Innovación pedagógicadiseño y evaluación de las prácticas clínicas de Urología en el Grado en Medicina

  1. Montserrat Vargas-Vergara 1
  2. Federico Rodríguez-Rubio Cortadellas 1
  1. 1 Universidad de Cádiz
    info

    Universidad de Cádiz

    Cádiz, España

    ROR https://ror.org/04mxxkb11

Zeitschrift:
Revista de humanidades

ISSN: 1130-5029 2340-8995

Datum der Publikation: 2017

Titel der Ausgabe: Innovación docente en el ámbito de la universidad

Nummer: 31

Seiten: 215-244

Art: Artikel

DOI: 10.5944/RDH.31.2017.19080 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Andere Publikationen in: Revista de humanidades

Zusammenfassung

Pedagogy and Medicine come together in the field of training, from action research. The European Higher Education Area (EHEA) has been an opportunity to rethink and design the clinical practices of Urology, according to the proposed principles, and which have been tried to respond, being this the main objective of the intervention. During the process, changes in the teaching of medical professionals and action research as a methodology favor the design of instruments and spaces for training, data collection, recording and subsequent evaluation of the training process. The results are oriented towards a global, personalized and responsible learning in the future professional practice. For teachers it implies a new organization of their subject, which allows them to obtain evidence of progress and training needs, while also facilitating the evaluation of content. At institutional level, the need for reflection and strengthening of the teaching work arises again.

Bibliographische Referenzen

  • Arráez-Aybar, L. A., Millán Núñez-Cortés, J., Carabantes-Alarcón, D., Lozano-Fernández, R., Iglesias-Peinado, I., Palacios-Alaiz, E. y Nogales-Espert, A. (2008). Adquisición de competencias transversales en alumnos de pregrado de Ciencias de la Salud en la Universidad Complutense: una experiencia positiva. Educación médica, 11(3), 169-177.
  • Beraza, M. A. Z. (2012). El estudio de las buenas prácticas docentes en la enseñanza universitaria. REDU: Revista de Docencia Universitaria, 10(1), 17.
  • Duarte-Quapper, C. O.y Figueroa-Valenzuela, R. (2005). Estudio buenas prácticas en orientación vocacional, laboral e intermediación laboral con jóvenes. Documento en red. Disponible en: http://cort.as/wdBV
  • Isenrich, L. L. (2015). Educación médica: Dilemas, retos y tareas. Acta Herediana, 54.
  • Mateos-Aparicio, I. Sánchez-Paniagua López, M. Rodríguez-Rodríguez, E. Hervás Pérez, J. P. y Martín-Fernández, B. (2015). Fomentando la participación efectiva. Repositorio Universidad Europea. Documento en red. Disponible en: http://hdl.handle.net/11268/4476
  • Millán Núñez-Cortés, J. y Gutiérrez-Fuentes, J. A. (2012). Enseñar a ser médicos": un análisis de opinión de los médicos implicados en la docencia de la clínica práctica (I). Conclusiones del análisis cualitativo y metodología para un estudio cuantitativo. Educación Médica, 15(3), 143-147.
  • Núñez-Cortés, J. M. (2005). SESIÓN TEMÁTICA II: Claves para una enseñanza de calidad. Educación Médica, 8(3), 132-136.
  • Núñez-Cortés, J. M. Fuentes, J. A. G., y del Castillo, J. A. S. (2015). Educación Médica: una nueva etapa. Educación Médica, 16(1), 1-2.
  • Núñez-Cortés, J.M (2010). Evaluación del alumno. Educación Médica, 13, S57-S60.
  • Picardo, O. y Escobar, J. (2002) Historia de las ideas pedagógicas. Documento en red. Disponible en http://cort.as/wbYW
  • Rodriguez Rubio- Cortadellas, F y Vargas Vergara.M. (2012). Prácticas de urología. Guía para la docencia y el aprendizaje basado en ECTS. Documento en red. Disponible en: http://hdl.handle.net/10498/14667
  • Sallán, J. G. y Bris, M. M. (2004). Las instituciones educativas en la encrucijada de los nuevos tiempos: retos, necesidades, principios y actuaciones. Tendencias pedagógicas, (9), 21-44.
  • Vargas-Vergara, M. y Rodríguez-Rubio Cortadellas, F. (2009). Guía para la docencia y el aprendizaje: aplicación a las prácticas de urología. 1ª Jornadas Andaluzas de Innovación Docente Universitaria. Comunicación.