Comunidades virtuales de videojugadores:comportamiento emocional y social en Poupée Girl

  1. Moral Pérez, María Esther del 1
  2. Fernández García, Laura Carlota 1
  1. 1 Universidad de Oviedo
    info

    Universidad de Oviedo

    Oviedo, España

    ROR https://ror.org/006gksa02

Journal:
RED: revista de educación a distancia

ISSN: 1578-7680

Year of publication: 2012

Issue: 33

Type: Article

More publications in: RED: revista de educación a distancia

Abstract

The phenomenon of gaming goes beyond the mere individual entertainment, creating networks between players who favor their interactions, to share successful experiences, compete, exchange tips, to solve problems of various kinds ... These virtual communities contribute to the socialization of the players, activating communication channels, and providing a very fast flow of information between them. They become effective tools to enhance and share knowledge based on common goals from a playful context, as a result of collective intelligence. Sometimes they form strong empathic and affective relationships supported by mutual recognition, leading to the emergence of leaders capable of promoting mimetic behavior among users. This study examines the community of gamers "Poupée Girl", a Japanese online game centered on dressing a virtual doll and get all accessories and clothing possible, where as an alter ego, the players caring for their poupée, dressing her, combing her hair, like themselves. The interest of this community lies in the interesting relationships between its members, where there are situations of support and mutual learning, solidarity and empathy.

Bibliographic References

  • Cabero, J. (2006). Comunidades virtuales para el aprendizaje. Su utilización en la enseñanza. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 20. Recuperado 20 de mayo de 2012, de http://www.uib.es/depart/gte/gte/edutece/revelec20/cabero20.htm.
  • Cole, H. & Griffiths, M.D. (2007). Social interactions in massively multiplayer online role-playing gamers. Cyberpsychology & Behavior, 10 (4), 575-83.
  • Del Moral, M. E. (1998). Nuevos productos tecnológico-culturales. Parámetros para una educación para el ocio. En Del Moral (1998). Reflexiones sobre Nuevas Tecnologías y Educación. (pp. 293-319). Oviedo: Universidad de Oviedo.
  • Del Moral, M. E. (2001). Los videojuegos con "chicas" y "para chicas" de Lara Croft a Barbie. Comunicación y Pedagogía: Nuevas Tecnologías y Recursos Didácticos, 172, 45-50.
  • Del Moral, M. E. (2004). Pautas procedimentales para el diseño y análisis de videojuegos desde una perspectiva educativa. En Del Moral, M.E. (Ed.), Sociedad del conocimiento, ocio y cultura: un enfoque interdisciplinar. (pp. 407-426). Oviedo: Ediciones KRK.
  • Del Moral, M. E. y Villalustre, L. (2012). Videojuegos e infancia: análisis, evaluación y diseño desde una perspectiva educativa. En García Jiménez; A. (Coord). Comunicación, Infancia y Juventud. Situación e Investigación en España. Barcelona: UOC.
  • Dill, K.E. & Thill, K.P. (2007). Video Game Characters and the Socialization of Gender Roles: Young People’s Perceptions Mirror Sexist Media Depictions. Sex Roles, 57, 851–864. Recuperado 4 de abril de 2012, de http://www.nouspace.net/dene/475/videogames.pdf.
  • Fron, J., Fullerton, T., Morie, J. & Pearce, C. (2007). Playing Dress-Up: Costumes, roleplay and imagination. Philosophy of Computer Games, January 24-27, 1-23. Recuperado 25 de marzo de 2012, de http://www.lcc.gatech.edu/~cpearce3/PearcePubs/LudicaDress-Up.pdf.
  • Goleman, D. (2006). Inteligencia social. La nueva ciencia de las relaciones humanas. Barcelona: Kairós.
  • Gómez, S. (2007). Videojuegos: El desafío de un nuevo medio a la comunicación social. Historia y Comunicación Social, 12, 71-82. Recuperado 5 de abril de 2012, de http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2298355.
  • Hau, Y.S. & Kim, Y.G. (2010). Why would online gamers share their innovationconducive knowledge in the online game user community? Integrating individual motivations and social capital perspectives. Computers in Human Behavior, 27 (2), 956–970.
  • Hussain, Z. & Griffiths, M.D. (2009).The attitudes, feelings, and experiences of online gamers: a qualitative analysis. Cyberpsychology & Behavior, 12 (6), 747-53.
  • Louv, R. (2008). Last Child in the Woods: Saving Our Children from Nature Deficit Disorder. New York: Workman Publishing Company, Inc.
  • Marcano, B. (2010). Competencias digitales y videojuegos online. DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia. 19. Recuperado 3 de abril de 2012, de http://www.raco.cat/index.php/DIM/article/view/214709/285001.
  • Márquez, I. V. (2008). Comunidades virtuales en tiempos de flujos: El caso de Second Life. Cuadernos de Información y Comunicación (CIC), 13, 183-193. Recuperada 3 de abril de 2012, de http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2858335.
  • Mehroof, M. & Griffiths, M.D. (2010). Online Gaming Addiction: The Role of Sensation Seeking, Self-Control, Neuroticism, Aggression, State Anxiety, and Trait Anxiety. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 13 (3), 313-316.
  • Miller, M. K. & Summers, A. (2007). Gender Differences in Video Game Characters’ Roles, Appearances, and Attire as Portrayed in Video Game Magazines. Sex Roles, 57, 733–742. Recuperado 4 de abril de 2012, de http://www.easternct.edu/~lugow/courses/videogames/gender_videogames.pdf.
  • Levis, D. (2005) Videojuegos y alfabetización digital. Aula de innovación Educativa. Barcelona: Graó. 147. Recuperado 20 de mayo de 2012, de http://diegolevis.com.ar/secciones/Articulos/videojuegos%20y%20alfabetizacion.pdf
  • Poupéegirl Inc. (s.f.). Recuperado 23 de mayo de 2012, de http://pupe.ameba.jp.
  • Sáez, E. (2009). Videojuegos de universos persistentes. La comunicación en la construcción de una vida virtual. Comunicación. Revista Internacional de Comunicación Audiovisual, Publicidad y Literatura, 7, 205-221. Recuperado 4 de abril de 2012, de http://www.revistacomunicacion.org/pdf/n7/articulos/a14_Videojuegos_de_universos_persistentes.pdf.
  • Sánchez, V. y Saorín, T. (2001). Las comunidades virtuales y los portales como escenarios de gestión documental y difusión de información. Anales de documentación, 4, 215-227. Recuperado 5 de abril de 2012, de http://digitum.um.es/jspui/bitstream/10201/3727/4/AD4%20%282001%29%20p%20215-227.pdf.
  • Smahel, D.; Blinka, L. & Ledabyl, O. (2008). Playing MMORPGs: connections between addiction and identifying with a character. Cyberpsychology Behavior, 11 (6), 715-8.
  • Wohn, D.Y.; Lampe, C.; Wash, R.; Ellison, N. & Vitak, J. (2011). The “S” in Social Network Games: Initiating, Maintaining, and Enhancing Relationships. Proceedings of the 44th Hawaii International Conference on System Sciences 2011, Recuperado 20 mayo 2012, de https://www.msu.edu/~nellison/Wohn_et_al2011_HICSS.pdf.