Propuesta de evaluación e intervención en jóvenes deportistas individuales

  1. Jaenes Sánchez, José Carlos
  2. Caracuel Tubío, José Carlos
Journal:
Revista iberoamericana de psicología del ejercicio y el deporte

ISSN: 1886-8576

Year of publication: 2006

Volume: 1

Issue: 1

Pages: 127-134

Type: Article

More publications in: Revista iberoamericana de psicología del ejercicio y el deporte

Abstract

The objective of this study is to propose a model to evaluate and treat those young that practice individual sports. Similar to other sciences, in Sport Psychology it is important to have a protocol or program of intervention that is more or less systematic and unified. The advantage that this proposal holds is that it provides different factors from the discipline of Psychology that may influence the way sports are played. This proposal emphasizes the importance of a methodology and systems for rigorous observation, in addition to being mindful of the social context in which the player moves: trainer, parents and other relevant people.

Bibliographic References

  • Crespo, M. (1990). Tu tenis: ejercicios para mejorar. (Niveles iniciación y medio o nivel superior). Madrid: Gymnos.
  • Díaz Rodríguez, J. (2003). Psicología de los bolos. Santander: Federación Cántabra de Bolos.
  • Dosil, J. (Ed.) (2002). El Psicólogo del deporte. Asesoramiento e intervención. Madrid: Síntesis.
  • Jaenes, J.C. (1995). Técnicas de atenciónconcentración en tenis. En J.A. Mora (Coord.) Psicología del Deporte en Andalucía (pp. 157-158). Málaga: Edinford.
  • Jaenes, J.C. (1997). Proyecto de asesoramiento e intervención psicológica a tenistas de la Federación Andaluza de tenis. En J.I. Navarro y J.M. Muñoz (Eds.): Psicología del Deporte (pp. 67- 71). Málaga: IAD.
  • Jaenes, J.C. (2001). Un caso de intervención en tenis. Revista de Psicología del Deporte, 10 (2), 307-311.
  • Jaenes, J.C. (2002). Entrenamiento psicológico aplicado al remo de competición. En J. Dosil (Ed.): El psicólogo del deporte. Asesoramiento e intervención (pp. 183-204). Madrid: Síntesis.
  • Jaenes, J. C. y Caracuel, J.C. (2005). Maratón: Preparación psicológica para el entrenamiento y la competición. Córdoba: Almuzara.
  • Mahamud, J., Tuero, C. y Márquez, S. (2005). Características psicológicas relacionadas con el rendimiento: comparación entre los requerimientos de los entrenadores y la percepción de los deportistas. Revista de Psicología del deporte, 14 (4), 237-251.
  • Morilla, M. y Pérez-Córdoba, E. (Coords.), (2002). Entrenamiento de la atención y concentración en el fútbol. Sevilla: Edición de los autores.
  • Renom, J. y Violán, J.A. (2002). Entrenamiento psicológico en vela. Barcelona: Paidotribo.
  • Riera, J. (1985). Introducción a la psicología del deporte. Barcelona: Martínez Roca.
  • Riera, J. (1989): Fundamentos del aprendizaje de la técnica y la táctica deportivas. Barcelona: Inde.
  • Smith, R. E.; Smoll, F. L. y Curtis, B. (1979). Adiestramiento eficaz del entrenador: una aproximación cognitivo-conductual para mejorar sus interacciones sociales con deportistas jóvenes. En J. Riera y J. Cruz (Compils.) (1991): Psicología del deporte: aplicaciones y perspectivas (pp. 118-139). Barcelona: Martínez Roca.