Fisiognómica, pintura y teatro.

  1. Moreno Mendoza, Arsenio
Journal:
Atrio. Revista de Historia del Arte

ISSN: 0214-8293 2659-5230

Year of publication: 2006

Issue: 12

Pages: 19-32

Type: Article

More publications in: Atrio. Revista de Historia del Arte

Abstract

This study focuses on physiognomics as one of the skills with an influence on Theatre and Painting. The paper revises the various treaties usually used in Spanish Golden Age and discusses actual examples from these.

Bibliographic References

  • Paleotti, G, Discorso in torno alle imagini sacre e profane (1582), in P. Barocchi, Trattati d’arte del Cincuecento, vol. II, Bari, 1961.
  • Battistini, A. La retórica agiografica nel teatro dei gesuiti. Santi a Teatro, Electa Napoli, Napoli, 2006.
  • Chastel, A, “L’art du geste à la Renaissance“, Revue de l’Art, núm. 75, 1987.
  • Dalla Porta, G.B. Fisionomía naturale. Edizioni Analisi, Bologna, 1985.
  • Bordes, J, Historia de las teorías de la figura humana. El dibujo, la proporción, la fisiognomía. Madrid, Cátedra, 2003.
  • Covarrubias, S, Tesoro de la lengua castellana o española (1611). Editorial Alta Fulla, Barcelona, 1987.
  • Huarte de San Juan, J, Examen de ingenios. Edición de Guillermo Serés, Cátedra, Madrid, 1989.
  • Caro Baroja, J. La cara, espejo del alma. Historia de la fisiognómica, Madrid, Circulo de lectores, 1987.
  • Laplana Gil, E, “Un tratado de fisiognomía de 1650”, Scrptura, 11, (1996).
  • Calvo Serraller, F. Teoría de la Pintura del Siglo de Oro. Cátedra, Madrid, 1981.
  • Correas, G, Vocabulario de refranes y frases proverbiales. Visor Libros, Madrid, 1992.
  • Gállego, J, Visión y símbolos en la pintura española del Siglo de Oro, Aguilar, Madrid, 1972.
  • Martínez, J, Discursos practicables del nobilísimo arte de la pintura. Ed. de María Elena Manrique, Cátedra, Madrid, 2006.
  • Pacheco, F., Arte de la Pintura. Edición a cargo de B. Basegoda, Cátedra, Madrid, 1990.
  • Palomino, A, El Museo pictórico o escala optica. Tomo II, Ed. Poseidón, Buenos Aires, 1944.
  • Sánchez Cantón, F. J, “La Librería de Velázquez”, Homenaje a Menéndez Pidal, Ma-drid, 1925.
  • Ruiz Pérez, P, “La Biblioteca de Velázquez”, Catálogo de la exposición, Consejería de Cultura, Sevilla 1999.
  • Valdivieso, E, Pintura Barroca Sevillana, Ed. Guadalquivir, Sevilla, 2003.
  • Rabisch. Il grotesco nell’arte del Cinquecento. L’Academia della Val di Blenio. Lomazzo e l’ambiente milanese. Skira, Milano, 1998.
  • Rodríguez Cuadros, E. La técnica del actor español en el Barroco. Hipótesis y documentos. Editorial Castalia, Madrid, 1998.