Análisis psicométrico de la Escala de Ajuste Escolar Percibido por el Profesor (PROF-A)

  1. Cava Caballero, María Jesús
  2. Povedano Díaz, Amapola
  3. Buelga Vázquez, Sofía
  4. Musitu Ochoa, Gonzalo
Revista:
Psychosocial Intervention

ISSN: 1132-0559

Any de publicació: 2015

Volum: 24

Número: 2

Pàgines: 63-70

Tipus: Article

DOI: 10.1016/J.PSI.2015.04.001 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Psychosocial Intervention

Resum

Teacher' perception of their students' school adjustment can be an important indicator of psychosocialwell-being and provide useful information for the development of interventions to improve theirpsychosocial adjustment. This is the reason why it is essential within the school adjustment to consider notonly students' academic achievement but also their level of social integration in the classroom, the qualityof their relationship with the teacher, and the level of family involvement in their education. The objectiveof this research is to provide a reliable instrument for measuring a full school adjustment and analyze itsrelationship with two important indicators of psychosocial adjustment, self-concept and attitudes towardauthority. This study involved 87 teachers who assessed the school adjustment of students (N = 2378adolescents) using the PROF-A scale. Findings show that this scale consists of four factors, social integration,academic competence, family involvement, and teacher-student relationship, showing significant positivecorrelations with self-concept and positive attitudes toward authority.

Referències bibliogràfiques

  • Baker, J. A. y Maupin, A. N. (2009). School satisfaction and children's positive school adjustment. En R. Gilman, E. S. Huebner y M. J. Furlong (Eds.), Handbook of positive psychology in the schools (pp. 189-196). New York: Routledge.
  • Bronfenbrenner, U. y Morris, P. (1998). The ecology of developmental processes. En W. Damon (Ed.), Handbook of child psychology (pp. 993-1027). New York: John Wiley & Sons.
  • Browne, M. W. y Cudeck, R. (1993). Alternative ways of assessing model fit. En K. A. Bollen y J. S. Long (Eds), Testing structural equation models (pp. 136-162). Newbury Park, CA: Sage.
  • Card, N. A., Stucky, B. D., Sawalani, G. M. y Little, T. D. (2008). Direct and indirect aggression during childhood and adolescence: A meta-analytic review of gender differences, intercorrelations, and relations to maladjustment. Child Development, 79, 1185-1229.
  • Cava, M. J., Buelga, S. y Musitu, G. (2014). Parental communication and life satisfaction in adolescence. The Spanish Journal of Psychology, 17, (E98). doi: 10.1017/sjp.2014.107.
  • Cava, M. J., Buelga, S., Musitu, G. y Murgui, S. (2010). Violencia escolar entre adolescentes y sus implicaciones en el ajuste psicosocial: un estudio longitudinal. Revista de Psicodidáctica, 15, 21-34.
  • Cava, M. J., Estévez, E., Buelga, S. y Musitu, G. (2013). Propiedades psicométricas de la Escala de Actitudes hacia la Autoridad Institucional en adolescentes (AAI-A). Anales de Psicología, 29, 540-548. doi: 10.6018/analesps.29.2.138031.
  • Cava, M. J. y Musitu, G. (1999). Percepción del profesor y estatus sociométrico en el grupo de iguales. Información Psicológica, 71, 60-65.
  • Cava, M. J., Musitu, G. y Murgui, S. (2006). Familia y violencia escolar: el rol mediador de la autoestima y la actitud hacia la autoridad institucional. Psicothema, 18, 367-373.
  • Curran, P. J., West, S. G. y Finch, J. F. (1996). The robustness of test statistics to nonnormality and specification error in confirmatory factor analysis. Psichological Methods, 1, 16-29.
  • Delgado, B., Inglés, C. J. y García-Fernández, J. M. (2013). La ansiedad social y el autoconcepto en la adolescencia. Revista de Psicodidáctica, 18, 179-195. doi: 10.1387/RevPsicodidact.6411.
  • Emler, N. y Reicher, S. (2005). Delinquency: cause or consequence of social exclusion? En D. Abrams, J. Marques y M. Hogg (Eds). The social psychology of inclusion and exclusion (pp. 211-241). Philadelphia: Psychology Press.
  • Esnaola, I., Goñi, A. y Madariaga, J. M. (2008). El autoconcepto: perspectivas de investigación. Revista de Psicodidáctica, 13, 179-194.
  • Esnaola, I., Rodríguez, A. y Goñi, E. (2011). Propiedades psicométricas del cuestionario de Autoconcepto AF5. Anales de Psicología, 27, 109-117.
  • Estévez, E. y Emler, N. (2009). Individual differences in attitude to school and social reputation among peers: Implications for behavioural adjustment in educational settings. En J. E. Larson (Ed.), Educational Psychology (pp. 342-365). Hauppauge: Nova Science Publishers.
  • Estévez, E., Emler, N. P., Cava, M. J. e Inglés, C. I. (2014). Psychosocial adjustment in aggressive popular and aggressive rejected adolescents at school. Psychosocial Intervention, 23, 57-67. doi: 10.5093/in2014a6.
  • Estévez, E., Musitu, G. y Herrero, J. (2005). El rol de la comunicación familiar y del ajuste escolar en la salud mental del adolescente. Salud Mental, 28(4), 81-89.
  • Fox, C. L. y Boulton, M.J. (2006). Longitudinal associations between submissive/nonassertive social behavior and different types of peer victimization. Violence and Victims, 21, 383-399.
  • Garaigordobil, M., Pérez, J. I. y Mozaz, M. (2008). Self-concept, self-esteem and psychopatological symptoms. Psicothema, 20, 114-123.
  • García, F. y Musitu, G. (1999). AF5: Autoconcepto Forma 5. Madrid: TEA.
  • García, F., Musitu, G., Riquelme, E. y Riquelme, P. (2011). A confirmatory factor analysis of the "Autoconcepto Forma 5" questionnaire in young adults from Spain and Chile. Spanish Journal of Psychology, 14, 648-658. doi: 10.5209/rev-SJOP.2011.v14.n2.13
  • García-Bacete, F. J. (1989). Los niños con dificultades de aprendizaje y ajuste escolar: aplicación y evaluación de un modelo de intervención con padres y niños como coterapeutas (tesis doctoral). Universitat de València.
  • González-Pienda, J. A., Nuñez, J. C., Álvarez, L. Roces, C., González-Pumariega, S., González, P., ... Bernardo, A. (2003). Adaptabilidad y cohesión familiar, implicación parental en conductas autorregulatorias, autoconcepto del estudiante y rendimiento académico. Psicothema, 15, 471-477.
  • Gutiérrez, M. y Gonçalves, T. (2013). Activos para el desarrollo, ajuste escolar y bienestar subjetivo de los adolescentes. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 13, 339-355.
  • Jeynes, W. (2005). A meta-analysis of the relation of parental involvement to urban elementary school student academic achievement. Urban Education, 40, 237-269. doi: 10.1177/0042085907300433.
  • Jeynes, W. (2012). A meta-analysis of the efficacy of different types of parental involvement programs for urban students. Urban Education, 47, 706-742. doi: 10.1177/0042085912445643.
  • Ladd, G. W., Buhs, E. S. y Troop, W. (2002). Children's interpersonal skills and relationships in school settings: Adaptive significance and implications for school-based prevention and intervention programs. En C. Hart y P. K. Smith (Eds.), Blackwell handbook of childhood social development (pp. 394-416). Malden, MA: Blackwell.
  • Loukas, A., Ripperger-Suhler, K. G. y Horton, K. D. (2009). Examining temporal associations between school connectedness and early adolescent adjustment. Journal of Youth and Adolescence, 38, 804-812. doi: 10.1007/s10964-009-9425-9.
  • Madariaga, J. M. y Arriaga, C. (2011). Análisis de la práctica educativa del profesorado de música y su relación con la motivación del alumnado. Cultura y Educación, 23, 463-476.
  • Markland, D. (2007). The golden rule in that there are no golden rules: A commentary on Paul Barrett's recommendations for reporting model fit in structural equation modelling. Personality and Individual Differences, 42, 851-858.
  • Martínez, B., Povedano, A., Amador, L. y Moreno, D. (2012). Clima escolar, satisfacción con la vida y victimización en la escuela. Un análisis del efecto moderador del género. Anales de Psicología, 28, 875-882.
  • Martínez-Antón, M., Buelga, S. y Cava, M. J. (2007). La satisfacción con la vida en la adolescencia y su relación con la autoestima y el ajuste escolar. Anuario de Psicología, 38, 293-303.
  • Muthén, B. y Kaplan, D. (1985). A comparison of some methodologies for the factor analysis of non-normal Likert variables. British Journal of Mathematical and Statistical Psychology, 38, 171-189.
  • Nuñez, J. C., Vallejo, G., Rosário, R., Tuero, E. y Valle, A. (2014). Variables del estudiante, del profesor y del contexto en la predicción del rendimiento académico en biología: análisis desde la perspectiva multinivel. Revista de Psicodidáctica, 19, 145-172. doi: 10.1387/RevPsicodidact.7127.
  • Povedano, A., Cava, M. J., Monreal, M. C., Varela, R. y Musitu, G. (2015). Victimization, loneliness, overt and relational violence at the school from a gender perspective. International Journal of Clinical and Health Psychology, 15, 44-51. doi: 10.1016/j.ijchp.2014.09.001.
  • Rodríguez-Fernández, A., Droguett, L. y Revuelta, L. (2012). Ajuste escolar y personal en la adolescencia: el papel del autoconcepto académico y del apoyo social percibido. Revista de Psicodidáctica, 17, 397-415. doi: 10.1387/RevPsicodidact.3002.
  • Rodríguez-Hidalgo, A. J., Ortega-Ruiz, R. y Monks, C. P. (2015). Peer-victimisation in multi-cultural contexts: A structural model of the effects on self-esteem and emotions. Psicología Educativa, 21, 3-9.
  • Ros, I., Goikoetxea, J., Gairín, J. y Lekue, P. (2012). Implicación del alumnado en la escuela: diferencias interindividuales e inter-centros. Revista de Psicodidáctica, 17, 291-307. doi: 10.1387/RevPsicodidact.4496.
  • Sánchez-Sosa, J.C., Villarreal-González, M. E., Ávila, M. E., Vera, A. y Musitu, G. (2014). Contextos de socialización y consumo de drogas ilegales en adolescentes escolarizados. Psychosocial Intervention, 23, 69-78. doi: 10.5093/in2014a7.
  • Sbicigo, J. B. y Dell'Aglio, D. D. (2013). Contextual variables associated with psychosocial adjustment of adolescents. Spanish Journal of Psychology, 16, 1-10. doi: 10.1017/sjp.2013.20.
  • Sheldon, S. B. (2003). Linking school-family-community partnership in urban Elementary Schools to student achievement on State Tests. The Urban Review, 35, 149-165. doi: 10.1023/A:1023713829693.
  • Sy, S. R., Gottfried, A. W. y Gottfried, A. E. (2013). A transactional model of parental involvement and children's achievement from early childhood through adolescence. Parenting-science and Practice, 13, 133-152. doi: 10.1080/15295192.2012.709155.
  • Trianes, M. V., Blanca, M. J., Muñoz, A., García, B., Cardelle-Elawar, M. y Infante, L. (2002). Relaciones entre evaluadores de competencia social en preadolescentes: profesores, iguales y autoinformes. Anales de Psicología, 18, 197-214.
  • Varela, R. M., Ávila, M. E. y Martínez, B. (2013). Violencia escolar: Un análisis desde los diferentes contextos de interacción. Psychosocial Intervention, 22, 25-32. doi: 10.5093/in2013a4.
  • Viñas, F., González, M., García, Y., Malo, S. y Casas, F. (2015). Los estilos y estrategias de afrontamiento y su relación con el bienestar personal en una muestra de adolescentes. Anales de Psicología, 31, 226-233. doi: 10.6018/analesps.31.1.163681.
  • Webb, M. L. y Neuharth-Pritchett, S. (2011). Examining factorial validity and measurement invariance of the Student-Teacher Relationship Scale. Early Childhood Research Quarterly, 26, 205-215. doi: 10.1016/j.ecresq.2010.09.004.
  • Whorthington, R. L. y Whittaker, T. A. (2006). Scale development research: a content analysis and recommendations for best practices. The Counselling Psychologist, 34, 806-838.