L’educació social davant el tràfic d’éssers humans. Nou àmbit d’acció?

  1. Encarnación Bas Peña
  2. Victoria Pérez de Guzmán Puya
  3. Juan Francisco Trujillo Herrera
Revue:
Educació social: Revista d'intervenció sòcioeducativa

ISSN: 2339-6954 1135-085X

Année de publication: 2018

Titre de la publication: Educació social i drets humans

Número: 68

Pages: 26-43

Type: Article

D'autres publications dans: Educació social: Revista d'intervenció sòcioeducativa

Résumé

In this text we engage with a social phenomenon that has recently been seen to assume new and increasingly dramatic dimensions: human trafficking, which affects an ever greater number of women and girls, and also men and boys, inmany countries, including Spain, as a receiving country in the capture and trafficking of people.We ask a number of questions about the functionsthat professional training in and the professional practice of social education should be performing, and consider some of the responses that can be made to this human drama in the different areas in which it is taking place. This new 21st- century of slavery is a grave assault on human rights, towards which social education cannotremain impassive or immobile: we must not abet the trafficking by neglecting our responsibilities as human beings and as professional practitioners of socio-educational intervention; indeed, the reports and the conclusions of numerous national and international organizations highlight the fundamental role of education in the task of eradicating this evil.

Références bibliographiques

  • Amorós Martí, P.; Ayerbe Echeberria, P. (2000). Intervención educativa en inadaptación social. Madrid: Síntesis.
  • Banco Mundial (2018). Informe sobre el desarrollo mundial 2018: Aprender para hacer realidad la promesa de la educación. Recuperat de: http://www.bancomundial.org/es/news/press-release/2017/09/26/world-bankwarns-of-learning-crisis-in-global-educationBeck, U. (1998). ¿Qué es laglobalización? Falacias del globalismo, respuestas a la globalización. Barcelona: Paidós.
  • Calvo Vinagre, V.; García Domínguez, P. (2016). Trata de seres humanos. Cuadernos de la Guardia Civil, 52, (52- 66).
  • Castillo, S.; Cabrerizo, J. (2011). Evaluación de la intervención socioeducativa. Agentes, ámbitos y proyectos. Madrid: UNED, Pearson.
  • Froufe Quintas, S. (1997). Los ámbitos de intervención en la educación social. Revista de Pedagogía de la Universidad de Salamanca, 9, 179-200
  • García Roca, J. (2000). Trabajo Social. En A. Cortina; J. Conill. Ética de las profesiones (p. 313-357). Navarra: Verbo Divino.
  • Juliá, A. (1998). El educador social: una figura profesional surgida de diversas prácticas e identidades profesio-nales. En FEAPES-APES: I Congreso Estatal del Educador Social: Presente y futuro de la Educación Social, (p.31-47). Barcelona: FEAPES. Llei Orgànica 1/2015, de 30 de març, per la qual es modifica la Llei Orgànica 10/1995, de 23 de novembre, del Codi Penal. Boletín Oficial del Estado, núm. 77, dimarts 31 de març de 2015 Sec. I, p. 27061 https://www.boe.es/boe/dias/2015/03/31/pdfs/BOE-A-2015-3439.pdf
  • López-Feal, R. (1998). Mundialización y perfiles profesionales (vol. 27). Barcelona: Paidós. HORSORI.
  • March Cerda, M. X. (1988). La intervención pedagógico-social en el ámbito de la inadaptación social: hacia una pedagogía social de la inadaptación social. Revista de Pedagogía Social, 3, 81-100.
  • Martínez, A. (1995). Perfil del Educador Social. Claves de Educación Social, 0, 28- 33.
  • Mata Salvador, F. (1998). Intervención educativa en situaciones de inadaptación social. Granada, España: Instituto de criminología.
  • Maza Martín, J. (2017). Memoria del Fiscal General del Estado. Recuperat de: https://cdn27.hiberus.com/uploads/documentos/2017/09/05/_memoriafiscalia17_460f143f.pdf
  • Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad. (2011). Protocolo Marco de protección de las víctimas de trata de seres humanos. Recuperat de: www.msssi.gob.es/en/ssi/violenciaGenero/tratadeMujeres/Protocolo-Marco/homel.htm
  • Nacions Unides (1979). Convención sobre la eliminación de todas las formas de discriminación contra la mujer (CEDAW). Recuperat de www.un.org/womenwatch/daw/cedaw/text/sconvention.htm
  • Nacions Unides (2007). Protocolo para prevenir, reprimir y sancionar la trata de personas, especialmente mujeres y niños, que complementa la Convención de las Naciones Unidas contra la Delincuencia Organizada Transnacional. Recuperat de: http://www.ohchr.org/Documents/ProfessionalInterest/ ProtocolTraffickingInPer-sons_sp.pdf
  • Nacions Unides (2007). Manual para la lucha contra la trata de personas. Programa mundial contra la trata de personas. Recuperat de: https://www.unodc.org/pdf/Trafficking_toolkit_Spanish.pdf
  • Oficina de les Nacions Unides contra la Droga i el Delicte (UNODC). (2016). Estimaciones mundiales sobre la esclavitud moderna. Recuperat de:https://www.unodc.org/documents/colombia/2016/Diciembre/2016_Global_Report_on_Trafficking_in_Persons.pdf
  • ONU (2017). Progresos en el logro de los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Recuperat de: http://www.un.org/sustainabledevelopment/es/objetivos-de-desarrollo-sostenible/Observatorio Latinoamericano sobre Trata y Tráfico de Personas.(2017). Declaración del Observatorio Latinoamericano sobre Trata y Tráfico de Personas en el marco del V Congreso Latinoamericano. Recuperat de: http://cdn01.pucp.education/idehpucp/wp-content/uploads/2017/10/19180242/declaracion-de-solicitud-de-audiencia.pdf
  • Petrus, A. (1994). Los estudios universitarios de Educación Social: estrategias de actuación. En Muñoz Sedano (Edit.): El educador Social: profesión y formación Universitaria (p. 45-60). Madrid: Popular.
  • Petrus, A. (1995). Educación social y políticas socioeducativas. Bordón, vol. 47 (2), 45-63.
  • Reial Decret 1420/1991, de 30 d’agost, pel qual s’estableix el títol universitari oficial de Diplomat d’Educació Social i les directrius generals pròpies dels plans d’estudis que condueixen a obtenir-lo. Publicat al: BOE, núm. 243, de 10 d’octubre de 1991, p. 32891 a 32892.
  • Resolució del Parlament Europeu, de 12 de maig de 2016, sobre l’aplicació de la Directiva 2011/36/UE, de 5 d’abril de 2011, relativa a la prevenció i lluita contra el tràfic d’éssers humans i a la protecció de les víctimes des de la perspectiva de gènere (2015/2118(INI)). Recuperat de: http://www.europarl. europa.eu/oeil-mobil /sum-mary/1436994?t=d&l=en
  • Resolució del Parlament Europeu, de 5 de juliol de 2016, sobre la lluita contra el tràfic d’éssers humans en les relacions exteriors de la Unió (2015/2340(INI)). Recuperat de: http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+TA+P8-TA-2016-0300+0+DOC+XML+V0//ES
  • Sáez, J. (1993) (Coord.). El educador social. Murcia: Servicio de publicaciones de la Universidad de Murcia.
  • UNESCO (2017). Informe de seguimiento de la educación en el mundo 2016. La educación al servicio de los pueblos y el planeta: creación de futuros sostenibles para todos. Recuperat de: http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002485/248526S.pdf
  • Unió Europea (2000). Carta dels Drets Fonamentals de la Unió Europea (2000/C 364/01). Recuperat de http:// www.europarl.europa.eu/charter/pdf/ text_es.pdf
  • Unió Europea (2011). Directiva 2011/36/UE del Parlamento Europeu i del Consell de 5 d’abril de 2011, relativa a la prevenció i lluita contra el tràfic d’éssers humans i a la protecció de les víctimes i per la qual es substitueix la
  • Decisió marc 2002/629/JAI del Consell. Diari Oficial de la Unió Europea. Recuperat de: https://www.boe.es/doue/2011/101/L00001-00011.pdf
  • Unió Europea (2016). Informe sobre els progressos realitzats en la lluita contra el tràfic d’éssers humans, d’acord amb l’article 20 de la Directiva 2011/36/UE relativa a la prevenció i lluita contra el tràfic d’éssers humans i a la protecció de les víctimes. Recuperat de: ec.europa.eu/transparency/regdoc/rep/1/2016/ES/1-2016-267-ES-F1-1.PDF
  • Unión Europea (2017). Informe de seguiment de l’estratègia de la UE per a l’eradicació del tràfic d’éssers humans i determinació de noves accions concretes.
  • Comissió Europea Brussel·les, 4.12.2017 COM (2017) 728 final. Comunicació de la comissió al Parlament Europeu i al Consell. Recuperat de: http://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-15438-2017-INIT/es/pdf