Perfil motor del trampolín gimnásticorevisión taxonómica y nuevas propuestas de clasificación

  1. Gómez-Landero, Luis Arturo
  2. Vernetta Santana, Mercedes
  3. López Bedoya, Jesús
Aldizkaria:
RICYDE. Revista Internacional de Ciencias del Deporte

ISSN: 1885-3137

Argitalpen urtea: 2013

Alea: 9

Zenbakia: 31

Orrialdeak: 60-78

Mota: Artikulua

DOI: 10.5232/RICYDE2013.03105 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Beste argitalpen batzuk: RICYDE. Revista Internacional de Ciencias del Deporte

Laburpena

Aim: Characterization of the motor profile of trampoline gymnastics according to Motor Praxiology, Motor Learning and Control, Kinesiology and Biomechanics. Method: This is a qualitative, taxonomic study, reviewing the literature, and using analytic induction and structural analysis. The literature was analyzed by triangulation among participating researchers, in both the search process and in the selection of information and in the processing of the results. Results: Trampoline is a psychomotor sport, with serials skills, acyclic and self-regulated making great spatial-temporal demands. The motor actions proposed are jump, spin, rotate, rebound and landing. We differentiated 24 blocks of movements depending on the starting position, the direction of somersaults and the presence or not of twists. Muscle actions: leg drive, flexion and extension of hips, flexion and extension of shoulders and body tension. We divided the trampoline jump into 4 phases: Contact and Take-off Phase, Flight Phase of Main Performance, Flight Phase of Exit Performance, Contact and Landing Phase. Conclusions: The proposed classifications have enabled us completely and systematically to frame, define and characterize the motor profile of the trampoline as a sport, as well as to identify possible influential functional variables in athletic performance.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Bartlett, R. (1999) Sports Bio Mechanics - Reducing Injury and Improving Performance. Abingdon, Oxon: Routledge.
  • Bartlett, R.; Gratton, C., & Rolf, C. (2006). Encyclopedia of International Sports Studies.New York: Routledge.
  • Billing, J. (1980). An overview of task complexity. Motor skill: Theory into practice, 1, 18-23.
  • Bisquerra, R. (2000) Métodos de Investigación Educativa. Barcelona: Grupo editorial Ceac.
  • Carrasco, R. (1979) Essai de systematiqued'enseignement de la gymnastiqueauxagres. 2a edición. París: Ed Vigot.
  • Carrasco, R. (1980) Gymnastiqueauxagrés. Pré parationphysique. París: Ed Vigot.
  • Djackov, V.M. (1967) El perfeccionamiento de la maestría técnica de los deportistas. La Habana: Cultura Física y Deporte.
  • Escuela Nacional de Entrenadores Deportivos de Méjico (2005). Manual para el Entrenador de Gimnasia en Trampolín de Nivel 1. Méjico: Comisión Nacional de Cultura Física y Deporte de Méjico. Obtenido en: http://www.conade.gob.mx/documentos/ened/sicced/ Gimnasia-N1/Gim-Rit-Tramp/Trampolin-N1.pdf
  • Estapé, E. (2002). La acrobacia en Gimnasia Artística. Barcelona: Inde.
  • Farrell, J.E. (1975). The classification of physical education skills. Quest, 14, 63-68.
  • Fédération Internationale de Gymnastique (2009) Código de Puntuación de Gimnasia en Trampolín. Lausane: FIG.
  • Ferreira, J.C.; Araújo, C.M.; Botelho, M.C., & Rocha, J.E. (2004) A formaçao do ginasta de nível elevado. Horizonte: Revista de EducaçaoFisica e Desporto, 20 (115), I-XII (dossier).
  • Gentile, A.M.; Higgins, J.R.; Miller, E.A., & Rosen, B.M. (1975). The structure of motor tasks. Movement, 7, 11-28.
  • Ginés, J. (1986) Cama Elástica. (p. 15) Madrid: Ed. Alhambra.
  • Ginés, J. (1987) Iniciación al Minitramp. (p. 5) Madrid: Ed. Alhambra.
  • Grosser, M., y Starischka, S. (1988). Test de la Condición Física. Barcelona. Ed Martínez Roca.
  • Hamill, J., & Knutzen, K.M. (1995) Biomechanical basis of human movement. Baltimore, E.E.U.U.: Ed. Williams y Wilkins.
  • Hay, J.G., & Reid, J.G. (1982). The Anatomical and Mechanical Bases of Human Motion. Englewood Cliffs: Prentice Hall.
  • Hay, J.G., & Reid, J.G. (1988). Anatomy, Mechanics, and Human Motion. Englewood Cliffs: Prentice Hall.
  • Hernández, J. (1994). Análisis de las estructuras de los juegos deportivo. Fundamentos del deporte. Barcelona: Inde.
  • Higgings, J.R. (1977). Human Movement: an integrated approach. St. Louis, Missouri: The C.V. Mosby Co.
  • Icart, M.T.; Fuentelsaz, C., y Pulpón, A.M. (2006) Elaboración y presentación de un proyecto de investigación y una tesina. Barcelona: Publicaciones y Ediciones de la Universidad de Barcelona.
  • Izquierdo, M.; Echevarría, J.M., y Morante, J.C. (2008). Estructura y análisis del movimiento. En M. Izquierdo, Biomecánica y Bases Neuromusculares de la Actividad Física y el Deporte (pp. 108-127). Madrid, España: Editorial Médica Panamericana.
  • Kelly, J. (2003a). A fresh look at take-off. Gym Craft Magazine, 1.
  • Kelly, J. (2003b). A fresh look at take-off-the plot thickens. Gym Craft Magazine, 3.
  • Kelly, J. (2003c). The call to arms. GymCraft Magazine, 4.
  • Kelly, J. (2005). Understanding Landings - part 2. Gym Craft Magazine, 15.
  • Knapp, B. (1975). La habilidad en el deporte. Valladolid: Ed. Miñón.
  • Kraft, M. (2001). Eineeinfache Näherungfür die vertikale. A simple approach for the vertical force of the trampoline bed. Technischen Universität Braunschweig,1-15 Federkraft des Trampolintuches. Disponible en: http://opus.tu-bs.de/opus/volltexte/2001/214
  • Kreighbaum, E., & Barthels, K.M. (1990). Biomechanics. A qualitative approach for studying human movement.3a ed, New York: Mcmillan Publishing Company.
  • Lavega, P. (2000). La clasificación de los Juegos, los Deportes y las Prácticas Motrices. Actas del V Seminario Internacional de Praxiología Motriz, INEF Galicia, A Coruña, 207-224.
  • Leguet, J. (1985). Actions motrices en gymnastique sportive. París: Vigot
  • Luttegens, K., y Wells, K. (1982). Kinesiología. Bases Científicas del Movimiento Humano. Madrid: Augusto E. Pila Teleña.
  • Martínez, M. (2006) La investigación cualitativa (síntesis conceptual). Revista de Investigación en Psicología, 9 (1), 123-146.
  • Mateu, M., y C. Bortoleto, M. A. (2005) Las situaciones motrices de expresión (sme) y los dominios de acción motriz. En Actas IX Seminario Internacional de Praxiología Motriz Universidad de Las Palmas Gran Canaria. Obtenido en: http://www.praxiologiamotriz.inefc.es/PDF/seminario- IX-merce-marco.pdf
  • Morante, J.C., y Izquierdo, M. (2008) Técnica deportiva, modelos técnicos y estilo personal. En M. Izquierdo, Biomecánica y Bases Neuromusculares de la Actividad Física y el Deporte (pp. 91-106). Madrid, España: Editorial Médica Panamericana.
  • Moreira, J., & Araújo, C. (2004). Manual técnico e pedagógico de Trampolins.Porto, Portugal: Porto Editora.
  • Muramatsu, S., & Nezu, T. (2000) Biomechanical differences in trampoline jumps from hopping on a floor. En Pre-Olympic Congress. Sports Medicine and Physical Education. International Congress on Sport Science. 7-13 Septiembre. Brisbane, Australia.
  • Nezu T., & Muramatsu S. (2000) Influence of trampoline jumping on vertical jump performance. Pre-Olympic Congress. Sports Medicine and Physical Education. International Congress on Sport Science.7-13 September. Brisbane, Australia.
  • Neumaier, A.; De Marées, H., y Seiler, R. (2002) Situación y problemas del entrenamiento de la técnica. Encuesta a los entrenadores y análisis de la literatura. En Nitsch, J.R., Neumaier, A., De Marées, H. y Mester, J. Entrenamiento de la técnica. Barcelona: Paidotribo.
  • Parlebas, P. (1981) Contribution á un lexique comentes en science de l'actionmotrice. París: INSEP Publications.
  • Parlebas, P. (2003). Dominios de acción motriz y selección de actividades en Educación Fisica. En: Conferencia inaugural del INEFC Cataluña 2002-2003, Generalitat de Cataluña, Barcelona, pp 1-16.
  • Parlebas, P. (2008) Juegos, Deportes y Sociedades. Léxico de Praxiología Motriz. Badalona: Paidotribo.
  • Poulton, E.C. (1957). On prediction in skilled movements. Psychological Bulletin, 54, 467-478.
  • Salgado, A. C. (2007) Investigación cualitativa: diseños, evaluación del rigor metodológico y retos. Liberabit (online), (13) no.13, 71-78. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script= sci-arttext&pid=S1729-48272007000100009&lng=es&nrm=iso>. [Consultado el 03 Diciembre 2011]
  • Singer, R. (1980). Motor learning and human performance. Nueva York: McMillan
  • Smoleuskiy, V., y Gaverdouskiy, I. (1996). Tratado general de Gimnasia Artística Deportiva. Barcelona: Paidotribo.
  • Solà, J. (2005) Caracterización funcional de la táctica deportiva. Propuesta de clasificación de los deportes. Apunts: Educación física y deportes, 82, 36-44
  • Thomas, J.R., & Nelson, J.K. (2007). Métodos de investigación en actividad física. Badalona: Paidotribo.
  • Valles, M.S. (1999) Técnicas cualitativas de investigación social. Madrid: Ed. Síntesis.
  • Vernetta, M., y López, J. (2005). El contenido motor de los deportes de trampolín. Lecturas: EF y Deportes. Revista digital, 90. Obtenido en: http://www.efdeportes.com/efd90/tramp.htm
  • Vernetta, M.; López, J., y Jiménez, J (2007). La utilización del registro de los tiempos de intervención de las acciones motrices en la Gimnasia Acrobática. Lecturas: EF y Deportes. Revista digital, 110. Obtenido en: http://www.efdeportes.com/efd110/acciones- motrices-en-la-gimnasia-acrobatica.htm
  • Walker, R. (1985). Trampolining-Beginner to Competitor. Londres: A& C Black.
  • World Professional Trampoline Association. (1966) Official Handbook.1966 World Professional Trampoline Championships. Cedar Rapids, Iowa U.S.A.: W.P.T.A.
  • Zhelyazkov, T. (2001) Bases del entrenamiento deportivo. Barcelona: Ed. Paidotribo.