Equidad y movilidad intergeneracional de los titulados universitarios catalanes

  1. Fachelli, Sandra
  2. Planas Coll, Jordi
Revue:
Papers: revista de sociología

ISSN: 0210-2862 2013-9004

Année de publication: 2011

Volumen: 96

Número: 4

Pages: 1307-1331

Type: Article

DOI: 10.5565/REV/PAPERS/V96N4.353 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDDD editor

D'autres publications dans: Papers: revista de sociología

Résumé

This article addresses the equal opportunity and professional mobility of Catalan university students by comparing their graduation rates and employability to those of their parents. This analysis is based on a survey carried out by AQU of the Catalan Government in 2008, pertaining to the situation of graduates in 2004.

Références bibliographiques

  • Albert, C. (2000). «Higher education demand in Spain: The influence of the labour market signals and family background». Higher Education,40, 147-162.
  • AQU (2003). Educació superior i treball a Catalunya: Estudi de la inserció laboral dels graduats de les universitats públiques catalanes. Barcelona: Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya.
  • AQU (2007). Educació superior i treball a Catalunya: Anàlisi dels factors d’inserció laboral. Barcelona: Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya.
  • AQU (2008). Tercer estudi d’inserció laboral dels graduats de les universitats catalanes: Primera valoració dels resultats. Barcelona: Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya.bAudelot, C. y estAblet, R. (1979). L’école capitaliste en France. París: Maspero.
  • Béduwé, C. y PlAnAs, J. (2003). Educational Expansion and Labour Market – EDEX.Luxemburgo: Office for Official Publications of the European Communities.
  • BlAu, P. y duncAn, O. (1967). The American Occupational Structure. Nueva York: John Wiley and Sons.
  • Boudon, R. (1983). La desigualdad de oportunidades. Barcelona: Laia.
  • Bowles, S. y Gintis, H. (1976). Schooling in capitalista America: Educational reform and contradictions of economic life. Nueva York: Basic Books.
  • CAlero, J. (2006). La equidad en educación: Informe analítico del sistema educativo español. Madrid: CIDE.
  • RARABAñA, J. (1999). Dos estudios sobre movilidad intergeneracional. Madrid: Fundacion Argentaria.
  • CAstells, M. (2006). «Presentación». En: cArnoy, M. Economía de la educación. Barcelona: UOC.
  • COLEMAN, J. (1979). Equality of Educational Opportunity. Nueva York: Arno Press. (Versión original de 1966.)
  • COLEMAN (1982). The Asymmetric Society. Syracuse University Press.
  • CONsell suPerior d’AvAluAció del sistemA educAtiu (2008). PISA 2006: Resultats de l’alumnat de Catalunya: Avaluació de l’educació secundària obligatòria. Barcelona: Generalitat de Catalunya.
  • CRomPton, R. (1999). Restructuring gender relations and employment: The decline of the male breadwinner. Oxford: Oxford University Press.
  • ESTEBAN, F.; mArtín, A.; miGuélez, F.; molinA, o. yrecio, A. (2009). Crisi i desocupació: Quines polítiques? Barcelona: Associació Catalana de Sociologia. Filial de l’Institut d’Estudis Catalans.
  • EUROPeAn ministers resPonsible For HiGHer educAtion (2009). The Bologna Process 2020: The European Higher Education Area in the new decade. Leuven and Louvain-la-Neuve: Communiqué of the Conference.[http://www.ond.vlaanderen.be/hogeronderwijs/bologna/conference/documents/Leu-ven_Louvain-la Neuve_Communiqué_April_2009.pdf]
  • FAcHelli, S. (2010). Nuevo modelo de estratificación social y nuevo instrumento para su medición: El caso argentino. Tesis doctoral inédita. Barcelona.
  • GoldtHorPe, J. y JAckson, M. (2007). «Intergenerational class mobility in contem-porary Britain: political concerns and empirical findings». The British Journal of Sociology, 58 (4), 525-546.
  • GoldtHorPe, J.; llewellyn, c. y PAyne, C. (1980). Social Mobility & Class Structure in Modern Britain. Oxford: Clarendon Press.
  • HArtoG, J. (2000). «Human Capital as an Instrument of Analysis for the Economics of Education». European Journal of Education, 35 (1), 7-20.
  • Hernándezde Frutos, T. (1997). Las estructuras sociales. Madrid: Verbo Divino.HillAGe, J. y PollArd, E. (1998). Employability: Developing a framework for policy analysis. Londres: Department for Education and Employment (DfEE). Research report RR85.
  • Hitlin, S. (2006). «Parental influences on children’s values and aspirations: Bridg-ing two theories of social class and socialization». Sociological Perspectives, 49 (1), 25-46.
  • INSTITUT d’estAdísticA de cAtAlunyA (IDESCAT). Estadística bàsica de Catalunya: Demografia i qualitat de vida. [http://www.idescat.cat/dequavi/?TC=444&V0=4&V1=2, consulta: diciembre de 2010]
  • INSTITUTO NACIONAL de estAdísticA (1976 y 2009). Estadísticas sobre la Educación en España.
  • INSTITUTO NAcionAl de estAdísticA(2005). Encuesta de población activa. Base de microdatos disponible en la web. [http://www.ine.es/jaxi/menu.do?type=pcaxis&path=%2Ft13%2Fp405&file=inebase&L=0]— (2011). Series retrospectivas 2000-2009. CNO 2011. [http://www.ine.es/jaxi/menu.do?type=pcaxis&path=/t22/e308_mnu&file=inebase&N=&L=0, consulta: mayo de 2011]
  • JoHnson, M.K. (2002). «Social Origins, Adolescent Experiences, and Work Value Trajectories During the Transition to Adulthood». Social Forces,80 (4), 1307-41.
  • KAlmiJn, M. (1994). «Mother’s Occupational Status and Children’s Schooling». American Sociological Review, 59 (2), 257-75.
  • KERBO , H. (2003). Estratificación social y desigualdad. Madrid: McGraw Hill.
  • KOHN, M.L. (1969). Class and Conformity. Homewood, IL: Dorsey.
  • KOHN, M.L. (1976). «Social Class and Parental Values: Another Confirmation of the Relation-ship». American Sociological Review,41 (3), 538-45.
  • KOHN, M.L. (1977). Class and Conformity a Study in Values, with a Reassessment. 2.ª ed. Chi-cago: University of Chicago Press.
  • KOHN, M.L. (1981). «Personality, Occupation, and Social Stratification: A Frame of Reference». En: treimAn, D.J. y robinson,R.V. (ed.). Research in Social Stratification and Mobility, vol. 1. Greenwich, CT: JAI Press, 267-97.
  • KOHN, M.L. yscHoenbAcH, c. (1993). «Social Stratification, Parents’ Values and Children’s Values». En: krebs, d. yscHmidt, P. New Directions in Attitude Measurement. New York: Walter de Gruyter. 118–51.
  • KOHN, M.L. y scHooler, C. (1982). «Job Conditions and Personality: A Longitu-dinal Assessment of Their Reciprocal Effects». American Journal of Sociology, 87 (6), 1257-86.
  • KOHN, M.L. y scHooler, C. (1983). Work and Personality: An Inquiry into the Impact of Social Stratification. Norwood, NJ: Ablex.
  • KOHn, m.l.; nAoi, A.; scHoenbAcH, c.; scHooler, c. yslomczynski, K.M. (1990). «Position in the Class Structure and Psychological Functioning in the United States, Japan, and Poland». American Journal of Sociology,95 (4), 964-1008.
  • MASJUAn, J.M. (2005). «Progresos en los aprendizajes, características de los estudios y motivaciones de los estudiantes». Papers: Revista de Sociologia, 76, 97-133.
  • ORGANIZAtion ForeconomiccooPerAtionAnddeveloPment (2007). Education at a Glance 2007. OECD Indicators. París: OECD Publishing.
  • ORGANIZAtion ForeconomiccooPerAtionAnddeveloPment(2010). Education at a Glance. OECD Indicators. París: OECD Publishing.
  • PAblos, l. de; Gil, M. (2007). «Análisis de los condicionantes económicos del acceso a la educación superior». Presupuesto y Gasto Público,48: 37-57.
  • PArsons, T. (1959). «The School Class as Social system: some of its Functions in American Society». Harvard Educational Review, 29 (4), 297-318.
  • PEArlin, L.J. y koHn, M.L. (1966). «Social Class, Occupation, and Parental Values: A Cross-National Study». American Sociological Review,31 (4), 466-79.
  • PLANAS, J. y FAcHelli, S. (2010). Les universitats catalanes, factor d’equitat i de mobilitat professional: Una anàlisi sobre les relacions entre l’estatus familiar, el bagatge acadèmic i la inserció professional l’any 2008 dels titulats l’any 2004 a les universitats catalanes. Barcelona: AQU.
  • PLAnAs, J.; Giret, J.-F.; sAlA, G. yvincens, J. (2001). «Skils Market, Dynamics and Regulation». En: descy, P.; tessArinG, M. Training in Europe. Second report on vocational training research in Europe 2000. Background report. Cedefop reference series. Office for Official Publications of the European Comunities (3 volumes), 313-382.
  • PLAnAs, J.; sáncHez, A. y ustrell, M. (GRET-UAB) (2011). «El acceso a la Uni-versidad desde la FP». En: X Encuentro de los Servicios de Información y Orientación Universitarios. Universidad de Oviedo, 5 y 6 de mayo de 2011.
  • RAFFE, D. (2003). «Pathways Linking Education and Work: A Review of Concepts, Research, and Policy Debates». Journal of Youth Studies, 6 (1).
  • RAFFE (en prensa). «Itinerarios que relacionan educación con trabajo: Revisión de concep-tos, investigación y debates políticos». Papers: Revista de Sociologia.
  • RAHONA, M. (2009). «Equality of opportunities in Spanish higher education». Higher Education, 58, 285-306.rotGer, J.M. (2009). «El sistema universitari davant l’espai de Bolonya». En: subi-rAts, M. (coord.). Societat catalana 2009. Barcelona: Associació Catalana de Socio-logia.
  • SAlA, G. (2007). «Approaches to skills mismatch: a literature review». SKOPE. Uni-versity of Oxford. Working paper.sAlA, G. (2011). «Approaches to skills mismatch in the labour market: A literature review”. Papers: Revista de Sociologia, 96 (4).
  • SAlA, G. y PlAnAs, J. (2009). «Retos teóricos e implicaciones metodológicas del enfo-que de competencia laboral». Sociologia del Trabajo, 66, 31-46.
  • SAlA, G.; PlAnAs, J.; mAsJuAn, J.M. y rodríGuez, P. (2007). «El fenomen de la transició laboral». En: Educació superior i treball a Catalunya: Anàlisi dels factors d’inserció laboral. Barcelona: AQU. Generalitat de Catalunya, 9-37.
  • SAlA, G.; PlAnAs, J. y vAnromPAey, E. (2010). «Especialidad de formación, especiali-dad de empleo y resultados de inserción. ¿Trabajan los jóvenes donde “deberían”?». Sociología del Trabajo, 70, 87-10.
  • SAlidocortés, O. (2001). La movilidad ocupacional de las mujeres en España: Por una sociología de la movilidad femenina. Madrid: Centro de Investigaciones Socio-lógicas.
  • SLOmczynski, k.m.; miller, J. y koHn, M.L. (1981). «Stratification, Work and Values: A Polish-United States Comparison». American Sociological Review,46, 720-44.
  • SUbirAts, M. (2009). Els nivells educatius de la població i la transmissió del capital cul-tural. Enquesta Metropolitana de Barcelona 2006. Barcelona: IERM.
  • WArren, J. y HAuser, R. (1997). «Social stratification across three generations. New evidences’ from the Wisconsin Longitudinal Study». American Sociological Associa-tion, 62, 4.
  • XiAo, H. (2000). «Class, Gender, and Parental Values in the 1990s». Gender & Society,14(6), 785-803.