Adquisición de conocimiento experto y terminología en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la traducción especializada (ámbitos jurídico y técnico)

  1. Barceló Martínez, Tanagua
  2. Jiménez Gutiérrez, Isabel
Revista:
Anales de filología francesa

ISSN: 0213-2958

Año de publicación: 2011

Título del ejemplar: Francés para fines específicos = Français sur objectifs spécifiques

Número: 19

Páginas: 25-39

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Anales de filología francesa

Resumen

The concept of teaching foreign languages for specific purposes is a complex issue since it is always difficult to establish its definition and limits as well as the most convenient approach to deal with the teaching-learning process. In Translation and Interpreting studies it is also a fundamental notion which must be considered according to the main aim of the first years of the degree: to enable students to use those languages in order to accomplish the translation process successfully. This approach determines the structure and the contents of the sessions on foreign languages. After that, and taking into account the training in specialized translation, the process must be focused on the acquisition of expert knowledge and on the use of terminology and grammatical elements in each language in specific fields.

Referencias bibliográficas

  • Cabré, María Teresa & Rosa Estopà. 1997. “Formar en terminología: una nueva experiencia docente (I parte)”, 1-23.
  • Cabré i Castellví, María Teresa & Rosa Estopà. 2002. “El conocimiento especializado y sus unidades de representación: diversidad cognitiva” in Sendebar, nº 13, 141-153.
  • Domènech, Meritxell, Cristina Gelpí, & Montserrat Ribas. 2000. “Discurso, terminología y conocimiento especializado” in Actas del VII Simposio de Riterm. Lisboa.
  • Estopà, Rosa & Antoni Valero. 2002. “Adquisición de conocimiento especializado y unidades de significación especializada en medicina” in Panace@ - Boletín de Medicina y Traducción, vol. 3, nº 9-10, 72-82.
  • Instituto Cervantes. 1997-2011. “Diccionario de términos clave de ELE”. España: Instituto Cervantes.
  • Morales Morales, Manuel José. 2004. “Lenguaje y conocimiento común y especializado” in Revista Interamericana de Bibliotecnología, vol. 27, nº 1, 45-72.