Una experiencia de trabajo en equipo con soporte documental para la formación de competencias en Contabilidad Financiera

  1. Florez-Lopez, Raquel 1
  2. Albelda Pérez, Esther 1
  1. 1 Universidad Pablo de Olavide
    info

    Universidad Pablo de Olavide

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/02z749649

Journal:
Educade: revista de educación en contabilidad, finanzas y administración de empresas

ISSN: 2173-478X

Year of publication: 2012

Issue: 3

Pages: 67-94

Type: Article

DOI: 10.12795/EDUCADE.2012.I03.05 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Educade: revista de educación en contabilidad, finanzas y administración de empresas

Abstract

The European Higher Education Area (EHEA) focuses on the active involvement of students in the acquisition of knowledge, which promotes methods to facilitate self-learning and the development of professional skills. This objective, coupled with the desire to increase student motivation in learning financial accounting, led to the development of the teaching experience described in this paper. Using the teaching method of teamwork, completed with obligatory tutorials and use of computing resources, a learning methodology was developed focused on bookkeeping from real documents. The implementation of this experience has pursued to promote greater student involvement in the learning process and encourage the development of general and specific skills needed in the training of future accounting professionals. This experience has shown that this active lear ning methodology was largely accepted by the students, what facilitated their continuous monitori ng of the subject and improved their grades. It suggests its suitability for implementation in new bachelor degrees such as Finance and Accounting or Business Administration.

Bibliographic References

  • ARQUERO MONTAÑO, J.L. (2000): Capacidades no técnicas en el perfil profesional en contabilidad: las opiniones de docentes y profesionales. Revista Española de Financiación y Contabilidad, XXIX(103): 149-172.
  • ARQUERO MONTAÑO, J.L., DONOSO ANES , J.A., JIMÉNEZ CARDOSO, S.M. Y GONZÁLEZ GONZÁLEZ, J.M. (2009): Análisis exploratorio del perfil demandado para administración y dirección de empresas: implicaciones para el área contable. Revista de Contabilidad-Spanish Accounting Review, 12(2): 181-214.
  • ARQUERO MONTAÑO, J.L. Y TEJERO RIOJA, C. (2011): How well adapted are accounting students for Bologna? A comparative analysis of learning styles of Spanish social sciences students. Revista de Educación en Contabilidad, Finanzas y Administración de Empresas, 2: 145-156.
  • ASHRAF, M. (2004): A critical look at the use of group projects as a pedagogical tool. Journal of Education for Business, 79(4): 213-216.
  • BROOKS, C.M. Y AMMONS, J.L. (2003): Free ridding in group projects and the effects of timing, frequency, and specificity of criteria in peer assessments. Journal of Education for Business, 78(5): 268-272.
  • CIDUA (2005): Informe sobre la innovación de la docencia en las universidades andaluzas. Comisión para la innovación de la docencia en las universidades andaluzas.
  • CONFEDE (Conferencia de Decanos de Facultades de Ciencias Económicas y Empresariales) (2005): Libro blanco sobre los estudios de grado en economía y en empresa.
  • GAIRIN, J.; FEIXAS, M., GUILLAMÓN, C. Y DINQUER, D. (2004): La tutoría académica en el escenario europeo de Educación superior. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(1): 66-77.
  • GONZÁLEZ, J. Y WAGENAAR, R. (EDS.) (2003): Tuning Educational Structures in Europe. Informe Final. Fase Uno. Bilbao: Universidad de Deusto. Disponible en la página web del proyecto Tuning en la Universidad de Deusto: http://www.relint.deusto.es/TUNINGProject/spanish/doc2_fase1.asp (Fecha de Consulta: 22/12/2011).
  • ESCOBAR PÉREZ, B. Y JIMÉNEZ CARDOSO S.M. (2009): La implantación del grado en finanzas y contabilidad en el contexto del espacio europeo de educación superior: el caso de la universidad de Sevilla. Revista Española de Financiación y Contabilidad, XXXVIII(142): 293-310.
  • HAIR, JR, J.F., ANDESON, RE., TATHAM, R.L. Y BLACK, W.C. (1999): Análisis Multivariante. Madrid: Prentice Hall.
  • HASSALL, T., JOYCE, J., ARQUERO, J.L. Y DONOSO, J.A. (2005): Priorities for the development of vocational skills in management accountants: A European perspective, Accounting Forum, 29: 379-394.
  • HANSEN, R.S. (2006): Benefits and problems with student teams: suggestions for improving team Project. Journal of Education for Business, 82(1): 11-19.
  • HECKMAN, J.J. (1979): Sample Selection Bias as a Specification Error. Econometrica, 47(1): 153-161.
  • IFAC (2008): Manual de los Pronunciamientos Internacionales de Formación Edición 2008 (Spanish Translation). Nueva York: International Federation of Accountants (IFAC).
  • LASNIER, R. (2000) : Réussir la formation par compétences. Montréal: Guérin. MCKENDALL, M. (2000): Teaching groups to become teams. Journal of Education for Business, 75(5): 277-282. MEC (2006a): Propuestas para la renovación de las metodologías educativas en la universidad. Ministerio de Educación y Ciencia, Secretaría de Estado de Universidad e Investigación.
  • MEC (2006b): Directrices para la elaboración de títulos universitarios de grado y máster. Documento de trabajo, 21 de diciembre, Ministerio de Educación y Ciencia, Secretaría de Estado de Universidad e Investigación.
  • RODRÍGUEZ ESPINAR, S. (COORD.) (2004): Manual de tutoría universitaria. Recursos para la acción. Barcelona: Ediciones Octaedro.
  • SÁNCHEZ TOMÁS, A. (1991): Integración del ordenador y de la tecnología de la información en la enseñanza de la Contabilidad. Partida Doble, 15: 64-71.
  • YOUNG, C.B. Y HENQUINET, J.A. (2000): A conceptual framework for designing groups projects. Journal of Education for Business, 76(1): 56-60.
  • ZAPATA ROS, M. (1999): Internet y educación. Contextos de Educación, nº 2. Córdoba (Argentina): Universidad de Río Cuarto.