Los valores constitucionales en los jóvenes europeossingularidades por países

  1. Luis Vicente Amador Muñoz 1
  2. Francisco Mateos Claros 2
  3. Macarena Esteban Ibáñez 1
  4. Francisco Javier Olmedo Ruiz 2
  1. 1 Universidad Pablo de Olavide
    info

    Universidad Pablo de Olavide

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/02z749649

  2. 2 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
IJERI: International journal of Educational Research and Innovation

ISSN: 2386-4303

Year of publication: 2019

Issue: 12

Pages: 137-152

Type: Article

DOI: 10.46661/IJERI.3759 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: IJERI: International journal of Educational Research and Innovation

Abstract

This paper analyzes the European constitutional values of dignity, freedom, equality, solidarity, citizenship and justice, from the field of university youth in Germany, Great Britain, Spain, France, Italy and Portugal. It recognizes the values shared by all the European youth analyzed in general, and the singularities of each country and, in addition, the importance of education in citizen values, education for citizenship is appreciated. At first, a sampling was conducted in which subjects were sought from countries with different positions in their values and in their democratic traditions. The instrument used is a 58-item questionnaire in which values and sociopolitical attitudes are studied in young Europeans. Later, we applied the statistical technique of the factorial analysis of correspondences whose objective is to present in a perceptual map the information of the analyzed data from contingency tables. In the analysis we have seen how the opinions of young people differ in the categories of appreciation with which they have expressed their perception of each of the values studied, allowing a definitive approach to be made to the unique characteristics of each group or country. Through the constitutional values.

Bibliographic References

  • Agudelo, A., Cava, M. J. y Musitu, G. (2001): Un análisis intercultural de la socialización familiar y los valores en adolescentes. Escritos de Psicología, 5, 70-80.
  • Amador Muñoz, L. (2005). Cambio Social y Voluntariado. El Papel de la Comunidad Universitaria., en 8º Congreso Estatal de Voluntariado. Granada. Juan de Andalucía. Consejería de la Presidencia
  • Anduiza Perea, E. (2001). Actitudes valores y comportamiento político de los jóvenes españoles y europeos: un estudio comparado. Madrid. INJUVE.
  • Antón, A. (200). Jóvenes y sindicatos. Madrid: GPSFundación sindical de Estudios.
  • Barton (1962) Measuring the values of inddividueals. Religious Education Research Supplement, 57(4), 62-97.
  • Berlín, I. (2000). Cuatro ensayos sobre la Libertad. Madrid: Alianza Editorial.
  • Bernete García, F. (1995). “Evolución de los indicadores sobre valores políticos de la juventud, utilizados en encuestas nacionales”. Revista de La Facultad de Ciencias de la Información,11, 93-107.
  • Bernete García, F. (1998). Informe "Juventud en Asturias” 1996. Oviedo. Principado de Asturias, Consejería de Cultura.
  • B.O.E de 29 de diciembre de 2006, Real Decreto 1631.
  • Castro, A. y Nader, M. (2006): La evaluación de los valores humanos con el Portrait Values Questionnaire de Schwartz. Interdisciplinaria, 23 (2), 155-174.
  • Cortina. A. (1998). Los ciudadanos como protagonistas, Barcelona, Galaxia Gutenberg/Círculo de Lectores,
  • Cortina. A. (2000). El mundo de los valores. Ética mínima y Educación. Bogotá. El Búho.
  • Delors, J. (1996): “Los cuatro pilares de la educación” en La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión internacional sobre la educación para el siglo XXI. Madrid, España: Santillana/UNESCO (pp.91-103)
  • Durkheim, E. (1975): Educación y sociología. Barcelona, Península.
  • González L.J., y Marquinez, G. (2004). Valores éticos para la convivencia. Bogotá. El Búho.
  • Greer, P. R. y Ryan, K. (1989): How to answer the hard question about moral education. The American School Journal, 176, 26-28.
  • León, L. (2005). Comunicación presentada en las II Jornadas Internacionales sobre políticas educativas para la sociedad del conocimiento. Granada. Marzo 2007
  • Martínez, M. (2004). ¿Qué significa educar en valores hoy? Barcelona: Octaedro.
  • Mateos, F. (1998): Los valores sociales en los jóvenes del Estrecho de Gibraltar: En J. Lara; R. Marín y G. Pérez (Coord.). Educación Multicultural para la Paz. Sevilla. Algaida.
  • Monreal, M. C. (2009). Valores y actitudes de la juventud europea ante las instituciones democráticas. Reflexiones en la Juventud en el S. XXI. Revista de Estudios de Juventud del S. XXI, 87, pp. 81-94.
  • Orizo, A. (1991). Los nuevos valores de los españoles. Madrid: Fundación Santa María.
  • Orizo F.A. Y Elzo, J. (Drs., 2000). España 2000: entre el localismo y la globalidad. La encuesta europea de valores en su tercera aplicación: 1981-1999. Madrid. Universidad de Deusto/Ediciones S.M.
  • Ortega y Gasset, J. (1983): Obras completas. Madrid, Alianza editorial.
  • Pérez Serrano, G (1997): Cómo educar para la democracia. Madrid. Editorial Popular.
  • Pérez Serrano, G.; Mateos Claros, F.; López Noguero, F., y Otros (2003): Valores y actitudes democráticas de los Jóvenes Andaluces. Sevilla. IAJ: Consejería de la Presidencia.
  • Prieto, L. B. (1984). Principios generales de la educación. Caracas: Monte Ávila. P 186.
  • Rokeach, M. (1968). Beliefs, attitudes and values. San Francisco: Josse-Bass.
  • Rokeach, M. (1979). The nature of human values. New York: Free Press.
  • Schwartz, S. H. (1994). Are these universal aspects in the structure and content of human values? Journal of Social Issues, 50, 19-45.
  • Thiebaut, C. (1998-2000) Conceptos fundamentales de Filosofía. Madrid, España. Alianza Editorial, S.A.
  • Tapscott, D. (1998). Growing Up Digital: The Rise of the Net Generation, New York, McGraw-Hill.