Samplingestudio sobre las limitaciones de los derechos de autor respecto a las funciones críticas de las obras remezcladas.

  1. Martínez Cabezudo, Fernando
Journal:
Revista internacional de pensamiento político

ISSN: 1885-589X

Year of publication: 2013

Issue: 8

Pages: 139-159

Type: Article

More publications in: Revista internacional de pensamiento político

Abstract

The text presented below is a study of a particular case where the legal system for the protection of works operates totally against the underlying purpose which animates it. Instead of following the constitutional mandate of promoting knowledge and arts, the actual system prevents the emergence of a creative method that is based on musical exploration of the possibilities that come with new technological devices of sound processing. The main purpose is to observe and discuss the problems that arise from a new form of composition like this and the protection's system of copyright.

Bibliographic References

  • Anderson, Tammy L. “Understanding the Alteration and Decline of a Music Scene: Observations from Rave Culture”, Sociological Forum, Vol. 24, No. 2, pp. 307-336, 2009.
  • Becker, C., Crawford R. y Miller, P. D.; “An Interview with Paul D. Miller a. k. a. Dj Spooky--That Subliminal Kid”, Art Journal, Vol. 61, No. 1, 2002, 82-91 pp.
  • Bercovitz Rodríguez-Cano, R.; Manual de propiedad intelectual, Tirant lo Blacnh, Valencia, 2006.
  • Boyle, J.; Orphan works. Analysis and proposal, Durham, Center of the Study of the Public Domain. Duke Law School, 2005.
  • Calvi, J. C. “Industria de la música en España”. Revista da Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação, Vol. 15, No. 2, 2006. [Documento en línea, consultado por última vez 28/12/13]. http://www.google.com/url?sa =t&source=web&cd=1&ved=0CBoQFjAA &url=http%3A%2F%2Fwww.compos.org. br%2Fseer%2Findex.php%2Fe compos %2Farticle%2FviewFile%2F99%2F98&r ct=j&q=concentracion%20de%20empresas%20en%20el%20mercado%20disco grafico&ei=TegiTtPFHZCWswbL2bmnAg &usg=AFQjCNGmbjjij6HunOCEJyIH6vFA 0BnoPw&cad=rja
  • Castells, M. Comunicación y poder, Siglo XXI Editores, Madrid, 2009.
  • Eagleton, T. La estética como ideología, Trotta, Madrid, 2011.
  • Edwards, R. & Tryon, C.. “Political video mashups as allegories of citizen empowerment”, First Monday, oct. 2009. Disponible: <http://firstmonday.org/ojs/ index.php/fm/article/view/2617/2305>. [Consultado por última vez: 28/12/13].
  • Halbwachs, M.; La memoria colectiva, Prensas Universitarias de Zaragoza, Zaragoza, 2004.
  • Herrera Flores, J. El proceso cultural, Aconcagua Libros, Sevilla, 2005.
  • Kyrou, A.; “Elogio del plagio. El sampling como juego o acto artístico”, en Capitalismo cognitivo, propiedad intelectual y creación colectiva, Traficantes de Sueños, Madrid, 2004, 75-85 pp.
  • Goldstein, P.; El copyright en la sociedad de la información, Publicaciones Universidad de Alicante, Alicante, 1999.
  • Lessig, L.; Por una cultura libre. Cómo los grandes grupos de comunicación utilizan la tecnología y la ley para clausurar la cultura y controlar la creatividad, Traficantes de Sueños, Madrid, 2005.
  • Lessig, L.; Remix. Making Art and Commerce Thrive in the Hybrid Economy, Bloomsbury Academic, Reino Unido, 2008.
  • Levy, P.; Cibercultura. Informe al Consejo de Europa, Anthropos, Barcelona, 2007.
  • Maira, S. “Identity Dub: The Paradoxes of an Indian American Youth Subculture (New York Mix).” Cultural Anthropology, Vol. 14, no. 1, pp 29-60, 1999.
  • Mosco, V. The political economy of communication, SAGE Publication Ltd, London, 1996.
  • Rifkin, J.; La era del acceso. La revolución de la nueva economía, Paídos, Barcelona, 2009.
  • Shusterman, R. “Rap Remix: Pragmatism, Postmodernism, and other Issues in the House”, Critical Inquiry, Vol. 22, No. 1, pp. 150-158, 1995.
  • The Harvard Law Review Association (ed), “A New Spin on Music Sampling: A Case for Fair Pay”, Harvard Law Review, Vol. 105, No. 3, pp. 726-744, 1992.
  • Wolkmer, A. C.; Introducción al pensamiento jurídico crítico, Departamento de Publicaciones de la Facultad de Derecho de la Universidad Autónoma San Luís de Potosí, México, 2003.