Percepción de los universitarios sobre la utilidad didáctica de los simuladores virtuales en su formación

  1. Alba Patricia Guzmán Duque 1
  2. María Esther del Moral Pérez 2
  1. 1 Universidad Autónoma de Bucaramanga
    info

    Universidad Autónoma de Bucaramanga

    Bucaramanga, Colombia

    ROR https://ror.org/00gkhpw57

  2. 2 Universidad de Oviedo
    info

    Universidad de Oviedo

    Oviedo, España

    ROR https://ror.org/006gksa02

Journal:
Pixel-Bit: Revista de medios y educación

ISSN: 1133-8482

Year of publication: 2018

Issue: 53

Pages: 193-205

Type: Article

DOI: 10.12795/PIXELBIT.2018.I53.13 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Pixel-Bit: Revista de medios y educación

Abstract

This research was made in order to contribute to knowledge about the quality ofthe learning environment offered by Moodle. In this research participated Psychology Collegestudents who were enrolled in high study level of Blended Learning system from SinaloaUniversity in México. The Constructivist On-Line Learning Environment Survey (COLLES)(Taylor & Maor, 2000), was applied to estimate differences on student ́s perception about thequality between two educational courses of blended learning system: one offered withoutMoodle assistance and another one offered with Moodle assistance.The results showed thatstudent ́s population preferred mainly participate in collaborative activities. Also, the resultsallowed detect strengths related to Relevance, Tutor Support and Interpretation. Whileweaknesses found were related to Reflective Thinking, Interactivity and Peer Support.

Funding information

La investigación presentada fue financiada por la Facultad de Psicología de la Universidad Autónoma de Sinaloa en su campus ubicado en la ciudad de Mazatlán, Sinaloa, México.

Funders

  • Universidad Autónoma de Sinaloa Spain

Bibliographic References

  • Abasto, P. M. (2009). La Enseñanza de la Ecología en un nuevo Ambiente de Aprendizaje. Resultados de una Experiencia de Curso Semipresencial en la Carrera de Ingeniería Agronómica. Formación Universitaria, 2(6), 15-20. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3122466
  • Ardila, R.M. (2011). Indicadores de calidad de las plataformas educativas digitales. Educación y Educadores 14 (1), 189-206. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=83418921011
  • Conrad, D. L. (2002). Engagement, Excitement, Anxiety and Fear: Learners´s experiencies of starting an online course. The American Journal of Distance Education , 16 (4), 205-226. Recuperado de http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1207/S15389286AJDE1604_2?needAccess=true
  • Cladellas, P.R. y Badía, M.M. (2010). La gestión del tiempo de los profesores universitarios en función de la modalidad educativa: Sus efectos psicosociales. Revista Española de Pedagogía, 68 (246), 299. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/243131
  • Daniel, W. (1997). Bioestadística: Base para el análisis de las ciencias de la salud. México: Limusa.
  • Domínguez, G.N. (2011). Competencias para la Docencia en Línea. ECOESAD, México. Tésis Doctoral. Universidad da Vinci.
  • Dougiamas, M. (2001). Moodle: open-source software for producing internet-based courses. Recuperado de: http://moodle.com/
  • Dougiamas, M. & Taylor, P. C. (2002). Interpretive analysis of an internet-based course constructed using a new courseware tool called Moodle. Proceedings of the Higher Education Research and Development Society of Australasia (HERDSA) 2002 Conference, Perth, Western Australia. Recuperado de: https://dougiamas.com/archives/herdsa2002/
  • Galotti, K. M., Clinchy, B. M., Ainsworth, K., Lavin, B., & Mansfield, A. F. (1999). A New Way of Assessing Ways of Knowing: The Attitudes Towards Thinking and Learning Survey (ATTLS). Sex Roles, 40(9/10), 750-751. Recuperado de https://link.springer.com/article/10.1023/A:1018860702422
  • Garrison, D.R. & Vaughan, N.D. (2008). Blended learning in higher education. Framework, principles and guidelines. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • McMillan, J.H. y Schumacher S. (2005). Investigación educativa 5.a edición. Pearson Educación. Recuperado de http://des.for.infd.edu.ar/sitio/upload/McMillan_J._H.__Schumacher_S._2005._Investigacion_educativa_5_ed..pdf
  • Moreno, C.M. (2007). La calidad de la educación a distancia en ambientes virtuales. Apertura, 7(6), 23-24. Recuperado de http://www.udgvirtual.udg.mx/apertura/index.php/apertura4/article/viewFile/81/93.
  • Taylor, P. C. & Maor, D. (2000). Assessing the efficacy of online teaching with the Constructivist On- Line Learning Environment Survey. In A. Herrmann and M. M. Kulski (Eds), Flexible Futures in Tertiary Teaching. Proceedings of the 9th Annual Teaching Learning Forum, 2–4 February 2000. Perth: Curtin University of Technology. Recuperado de http://clt.curtin.edu.au/events/conferences/tlf/tlf2000/taylor.html
  • Thornton, K. & Yoong P. (2011). Mixing Face-to-Face and Online Interactions in A Leadership Development Programme: A Blended Action Learning Approach. Journal of Interactive Learning Researc, 22(3), 401-420. Recuperado de https://www.learntechlib.org/p/34053
  • Turpo, O. (2013). Perspectiva de la convergencia pedagógica y tecnológica en la modalidad blended learning. Revista de Educación a Distancia. 39, 1-14. Recuperado de http://www.um.es/ead/red/39/
  • Universidad Autónoma de Sinaloa. (2017). Licenciatura en Psicología Semiescolarizada Mazatlán. Recuperado de: http://web.uas.edu.mx/web/index.php?seccion=oferta-educativa&tipo-carrera=licenciatura&area=5&op=41d&optativas=1&escuela=95&carrera=220