Serious Gamesescenarios lúdicos para el desarrollo de las inteligencias múltiples en escolares de primaria

  1. Del-Moral-Pérez, María Esther 1
  2. Guzmán-Duque, Alba Patricia 2
  3. Fernández, Laura Carlota 1
  1. 1 Universidad de Oviedo
    info

    Universidad de Oviedo

    Oviedo, España

    ROR https://ror.org/006gksa02

  2. 2 Universidad Autónoma de Bucaramanga
    info

    Universidad Autónoma de Bucaramanga

    Bucaramanga, Colombia

    ROR https://ror.org/00gkhpw57

Journal:
Edutec: Revista electrónica de tecnología educativa

ISSN: 1135-9250

Year of publication: 2014

Issue Title: Nuevos escenarios de aprendizaje

Issue: 47

Type: Article

DOI: 10.21556/EDUTEC.2014.47.121 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Edutec: Revista electrónica de tecnología educativa

Abstract

This research shows how certain serious games can contribute to the development of multiple intelligences at primary school. We describe an innovative experience supported by the routine weekly use of a video game with elementary school students (N=101). Results collated with a control group showed significant increases in their minds -using the instrument (Prieto & Ferrándiz, 2001) before and after the experience- especially mathematics and viso-space in girls, and linguistics and interpersonal in children, where girls benefit most globally. It invites to reflect on the required teaching qualification for these instruments ludic, this tools are reducing the cognitive effort involving some learning opportunities, and achieve successful yields.

Bibliographic References

  • Amstrong, T. (1994). Multiple intelligences in the classroom. Virginia: ASCD.
  • Basak, C., Boot, W. R., Voss, M.W., & Kramer, A. F. (2008). Can training in a real-time strategy video game attenuate cognitive decline in older adults? Psychology & Aging, 23(4), 765-777.
  • Botero, J. A. (2011). Propuesta de un juego de rol para evaluar la competencia del liderazgo basado en el método de desarrollo de habilidades gerenciales. (Tesis doctoral inédita). Universidad Nacional de Colombia. Medellín.
  • Castronova, E. (2006). On the Research Value of Large Games: Natural Experiments in Norrath and Camelot. Games & Culture, 2(1), 163-186.
  • Chang, K. E., Wu, L. J., Weng, S. E., & Sung, Y. T. (2012). Embedding game-based problem-solving phase into problem-posing system for mathematics learning. Computers & Education, 58(2), 775-786.
  • Cortés, S., García, M. R., & Lacasa, P. (2012). Videojuegos y Redes Sociales. El proceso de identidad en Los Sims 3. RED. Revista de Educación a Distancia, 33. Recuperado de http://www.um.es/ead/red/33/
  • Del Castillo, H., Herrero, D., García, A. B., Checa, M., & Monjelat, N. (2012). Desarrollo de competencias a través de los videojuegos deportivos: alfabetización digital e identidad. RED. Revista de Educación a Distancia, 33. Recuperado de http://www.um.es/ead/red/33/
  • Del Moral, M. E., & Villalustre, L. (2012). Videojuegos e infancia: análisis, evaluación y diseño de videojuegos desde una perspectiva educativa. En García Jiménez, A. (Ed.). Comunicación, Infancia y Juventud. Situación e Investigación en España. (pp. 97-112). Barcelona: UOC.
  • Echeverría, A., García-Campo, C., Nussbaum, M., Gil, F., Villalta, M., Améstica, M., & Echeverría, S. (2011). A framework for the design and integration of collaborative classroom games. Computers & Education, 57(1), 1127-1136.
  • Ferrándiz, C., Hernández, D., Berjemo, R., Ferrando, M., & Sáinz, M. (2012). La inteligencia emocional y social en la niñez y adolescencia: validación de un instrumento para su medida en lengua castellana. Revista de Psicodidáctica, 17(2), 309-338. Recuperado de http://www.ehu.es/ojs/index.php/psicodidactica/article/view/2814/5953
  • García, M. R., Cortés, S., & Martínez, R. (2011). De los videojuegos comerciales al currículum: Las estrategias del profesorado. Revista Icono14, 9(2), 249-261. Recuperado de http://www.icono14.net/ojs/index.php/icono14/article/view/49/48
  • Gardner, H. (2005). Inteligencias múltiples. La teoría en la práctica. Barcelona: Paidós.
  • Gómez del Castillo, M. T. (2007). Videojuegos y transmisión de valores. Revista Iberoamericana de Educación, 43(6), 1-10.
  • Graf, D. L., Pratt, V. L., Hester, C. N., & Short, K. R. (2009). Playing active video games increases energy expenditure in children. Pediatrics, 124(2), 534-540.
  • Greenfield, P. M. (2009). Technology and informal education: What is taught, what is learned. Science, 323(2), 69-71.
  • Greitemeyer, T., & Osswald, S. (2010). Effects of prosocial video games on prosocial behavior. Journal of Personality & Social Psychology, 98(2), 211-221.
  • Korallo, L., Foreman, N., Boyd-Davis, S., Moar, M., & Coulson, M. (2012). Do challenge, task experience or computer familiarity influence the learning of historical chronology from virtual environments in 8–9 year old children? Computers & Education, 58(4), 1106-1116.
  • Llorca, M. A. (2009). Hábitos y uso de los videojuegos en la comunicación visual: influencia en la inteligencia espacial y el rendimiento (Tesis inédita). Universidad de Granada. Granada.
  • “Ley orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (LOE)”. Boletín Oficial del Estado, 106, (4 de mayo de 2006), págs. 17158-17207.
  • Marín, V., & García, M. D. (2005). Los videojuegos y su capacidad didáctico-formativa. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 26, 113-119.
  • Micronet (2010). Naraba World. Recuperado de http://www.narabaworld.com/
  • Papastergiou, M. (2009). Exploring the potential of computer and video games for health and physical education: A literature review. Computers & Education, 53(3), 603-622.
  • Pindado, J. (2005). Las posibilidades educativas de los videojuegos. Una revisión de los estudios más significativos. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 26, 55-67.
  • Prieto, M. D., & Ballester, P. (2003). Las inteligencias múltiples. Diferentes formas de enseñar y aprender. Madrid: Ediciones Pirámide.
  • Prieto, M. D., & Ferrándiz, C. (2001). Inteligencias múltiples y currículum escolar. Málaga: Ediciones Aljibe.
  • Riha, M., & Robles-Piña, R.A. (2009). The Influence of Multiple Intelligence Theory on Web-Based Learning. MERLOT. Journal of Online Learning & Teaching, 5(1), 97-103. Recuperado de http://jolt.merlot.org/vol5no1/robles-pina_0309.pdf
  • Robertson, J. (2013). The influence of a game-making project on male and female learners’ attitudes to computing. Computer Science Education, 23(1), 58-83.
  • Sanford, K., & Madill, L. (2007). Understanding the Power of New Literacies through Video Game Play and Design. Canadian Journal of Education, 30(2), 432-455.
  • Saricaoglu, A, & Arikan, A. (2009). A study of multiple intelligences, foreign language success and some selected variables. Journal of Theory & Practice in Education, 5(2), 110-122. Recuperado de http://www.bcl.edu.ar/spip/IMG/pdf/asaricaoglu_aarikan12.pdf
  • Schaaf, R. (2012). Does digital game. based learning improve student time-on-task behavior and engagement in comparison to alternative instructional strategies? Canadian Journal of Action Research, 13(1), 50-64. Recuperado de http://cjar.nipissingu.ca/index.php/cjar/article/view/30/27
  • Sung, H., & Hwang, G. (2013). A collaborative game-based learning approach to improving students' learning performance in science courses. Computers & Education, 63(1), 43-51.
  • Thorne, S. L., Black, R. W., & Sykes, J. M. (2009). Second Language Use, Socialization, and Learning in Internet Interest Communities and Online Gaming. The Modern Language Journal, 93(1), 802-821.
  • Vos, N., van der Meijden, H., & Denessen, E. (2011). Effects of constructing versus playing an educational game on student motivation and deep learning strategy use. Computers & Education, 56(1), 127-137.
  • Yang, J. C., & Chen, S. Y. (2010). Effects of gender differences and spatial abilities within a digital pentominoes game. Computers & Education, 55(3), 1220-1233.