Propuestas saludables para el envejecimiento activo

  1. Balboa Carmona, María
  2. Pérez Lagares, María
  3. Sarasola Sánchez-Serrano, José Luis
Journal:
Hekademos: revista educativa digital

ISSN: 1989-3558

Year of publication: 2012

Issue: 11

Pages: 29-36

Type: Article

More publications in: Hekademos: revista educativa digital

Abstract

As it is well known, all changes are usual in post industrial societies. With them, new models of convivencial are formed and incorporated, and are different ways of living appear, which make the communities change and grow increasingly in every aspect, propelled by medical and technological advances. It�s an unusual fact: for the first time in History, the elderly are becoming the biggest population group in many countries actually. Because of this, new needs, possibilities and problems arise, all of them related to this group, who have traditionally been accepted considering they were a minority and seen as �of little productivity� in our current economical model. The article will focus in the process of active aging, in how it is possible, thanks to socioeducation and gerontagogy, a new discipline offering a wide range of possibilities from a questioning, reflexive, socially changing and mutually enriching point of view. It is necessary to know first the role that the elderly play in our society, the myths and stereotypes around them and who form this heterogeneous group. After this, some shades and suggestions will be added about how to improve the educational process and trough this, achieve a transformation in the group properly speaking in the individuals in it, in the society where they belong, and all this, bearing in mind that not all the elderly are the same; neither is their position in the process of aging nor their context and environment.

Bibliographic References

  • Arber,  S.  y  J.,  Ginn  (1996):  Relación  entre  género  y  envejecimiento.  Enfoque  sociológico. Madrid: Narcea. 
  • Aznar, I. e Hinojo, F. (2001): Algunas reflexiones sobre la intervención socioeducativa  con personas mayores: gerontagogía. Pedagogía Social, Revista  Interuniversitaria, 8,  pp. 117-135. 
  • Barranco, A; Dolors, C.; Miranda, M. et al. (1999): Poblaciones y bienestar. Zaragoza:  Mira editores.   
  • Barrera, E.; Malagón, J. L., y Sarasola, J. L. (2011): De la sociabilidad a la dependencia en las personas mayores.Saarbrücken: Editorial académica española. 
  • Fernández,  R.  (2004):  Promoción  del  envejecimiento  activo.  Efectos  del programa “Vivir con vitalidad”. Revista española de geriatría y gerontología, 40, pp. 92- 102. 
  • García,  J.  (2001):  Nuevos  parámetros  de  profesionalización:  Hacia  el  perfil  del educador social. Pedagogía Social, Revista Interuniversitaria, 8, pp. 161-179. 
  • Gil, E. (2003): El poder gris. ICE, Revista de economía, 815, pp. 219-232. 
  • Malagón, J.L. (1995) : La atención socioeducativa con personas mayores. Reflexión desde los Servicios Sociales de Andalucía. Sevilla: Padilla. 
  • Musitu,  G.;  Pérez,  V.  y  Rubio,  R.  (2007):  Mayores  solidarios.  Guía  para  activar  proyectos. Madrid: Dykinson. 
  • Organización Mundial de  la Salud  (2002): Envejecimiento activo: Un marco político. Revista española de geriatría y gerontología, 37, pp. 74- 105.
  • Petrus, A. (Coord.) (1998): Pedagogía Social. Barcelona: Ariel. 
  • Richmond, M. (1996): El caso social individual. Madrid: Ediciones Talasa. 
  • Sánchez, E.  (2001):  La necesidad de  confrontación para el enriquecimiento mutuo:  entre  la  Gerontología  Educativa  y  la  Gerontagogía.  Pedagogía  Social,  Revista  Interuniversitaria, 8, pp. 135- 159. 
  • Sánchez,  M.  (2001):  Haciendo  avanzar  la  gerontagogía.  Aprendiendo  de  la experiencia canadiense. Pedagogía Social, Revista Interuniversitaria, 6, pp. 243-262.