a 90,02% of students who claim to be heterosexual. Almost 50% of students claims to have an active sex life and 34,58% say they only have sex with a steady partner (between 6 and 9 months of relationship). The 58,73% says they use any contraceptive method. A 63,55% of students claims to have an average level of this disease. There is a medium-high level of HIV/AIDS among college students as an inconsistency is detected in their perceptions and risk practices. Concern HIV/AIDS manifest itself as a health problem at local and national level don't being the lack of information the main problem, but the lack of internalizing this information. Taboos, religion and sexism are entrenched in Nicaragua culture, so that prevention of HIV/AIDS goes through a health education, awareness, continuous and constant.

Bibliographic References

  • • Bericat Alastuey, E. (1998). La integración de los métodos cuantitativo y cualitativo en la investigación social. Significado y medida. Barcelona: Ariel.
  • • Chrobak, E., Barraza, P., y Rodríguez, G. (2012). El uso del software ATLAS.ti como aporte al proceso de investigación cualitativo colaborativo. Disponible en: http://seadiuncoma.files.wordpress.com/2012/06/031-el-uso-del-software-atlas-ti-comoaporte-al-proceso-de-investigacic3b3n-cualitativo-colaborativo.pdf, consultado el 15 de julio de 2015.
  • • Cook, T., y Reichardt, Ch. (1986). Métodos cualitativos y cuantitativos en investigación evaluativa. Madrid: Morata.
  • • Diario Hoy (2015). Nicaragua realizará 100.000 pruebas rápidas de VIH. Noticia de prensa publicada el 14 de enero de 2015. Recuperado de http://www.hoy.com.ni/2015/01/14/nicaragua-realizara-100-000-pruebas-rapidas-devih/.
  • • El Nuevo Diario (2013). Marchan contra la discriminación a portadores de VIH/Sida. Disponible en: http://www.elnuevodiario.com.ni/nacionales/286353-marchandiscriminacion-portadores-vih-sida/, consultado el 4 de abril de 2014.
  • • Gobierno de Nicaragua (2010). Informe nacional sobre los progresos realizados en la aplicación del UNGASS, Nicaragua 2008-2009. Managua: Comisión Nicaragüense del SIDA.
  • • Ministerio de Salud (2011a). Encuesta Centroamericana de Vigilancia de Comportamiento Sexual y Prevalencia de VIH e ITS en Poblaciones Vulnerables en Nicaragua. Universidad del Valle de Guatemala, Centros para la Prevención y el Control de Enfermedades (CDC). Managua: MINSA.
  • • Ministerio de Salud (2011b). Prevalencia de embarazadas sitos centinelas 2012. Managua: MINSA.
  • • Ministerio de Salud (2013). Base de datos de VIH/SIDA, año 2012. Managua: MINSA.
  • • Ministerio de Salud (2014). Situación epidemiológica del VIH y TARV Nicaragua, año 2013. Managua: Gobierno de Nicaragua, Unicef y Organización Panamericana de la Salud.
  • • Montenegro, S. (2000). La cultura sexual en Nicaragua. Nicaragua: Centro de Investigaciones de la Comunicación (CINCO).
  • • Naciones Unidas (2012). Resolución aprobada por la Asamblea General el 27 de julio de 2012. 66/288 El futuro que queremos. Río de Janeiro: Naciones Unidas.
  • • Páez Vieyra, J. C. (2013). De los ODM a los ODS, el largo camino hacia 2015: Compromisos y Preocupaciones de la Sociedad Civil Organizada de Latinoamérica con miras a los Objetivos de Desarrollo Sustentable. Disponible en: http://www.academia.edu/6835531/De_los_ODM_a_los_ODS_el_largo_camino_al_2015, consultado el 30 de mayo de 2015.
  • • Pérez-Pérez, I. (2014). Conocimientos y prácticas de riesgo en VIH/Sida. Una estrategia de Cooperación en Educación para el Desarrollo en Nicaragua, en Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 24, pp. 295-302. DOI http://dx.doi.org/10.7179/PSRI_2014.24.
  • • Pérez-Pérez, I. (2013a). Conocimientos y prácticas de riesgo en VIH/SIDA. Una estrategia de Cooperación en Educación para el Desarrollo en Nicaragua. Tesis Doctoral (no publicada). Sevilla: Universidad Pablo de Olavide.
  • • Pérez-Pérez, I. (2013b). Educación para la Salud y VIH/SIDA: una respuesta desde la participación comunitaria, en Global Education Magazine, 3, pp. 59-65.
  • • Sierra Bravo, R. (2008). Técnicas de Investigación Social. Madrid: Thomson.