Oportunidades de las TIC para la innovación educativa en las escuelas rurales de Asturias

  1. Moral Pérez, María Esther del 1
  2. Villalustre Martínez, Lourdes 1
  3. Neira Piñeiro, María del Rosario 1
  1. 1 Universidad de Oviedo
    info

    Universidad de Oviedo

    Oviedo, España

    ROR https://ror.org/006gksa02

Journal:
Aula abierta

ISSN: 0210-2773

Year of publication: 2014

Volume: 42

Issue: 1

Pages: 61-67

Type: Article

DOI: 10.1016/S0210-2773(14)70010-1 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Aula abierta

Abstract

In the last few decades some institutional projects �Digital Village and One Laptop per Child� were developed in order to provide technological resources and educational programmes for schools. These projects have had a significant impact in rural environments, contributing to reducing the digital divide between urban and rural settings. In this paper, an attempt is made to identify the opportunities offered by Information and Communication Technologies (ICT) for educational innovation in rural schools of Asturias. Several features are considered: a) the opinion of a sample of teachers (n = 117), collected by means of a questionnaire; b) the qualified assessment of the ICT coordinators of 14 rural schools, obtained by semi-structured interviews; and c) a SWOT analysis of the Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats implied by the integration of ICT. As a conclusion, in spite of the context restrictions, the shortage of human and technological resources, and the investment of the time and money required by the integration of ICT, they offer great opportunities: teacher updates, the adoption of new teaching methods, the development of successful experiences with ICT, and an education more suitable for current student needs.

Bibliographic References

  • Area, M. (2011). Los efectos del modelo 1:1 en el cambio educativo en las escuelas. Evidencias y desafíos para las políticas iberoamericanas. Revista Iberoamericana de Educación, 56, 49-74.
  • Bebell, D., y Kay, R. (2010). One to one computing: A summary of the quantitative results from the Berkshire Wireless Learning Initiative. Journal of Technology, Learning, and Assessment, 9(2).
  • Bebell, D., y O’Dwyer, L.M. (2010). Educational outcomes and research from 1:1 computing settings. Journal of Technology, Learning, and Assessment, 9(1).
  • Carmona, J. J., e Ibáñez, L. (2011). Pedagogía crítica y Web 2.0 : formación del profesorado para transformar el aula. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 14(2).
  • Cox, M. J. (2008). Researching IT in Education. En J. Voogt y G. E. Knezek (Eds.). International Handbook of Information Technology in Primary and Secondary Education. Part Two (pp. 11-24). New York: Springer.
  • Davies, J. A., y Merchant, G. (2009). Web 2.0 for Schools. Learning and Social Participation. New York Peter Lang Publishing, Inc.
  • Del Moral, M. E., y Villalustre, L. (2007). Herramientas de la web 2.0 y desarrollo de proyectos colaborativos en la escuela rural. Aula Abierta, 35(1-2), 105-116.
  • Del Moral, M. E., y Villalustre, L. (2011a). Digitalización de las escuelas rurales asturianas : maestros rurales 2.0 y desarrollo local. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 5(2). 109-123.
  • Del Moral, M. E., y Villalustre, L. (2011b). Las comunidades de práctica en la web 2.0 para la colaboración entre escuelas rurales. Revista Didáctica, Innovación y Multimedia (DIM), 20.
  • Harris, A., y Chrispeels, J. (2006). Improving schools and educational systems international perspectives. London/New York: Routledge.
  • Harris, J. Mishra, P., y Koehler, M. (2008). Teachers’ Technological Pedagogical Content Knowledge and Learning Activity Types: Curriculumbased Technology Integration Reframed. International Society for Technology in Education, 41(4), 393-416.
  • Holcomb, L. B. (2009). Results & Lessons Learned from 1:1 Laptop Iniciatives. A Collective Rewiew. TechTrends: Linking Research and practice to Improve Learning, 53(6), 49-55.
  • Kozna, R. B., y Anderson, R. E. (2002). Qualitative case studies of innovative pedagogical practices using ICT. Journal of Computer Assisted Learning, 18(4), 387-394.
  • López-Meneses, E., y Miranda, M. J. (2007). Influencia de la tecnología de la información en el rol del profesorado y en los procesos de enseñanza-aprendizaje. RIED: Revista Iberoamericana de Educación a Distancia 10(1), 51-60.
  • McNamara, C. (1999). Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats (SWOT Analysis). En Strategic Planning (in nonprofit or for-profit organizations). Recuperado el 26 de febrero de 2013 de http://www.managementhelp.org
  • Nachmias, R., Mioduser, D., y Forkosh-Baruch, A. (2008). Innovative pedagogical practices using technology : the curriculum perspective. En J. Voogt y G. E. Knezek (Eds.). International handbook of information technology in primary and secondary education. Part One. (pp. 34-41). New York: Springer.
  • Sáez, J. M., y Jiménez, P. A. (2011). La aplicación de la pizarra digital interactiva : un caso en la escuela rural en Primaria. Ensayos: Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 26, 1-16.
  • Sola, M., y Murillo, J. F. (2011). Las TIC en la Educación. Realidad y expectativas. Informe anual 2011. Barcelona: Ariel-Fundación Telefónica.
  • Valverde, J. (2010). Buenas prácticas educativas con TIC y formación del profesorado. En P. De Pablos, J. Valverde y J. M. Correa (Coords.). Políticas educativas y buenas prácticas con TIC (pp. 81-95). Barcelona: Graó.
  • VV. AA. (2011). ¿Qué opina el profesorado sobre el Programa Escuela 2.0? Avance preliminar de resultados del Proyecto TICSE 2.0. Recuperado el 25 de febrero de 2013 de http://ntic.educacion.es/w3//3congresoe20/Informe_Escuela20-Prof2011. pdf
  • Willis, J. (2003). Instructional technologies in schools. En D. L. Johnson y C. D. Maddux (Eds.). Technology in Education : A twenty-year retrospective (pp. 11-33). New York: Haworth Press.