Aprendizaje autónomo del alumnado de Ciencia Política en sus portafolios

  1. Jiménez-Díaz, José-Francisco
Journal:
Estudios sobre el mensaje periodístico

ISSN: 1988-2696

Year of publication: 2012

Issue: 18

Pages: 543-550

Type: Article

DOI: 10.5209/REV_ESMP.2012.V18.40933 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Estudios sobre el mensaje periodístico

Sustainable development goals

Abstract

This article shows the autonomous learning experience of university students in a subject of Political Science belonging to European Higher Education Area. The teaching tool applied in this experience is the portfolio based on reflective readings and writings. Consequently, I analyze the discourses of ten student portfolios, in which the autonomous learning is showed. In this case, the autonomous learning involves a teaching-learning process focused on the development of reflective writings by students. So, the students are formed in the discursive practices of Political Science through key reflective readings that, in turn, allow them to build their knowledge

Bibliographic References

  • BENITO, Águeda y CRUZ, Ana (2005): Nuevas claves para la Docencia Universitaria en el Espacio Europeo de Educación Superior. Madrid, Narcea.
  • CARLINO, Paula (2006): Escribir, leer y aprender en la Universidad. Una introducción a la alfabetización académica. Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica.
  • COLÉN, María Teresa et al. (2006): La carpeta de aprendizaje del alumnado universitario. La autonomía del estudiante en el proceso de aprendizaje. Barcelona, Octaedro-ICE.
  • COLL, César y SOLÉ, Isabel (1989): “Aprendizaje significativo y ayuda pedagógica”. Cuadernos de Pedagogía, nº 168, pp. 16-20.
  • FERNÁNDEZ-MARCH, Amparo (2004): “El portafolio docente como estrategia formativa y de desarrollo profesional”. Educar, nº 33, pp. 127-142.
  • GARCÍA, Beatriz y POZO, María Teresa (2006): “El portafolios del alumnado: una investigación-acción en el aula universitaria”. Revista de Educación, nº 341, pp. 737-756.
  • KLENOWSKI, Val (2005): Desarrollo del Portafolios para el aprendizaje y la evaluación. Procesos y principios. Madrid, Narcea.
  • MONREAL, María del Carmen y RUIZ, Esteban (2009): “La Formación del Profesorado en el marco de la innovación docente universitaria. El caso de la Universidad Pablo de Olavide”, en Red-U, Revista de Docencia Universitaria, nº 4: http://redaberta.usc.es/redu/index.php/REDU/article/view/114.
  • RODRÍGUEZ, Manuel (2011): “Metodologías docentes en el EEES: de la clase magistral al portafolio”. Tendencias Pedagógicas, nº 17, pp. 83-103.
  • SHULMAN, Lee (1999): “Portafolios del docente: una actividad teórica”, en LYONS, Nona: El uso del portafolios. Propuestas para un nuevo profesionalismo docente. Buenos Aires, Amorrortu, pp. 45-62.