La educación social ante la trata de seres humanos. ¿Nuevo ámbito de acción?
- Bas Peña, Encarnación 1
- Pérez de Guzmán Puya, Victoria 2
- Trujillo Herrera, Juan Francisco 3
- 1 Professora titular Universitat de Múrcia
- 2 Professora titular Universitat Pablo de Olavide
- 3 Professor – Tutor UNED – Tenerife
ISSN: 1135-8629
Ano de publicación: 2018
Título do exemplar: Educación social y derechos humanos
Número: 68
Páxinas: 26-43
Tipo: Artigo
Outras publicacións en: Educación social: Revista de intervención socioeducativa
Resumo
En aquest text plantegem una realitat i fenomen social que ha anat adquirint noves i dramàtiques dimensions, ens referim al tràfic d’éssers humans, que afecta cada vegada més a un major nombre de dones i nenes, però també homes i nens, de nombrosos països, inclòs Espanya, com a país receptor en la captació i tràfic de persones espanyoles. Ens qüestionem sobre les funcions que ha d’exercir l’educació social com a titulació i pràctica professional, així com les respostes que es poden donar a aquest drama humà en els diferents àmbits en què es desenvolupa. Perquè aquesta nova esclavitud del segle XXIés un atemptat als drets humans, davant del qual no podem romandre impassibles ni immòbils des de l’educació social, ni ésser còmplices per deixadesa de les nostres responsabilitats com a persones ni com a professionals de la intervenció socioeducativa. Els informes iconclusions de nombrosos organismes internacionals i nacionals destaquen el paper de l’educació com un instrument fonamental per acabar amb aquesta xacra.
Referencias bibliográficas
- Amorós Martí, P.; Ayerbe Echeberria, P. (2000). Intervención educativa en inadaptación social. Madrid: Síntesis.
- Banco Mundial (2018). Informe sobre el desarrollo mundial 2018: Aprender para hacer realidad la promesa de la educación. Recuperat de: http://www.bancomundial.org/es/news/press-release/2017/09/26/world-bankwarns-
- of-learning-crisis-in-global-educationBeck, U. (1998). ¿Qué es laglobalización? Falacias del globalismo, respuestas a la globalización. Barcelona: Paidós.
- Calvo Vinagre, V.; García Domínguez, P. (2016). Trata de seres humanos. Cuadernos de la Guardia Civil, 52, (52- 66).
- Castillo, S.; Cabrerizo, J. (2011). Evaluación de la intervención socioeducativa. Agentes, ámbitos y proyectos. Madrid: UNED, Pearson.
- Froufe Quintas, S. (1997). Los ámbitos de intervención en la educación social. Revista de Pedagogía de la Universidad de Salamanca, 9, 179-200
- García Roca, J. (2000). Trabajo Social. En A. Cortina; J. Conill. Ética de las profesiones (p. 313-357). Navarra: Verbo Divino.
- Juliá, A. (1998). El educador social: una figura profesional surgida de diversas prácticas e identidades profesio-nales. En FEAPES-APES: I Congreso Estatal del Educador Social: Presente y futuro de la Educación Social, (p.
- -47). Barcelona: FEAPES. Llei Orgànica 1/2015, de 30 de març, per la qual es modifica la Llei Orgànica 10/1995, de 23 de novembre, del Codi Penal. Boletín Oficial del Estado, núm. 77, dimarts 31 de març de 2015 Sec. I, p. 27061 https://www.boe.es/boe/dias/2015/03/31/pdfs/BOE-A-2015-3439.pdf
- López-Feal, R. (1998). Mundialización y perfiles profesionales (vol. 27). Barcelona: Paidós. HORSORI.
- March Cerda, M. X. (1988). La intervención pedagógico-social en el ámbito de la inadaptación social: hacia una pedagogía social de la inadaptación social. Revista de Pedagogía Social, 3, 81-100.
- Martínez, A. (1995). Perfil del Educador Social. Claves de Educación Social, 0, 28- 33.
- Mata Salvador, F. (1998). Intervención educativa en situaciones de inadaptación social. Granada, España: Instituto de criminología.
- Maza Martín, J. (2017). Memoria del Fiscal General del Estado. Recuperat de: https://cdn27.hiberus.com/uploads/documentos/2017/09/05/_memoriafiscalia17_460f143f.pdf
- Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad. (2011). Protocolo Marco de protección de las víctimas de trata de seres humanos. Recuperat de: www.msssi.gob.es/en/ssi/violenciaGenero/tratadeMujeres/Protocolo-
- Marco/homel.htm
- Nacions Unides (1979). Convención sobre la eliminación de todas las formas de discriminación contra la mujer (CEDAW). Recuperat de www.un.org/womenwatch/daw/cedaw/text/sconvention.htm
- Nacions Unides (2007). Protocolo para prevenir, reprimir y sancionar la trata de personas, especialmente mujeres y niños, que complementa la Convención de las Naciones Unidas contra la Delincuencia Organizada Transnacional. Recuperat de: http://www.ohchr.org/Documents/ProfessionalInterest/ ProtocolTraffickingInPer-sons_sp.pdf
- Nacions Unides (2007). Manual para la lucha contra la trata de personas. Programa mundial contra la trata de personas. Recuperat de: https://www.unodc.org/pdf/Trafficking_toolkit_Spanish.pdf
- Oficina de les Nacions Unides contra la Droga i el Delicte (UNODC). (2016). Estimaciones mundiales sobre la esclavitud moderna. Recuperat de:https://www.unodc.org/documents/colombia/2016/Diciembre/2016_Global_
- Report_on_Trafficking_in_Persons.pdf
- ONU (2017). Progresos en el logro de los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Recuperat de: http://www.un.org/sustainabledevelopment/es/objetivos-de-desarrollo-sostenible/
- Observatorio Latinoamericano sobre Trata y Tráfico de Personas.(2017). Declaración del Observatorio Latinoamericano sobre Trata y Tráfico de Personas en el marco del V Congreso Latinoamericano. Recuperat de:
- http://cdn01.pucp.education/idehpucp/wp-content/uploads/2017/10/19180242/declaracion-de-solicitud-de-audiencia.pdf
- Petrus, A. (1994). Los estudios universitarios de Educación Social: estrategias de actuación. En Muñoz Sedano (Edit.): El educador Social: profesión y formación Universitaria (p. 45-60). Madrid: Popular.
- Petrus, A. (1995). Educación social y políticas socioeducativas. Bordón,
- vol. 47 (2), 45-63.
- Reial Decret 1420/1991, de 30 d’agost, pel qual s’estableix el títol universitari oficial de Diplomat d’Educació Social i les directrius generals pròpies dels plans d’estudis que condueixen a obtenir-lo. Publicat al: BOE, núm.
- , de 10 d’octubre de 1991, p. 32891 a 32892.
- Resolució del Parlament Europeu, de 12 de maig de 2016, sobre l’aplicació de la Directiva 2011/36/UE, de 5 d’abril de 2011, relativa a la prevenció i lluita contra el tràfic d’éssers humans i a la protecció de les víctimes des de la perspectiva de gènere (2015/2118(INI)). Recuperat de: http://www.europarl. europa.eu/oeil-mobil /sum-mary/1436994?t=d&l=en
- Resolució del Parlament Europeu, de 5 de juliol de 2016, sobre la lluita contra el tràfic d’éssers humans en les relacions exteriors de la Unió (2015/2340(INI)). Recuperat de: http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+TA+P8-TA-2016-0300+0+DOC+XML+V0//ES
- Sáez, J. (1993) (Coord.). El educador social. Murcia: Servicio de publicaciones de la Universidad de Murcia.
- UNESCO (2017). Informe de seguimiento de la educación en el mundo 2016. La educación al servicio de los pueblos y el planeta: creación de futuros sostenibles para todos. Recuperat de: http://unesdoc.unesco.org/
- images/0024/002485/248526S.pdf
- Unió Europea (2000). Carta dels Drets Fonamentals de la Unió Europea (2000/C 364/01). Recuperat de http:// www.europarl.europa.eu/charter/pdf/ text_es.pdf
- Unió Europea (2011). Directiva 2011/36/UE del Parlamento Europeu i del Consell de 5 d’abril de 2011, relativa a la prevenció i lluita contra el tràfic d’éssers humans i a la protecció de les víctimes i per la qual es substitueix la
- Decisió marc 2002/629/JAI del Consell. Diari Oficial de la Unió Europea. Recuperat de: https://www.boe.es/doue/2011/101/L00001-00011.pdf
- Unió Europea (2016). Informe sobre els progressos realitzats en la lluita contra el tràfic d’éssers humans, d’acord amb l’article 20 de la Directiva 2011/36/UE relativa a la prevenció i lluita contra el tràfic d’éssers humans i
- a la protecció de les víctimes. Recuperat de: ec.europa.eu/transparency/regdoc/rep/1/2016/ES/1-2016-267-ES-F1-1.PDF
- Unión Europea (2017). Informe de seguiment de l’estratègia de la UE per a l’eradicació del tràfic d’éssers humans i determinació de noves accions concretes.
- Comissió Europea Brussel·les, 4.12.2017 COM (2017) 728 final. Comunicació de la comissió al Parlament Europeu i al Consell. Recuperat de: http://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-15438-2017-INIT/es/pdf