El aprendizaje cooperativo en Zona de Desarrollo Próximouna experiencia en el Máster de Secundaria

  1. Prieto García, José Rafael
  2. Alarcón, David
  3. Álvarez Bonilla, Francisco Javier
  4. Domínguez Fernández, Guillermo
Aldizkaria:
IJERI: International journal of Educational Research and Innovation

ISSN: 2386-4303

Argitalpen urtea: 2015

Zenbakia: 3

Orrialdeak: 64-77

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: IJERI: International journal of Educational Research and Innovation

Laburpena

The "Department of Guidance and mentoring in Secondary Education" subject is included in the Master's Degree in Education has been under development at the University Pablo de Olavide (Seville) from 2009-2010. It was decided from the outset to implement a methodology based on cooperative learning. Although theoretical models of cooperative learning are diverse, we can establish a link with Vygotskians pedagogical approaches based on the Zone of Proximal Development (ZPD onwards), to enhance social interactions and the use of mediating tools in social contexts. At its launch own contents of the tutorial is worked from the three core areas that are collected by Pujolàs (2008) for cooperative learning: group cohesion, teamwork as a resource and, finally, teach and practice workgroups using teamnotebook. A self-report was used during the course 20014/15 to test the effectiveness of group interactions. The evaluation results show how the teamnotebook properly regulates relations and enhances the effectiveness of teamwork.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Domínguez, G., Prieto, J. R. y Álvarez F.J. (2012). El cuaderno de equipo. Eje de la metodología de aprendizaje cooperativo en una asignatura del Máster de Educación Secundaria. Revista de Docencia Universitaria. REDU. Monográfico: Buenas prácticas docente en la enseñanza universitaria. 10 (1), 239-255. Recuperado de http://red-u.net/redu/index.php/REDU/article/view/335
  • Brown, S. y Glasner, A. (2003). Evaluar en la Universidad. Problemas y nuevos enfoques. Madrid: Narcea.
  • Johnson, D.W., Johnson, R.T. y Holubec, E.J. (1999). El aprendizaje cooperativo en el aula. Buenos Aires: Paidós.
  • Ibarra, M.S. y Rodríguez, G. (2007). El trabajo colaborativo en las aulas universitarias: reflexiones desde la autoevaluación. Revista de Educación, 344, 355-375. Recuperado de http://www.revistaeducacion.educacion.es/re344/re344_15.pdf
  • Kagan, S. (1994). Cooperative learning. San Juan Capistrano: California.
  • Moll, L. (1990). Vygotski's Zone of Proximal Development: rethinking its instructional implications. Infancia y Aprendizaje. 51-52, 157-168.
  • Onrubia, J. (1993). Enseñar: crear zonas de desarrollo próximo, en Coll, C. et al. El constructivismo en el aula (pp. 101-124). Barcelona: Graó.
  • Pujolàs, P. (2008). 9 ideas clave. El aprendizaje cooperativo. Barcelona: Graó.
  • Traver, A. y Rodríguez, M (2011). Los cuadernos de aprendizaje en grupo. Valencia: Novadors- La Xara Edicions.
  • Visschers-Pleijers, A. et al. (2005). Development and validation o a questionnaire to identify learning-oriented group interactions in PBL. Medical Teacher, 27 (4), 375-381.
  • Vygotski, L. S. (1934-1992). Pensamiento y Lenguaje. En Obras escogidas. Vol. II. Madrid: Visor.
  • Walter, C y Ángelo, T (1998). A Collective Effort Classroom Assessment Technique: Promoting High Performance in Student Teams. New Directions for Teaching and Learning, 75, 101-112.