El origen de la Casa de Pilatos de Sevilla. 1483-1505.

  1. Aranda Bernal, Ana María
Journal:
Atrio. Revista de Historia del Arte

ISSN: 0214-8293 2659-5230

Year of publication: 2011

Issue: 17

Pages: 133-172

Type: Article

More publications in: Atrio. Revista de Historia del Arte

Abstract

This study analyzes the construction of the Sevillian palace Casa de Pilatos in the very Late Middle Ages, as well as the influences of the Andalusian, Moorish and Gothic style. Considering that, three decades after the building was concluded, an endless process of upgrading and refurbishment started, a study was demanded to look at the evolution of the space, the materials and the construction details and de­coration of the state. The larger social, administrative and economic circumstances of the property developer Enriquez de Ribera were also considered with especial emphasis on the Seville and Castilian context

Bibliographic References

  • LADERO, M. A.: “De Per Afán a Catalina de Ribera siglo y medio en la historia de un linaje sevillano” en La España Medieval, IV (1984), p. 447-497.
  • ARANDA BERNAL, Ana, “El re+ejo del prestigio y la devoción en una pintura de Andrés de Nadales. La promoción artística de Catalina de Ribera en Alcalá del Río”. Cuadernos de Arte e Iconografía. Tomo XV, nº 30. Págs.: 335-354. 2006.
  • ARANDA BERNAL, Ana, “Una Mendoza en la Sevilla del siglo XV. El patrocinio artístico de Catalina de Ribera”. Atrio. Revista de Historia del Arte. Volumen. 10-11. 2005.
  • MONTES ROMERO-CAMACHO, Isabel, “Los judíos sevillanos (1391-1492), del Pogrom a la Expulsión. Datos para una prosopografía”, en Actas de las III Jornadas Hispano-Portuguesas de Historia Medieval, 1997.
  • LADERO QUESADA, Miguel Ángel, Andalucía a !nes de la Edad Media. Estructuras, valores, sucesos. Cádiz, 1999.
  • CÓMEZ RAMOS, Rafael, Los constructores de la España medieval, Sevilla, 2009.
  • CÓMEZ, op. cit., p. 118. LAYNA SERRANO, F. El Palacio del Infantado en Guadalajara, Madrid, 1940.
  • GONZÁLEZ JIMÉNEZ, M., “El trabajo mudéjar en Andalucía. El caso de Sevilla (siglo XV), VI Simposio Internacional de Mudejarismo (1993), Teruel, 1996.
  • COLLANTES DE TERÁN, A., “Los mudéjares sevillanos” I Simposio Internacional de Mudejarismo(1975).
  • RODRÍGUEZ ESTÉVEZ, Juan Clemente. Los canteros de la catedral de Sevilla. Del Gótico al Renacimiento.Diputación de Sevilla, 1998.
  • LOPEZ MARTÍNEZ, C., Mudéjares y moriscos sevillanos(1935), 2ª ed., Sevilla, 1994.
  • TABALES RODRÍGUEZ, Miguel Ángel, “Análisis arqueológico de paramentos. Aplicaciones en el patrimonio ediKcado sevillano. SPAL. Revista de prehistoria y arqueología, Universidad de Sevilla, vol. 6, 1997.
  • ALBENDEA RUZ, ESTHER. La carpintería de lo blanco de la Casa de Pilatos de Sevilla. Universidad de Sevilla, dirección del Dr. D. Juan Abad Gutiérrez, 2010.
  • PASTOUREAU, Michel, Una historia simbólica de la Edad Media occidental, Buenos Aires, 2006.
  • PÉREZ PLAZA, A., TABALES RODRÍGUEZ, M. A., “Intervención arqueológica en el palacio de San Leandro”, en VALOR PIECHOTTA, M., TAHIRI, A. (Coord.), Sevilla almohade. Catálogo de Exposición, Ed. Universidad de Sevilla, Junta de Andalucía y Ayuntamiento de Sevilla, 1999.
  • LAMPÉREZ Y ROMEA, Vicente, “Juan de Colonia. Estudio biográKco-crítico”, Boletín de la Sociedad Castellana de Excursiones, año II, nº 19, julio de 1904.
  • DE JONGE, Krista, “Espacio ceremonial. Intercambios en la arquitectura palaciega entre los Países Bajos borgoñones y España en la Alta Edad Moderna (1520-1620), en El Legado de Borgoña. Fiesta y ceremonia cortesana en la Europa de los Austria, Madrid, Fundación Carlos de Amberes, 2010.
  • ORIHUELA UZAL, A., “La casa andalusí: un recorrido a través de su evolución”, en Artigrama, nº 22, 2007.
  • ALMAGRO VIDAL, ANA, El concepto de espacio en la arquitectura palatina andalusí. Un análisis perceptivo a través de la infografía, CSIC, Madrid, 2008.
  • DOKMAK, A., 2001, Estudio de los elementos islámicos en la arquitectura mudéjar en España a través de las bóvedas de mocárabes y de ejemplos de la epigrafía árabe. Tesis doctoral dirigida por Antonio Eloy Momplet y Juan Antonio Souto Lasala, Universidad Complutense de Madrid. Madrid.
  • DOKMAK, A., 2003, “AlkitƗbƗt al‘arabiyya almuqalada fƯ al-Andalus”, Actes du forum international d’ inscriptions, de calligraphies et d’ ecritures dans le monde á travers les âges, 24-27 Avril 2003, Bibliotheca Alexandrina, Alejandría.
  • BORRÁS, G., “Los materiales, las técnicas artísticas y el sistema de trabajo como criterios para la deKnición del arte mudéjar” III Simposio Internacional de Mudejarismo, Teruel, 1986.
  • ARANDA BERNAL, Ana, “El re+ejo del prestigio y la devoción en una pintura de Andrés de Nadales. La promoción artística de Catalina de Ribera en Alcalá del Río”. Cuadernos de Arte e Iconografía. Tomo XV, nº 30, pp. 335-354. 2006.