El grupo focal y el uso de viñetas en la investigación con niños

  1. Gómez-Espino, Juan-Miguel
Revista:
Empiria: Revista de metodología de ciencias sociales

ISSN: 1139-5737

Año de publicación: 2012

Número: 24

Páginas: 45-65

Tipo: Artículo

DOI: 10.5944/EMPIRIA.24.2012.842 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Otras publicaciones en: Empiria: Revista de metodología de ciencias sociales

Referencias bibliográficas

  • ALDERSON, P. (2000): «Children as Reserchers: The Effects of Participation Rights on Research Methodology», en Research with Children: Perspectives & Practices, London, Falmer Press (UK).
  • BARTER, C. Y RENOLD, E. (2000): «‘I Wanna Tell you a Story’: Exploring the Application of Vignettes in Qualitative Research with Children and Young People», en International Journal of Social Research Methodology, vol. 3 (4), págs. 307—323.
  • BARTER, C. Y RENOLD, E. (1999): «The Use of Vignettes in Qualitative Research», University of Surrey. En http://www.soc.surrey.ac.uk/sru/SRU25.html. Consultado en septiembre 2010.
  • BOYDEN, J. ENNEW, J. (2001): La infancia en el centro de atención: un manual para la investigación participativa con niños, Madrid, Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales, Subdirección General de Publicaciones.
  • BRANNEN, J. (2000): Connecting Children: Core and Family Life in Later Childhood, London, Routledge.
  • CALLEJO, J. (2001): El grupo de discusión: introducción a una práctica de investigación. Baracelona, Ariel Prácticum.
  • CHARLES, N. Y MANTHORPE, J. (2007): «FACS or Fiction? The Impact of the Policy Fair Access to Care Services on Social Care Assessments of Older Visually Impaired People», en Practice, vol. 19 (2), págs. 144-157.
  • CHRISTENSEN, C. Y JAMES, A. (eds.) (2003): Research with children: perspectives and practices, London, RoutledgeFalmer.
  • DARBYSHIRE, P. ET AL. (2005): «Multiple Methods in Qualitative Research with Children: More Insight or Just More?», en Qualitative Research, vol. 5 (4), págs. 417 -436.
  • FINCH, J. (1987): «The Vignette Technique in Survey Research», en Sociology, 21, págs. 105-14.
  • FLETCHER, A. C. Y HUNTER, A. G. (2003): «Strategies for Obtaining Parental Consent to Participate in Research», en Family Relations. Vol. 52 (3). Págs. 216-221.
  • GREENBAUM, T. (1998): The Handbook of Focus Groups Research, Thousand Oaks (California), SAGE.
  • GROVER, S. (2004): «Why Won�t They Listen to us? On Giving Power and Voice to Children Participating in Social Research», en Childhood, vol 11 (1), págs. 81-99.
  • HAYMAN, R. M. ET AL. (2001): «Participation in Research: Informed Consent, Motivation and Influence», en Journal of Paediatrics and Child Health, vol. 37 (1), págs. 51-54.
  • HEARY, C., Y HENNESSY, E. (2006): «Focus Groups versus Individual Interviews with Children: A Comparison of Data», en The Irish Journal of Psychology, vol. 27(1-2), págs. 58-68.
  • HORNER, S. (2000): «Using Focus Group Methods with Middle School Children», en Research in Nursing and Health, vol. 23 (6), págs. 510-517.
  • KENNEDY, C. ET AL. (2001): «Methodological Considerations in Children’s Focus Groups». Nursering Research, vol. 50 (3), págs. 184-7.
  • KITZINGER, J. (1999): «The Methodology of Focus Groups. The Importance of Interaction between Research Participants», en Bryman, A. y Burgess, R. G. (ed.). Qualitative Research, London, SAGE.
  • KRUEGER, R. (1991): El grupo de discusión: guía práctica para la investigación aplicada,Madrid, Pirámide.
  • LABOV, W. (1985): «La lógica del inglés no standard», en Educación y Sociedad, nº 4. págs. 145-168.
  • LLOPIS, R. (2004): Grupos de discusión,Madrid, ESIC.
  • MAHON, A. ET AL. (1996): «Researching Children: Methods and Ethics», en Children and Society, vol. 10, págs. 145-156.
  • MARTÍN CRIADO, E. (1997). «El grupo de discusión como situación social», en REIS, nº 79. págs. 81-112.
  • MASSON J. (2000): «Researching Children’s Perspectives: Legal Issues», en Researching Children’s Perspectives, Buckingham, Open University Press.
  • MAYALL, B. (1999): «Conversations with Children Working with Generational Issues», en Research with Children: Perspectives & Practices, London, Falmer Press.
  • MERTON R. K. Y KENDALL P.L. (1946): ‘The Focused Interview’, en American Journal of Sociology, nº 51, págs. 541-557.
  • MORGAN, D. L. (1998): The focus group guidebook, Thousand Oaks (California), SAGE.
  • MORGAN, M. Y OTROS (2002): «Hearing children’s voices: methodological issues in conducting focus grous with children aged 7-11 years», en Qualitative Research, vol 1 (2), págs. 5-20.
  • MORROW, V; RICHARDS, M. (1996): «The Ethics of Social Research with Children: An Overview», en Children & Society, vol. 10 (2), págs. 90-105.
  • NICHOLAS, D. B. ET AL. (2010): «Contrasting Internet and Face-to-Face Focus Groups for Children with Chronic Health Conditions: Outcomes and Participant Experiences», en International Journal of Qualitative Methods, vol. 9 (1), págs. 105- 121.
  • QVORTRUP, J. (1992): «El niño como sujeto y objeto: ideas sobre el programa de infancia en el Centro Europeo de Viena», en Infancia y Sociedad, nº 15.
  • QVORTRUP, J. (1993): «Nine Theses about Childhood as a Social Phenomenon», en Childhood as a Social Phenomenon: Lessons from an International Project. International Conference Billund, Denmark, 24-26 September 1992, Eurosocial Report Series, vol. 47.
  • POWELL R. A. Y SINGLE H.M. (1996): «Focus Groups», en International Journal of Quality in Health Care, vol. 8 (5), págs. 499-504.
  • PUNCH, S. (2002): «Research with Children. The Same or Different from Research with Adults?», en Childhood, vol. 9 (3), págs. 321-341.
  • RAPAPORT, J. ET AL. (2008): «Weighing the Evidence: a Case for Using Vignettes to Elicit Public and Practitioner Views of the Workings of the POVA Vetting and Barring Scheme», en The Journal of Adult Protection, vol. 10 (2), págs. 6-17.
  • RODRÍGUEZ PASCUAL, I. (2006): «Redefiniendo el trabajo metodológico cualitativo con niños: el uso de la entrevista de grupo aplicada al estudio de la tecnología». En Empiria: Revista de metodología de ciencias sociales, nº 12, págs. 65-88.
  • ROSSI, W. C. ET AL. (2003): «Child Assent and Parental Permission in Pediatric Research», en Theoretical Medicine and Bioethics, vol. 24 (2), págs. 131-148
  • SAPORITI, A. (1994): «A Metolodogy for Making Children Count», en Qvortrup, J. y al. (eds.) Childhood matters, Avebury, Adershot.
  • SARTORI, G. Y MORLINO, L. (comp.) (1999): La comparación en las ciencias sociales,Madrid, Alianza.
  • SCHOENBERG, N. Y RAVDAL, H. (2000): «Using vignettes in awareness and attitudinal research», en International Journal of Social Research Methodology, vol. 3 (1), págs. 63-74.
  • SCOTT. J. (2000): «Children as Respondents: The Challenge for Quantitative Methods», en Research with Children: Perspectives & Practices, London, Falmer Press.
  • SMITH, P. (2008): «Cyberbullying: its nature and impact in secondary school pupils», en Journal of Child Psychology and Psychiatry, vol. 49 (4), págs. 357-468.
  • STEWART, D. W. ET AL. (2007): Focus groups: theory and practice, London, SAGE.
  • THOMAS, N. Y O'KANE, C. (1998): «The ethics of Participatory Research with Children», en Children and Society, vol. 12, págs. 336-348.
  • WILLIAMSON, E. Y GOODENOUGH, T. (2005): «Conducting Research with Children: The Limits of Confidentiality and Child. Protection Protocols», en Children & Society, vol. 19, págs. 397-409.