El papel de la "Demopedia" en la democracia participativa || The Role of “Demopedia” in Participatory Democracy
-
1
Universidad Pablo de Olavide
info
ISSN: 1138-9877
Año de publicación: 2015
Número: 31
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Cuadernos electrónicos de filosofía del derecho
Resumen
Participatory democracy is an idea opposed to hegemony because it does not accept Capitalism superiority over democracy, as it happens in representative democracy. Its aim is mainly to achieve social justice and power distribution among people, more than governability. However, in its transition, a critical community training would play an important part. Education and democracy are closely related, that is why, the regeneration of democracy, with its real contents of political participation, depends on education. Teaching democracy means serving the community.
Referencias bibliográficas
- Arblaster, A., Democracia, Madrid, Alianza, 1992
- Avritzer, L., Sociedade civil e democratizaçao, Belo Horizonte, Ed. Del Rey, 1994
- Barber, B., Superman and Common Men. Fredom, Anarchy and The Revolution, Praeger, New York, 1971
- Barber, B., The Death of Communal Liberty. A History of Freedom in a Swiss Mountain Canton, Princeton University Press, Princeton, 1974
- Barber, B., Strong Democracy, Strong Democracy. Participatory Politics for a New Age, University of California Press, L.A., 1984
- Barber, B., Contra la economía: Capitalismo o socialismo, pero ¿qué le pasa a la democracia?, en Baumann, F. (comp.), ¿Qué es el capitalismo democrático? Esclarecedores ensayos para una definición de este polémico tema, Gedisa, Barcelona, 1988.
- Barber, B, An Aristocracy of Everyone. The politics of education and the future of America, London, Oxford University Press, 1994.
- Barber, B., Three Challenges to Reinventing Democracy, en Hirst, P., Khilnani, S. (ed.), Reinventing Democracy, Blackwell, Cambridge, 1996.
- Barber, B., Un lugar para todos, como fortalecer la democracia y la sociedad civil, Barcelona, Paidos, 2000.
- Barlow, M., El socialismo de E. Mounier (trad. a cargo de Sans Vila y M.T. Martín), Sígueme, Salamanca, 1975.
- Benéitez, F.J., “Martha Nussbaum, Meter Euben y la educación socrática para la ciudadanía”, en Revista de Educación, 350, 2009
- Bourdieu, P., Meditaciones pascalianas (trad. a cargo de Thomas Kauf), Barcelona, Anagrama, 1999.
- Bourdieu, P., Poder, derecho y clases sociales, (trad. a cargo de A. García Inda), Bilbao, Desclée de Brouwer, 2000.
- Bowles, S., Gintis, H., Democracy and Capitalism. Property, Community, and the Contradictions of Modern Social Thought, New York, Basic Books, 1986.
- Buchanan, J., Tullock, G., El cálculo del consenso. Fundamentos lógicos de una democracia constitucional, Madrid, Espasa Calpe, 1980.
- Canetti, E., Masa y Poder, Barcelona, Circulo de Lectores, 2002. Castoriadis C., Psicoanálisis, Proyecto y Elucidación, Buenos Aires, Nueva Visión, 1992
- Castoriadis C., “Imaginación, imaginario, reflexión”, en Hecho y por hacer, Buenos Aires, Eudeba, 1998
- Castoriadis C., La institución imaginaria de la sociedad, Buenos Aires, Tusquets, 2007
- Deleuze, G., Foucault, Mexico, Paidós, 1987
- Deleuze, G., Michel Foucault, filósofo, Barcelona, Gedisa, 1990
- Dewey , J.,The public and Its Problems, New York, Holt, 1927
- Dreyfus H., y Rabinow, P., Michel Foucault: más allá del estructuralismo y la hermenéutica, Mexico, UNAM, 1988
- Ellacuría I., Filosofía de la realidad histórica, San Salvador, UCA Editores, 1990.
- Ferrajoli, L., Derechos y garantías. La Ley del más débil, Madrid, Trotta, 1999
- Ferry, G., El trayecto de la formación, México, Paidós, 1990
- Guttman, La educación democrática: Una teoría política de la educación, Barcelona, Paidós, 2001
- Heller, A., Una Filosofía de la historia en fragmentos, Barcelona, Gedisa,1999
- Hinkelammert, F., Democracia y Totalitarismos, San José, DEI, 1990.
- Ibañez, P., Corrupción y Estado de Derecho. El papel de la jurisdicción, Madrid, Trotta, 1996
- Lacroix, J.; Guissard, L., Presencia de Mounier (trad. A cargo de Mary Row), Barcelona, Nova terra, 1966
- Lummis, C., Radical Democracy, Cornell University Press, New York, 1996
- Michels R., Los partidos políticos, Buenos Aires, Amorrortu, 1983.
- Miliband, R., The Socialist Alternative, en Diamond, L., Plattner, Marc, F., (ed.), Capitalism, Socialism, and Democracy Revisited, Baltimore, The John Hopskins University Press, 1993.
- Monclus, A, El pensamiento utópico contemporáneo, Barcelona, Círculo de lectores, 1988
- Morin, E., Los siete saberes necesarios para la educación del futuro, Barcelona, Paidós, 2001.
- Mounier, E., Revolución personalista y comunitaria, Obras Completas, Salamanca, Sígueme, 1992
- Nussbaum, M., El cultivo de la humanidad. Una defensa clásica de la reforma en ela educación liberal, Barcelona, Paidos, 2005
- Pangle, T. L., The Ennobling of Democracy: Tthe Challenge of Postmodern Age, Baltimore, The John Hopkins University Press, 1993
- Parameswaran, M.P., “Democracy. Participatory Democracy”, en Fisher, W.F., Ponniah, T. (ed.), Another World is Possible, New York, Zed Books, 2003.
- Parenti, M., Democracy for the Few, New York, St. Martin’s Press, 1988
- Pateman, C., Participation and democratic theory, Cambridge, Cambridge University Press, 1970
- Rimmerman, C.A., The New Citizenship. Unconventional Politics, Activism and Service, Westview Press, Boulder, 1997.
- Sami Naïr, El imperio frente a la diversidad del mundo, (trad. del original L`empire face a la diversité, R. H. Mondadori, 2003, a cargo de Sara Barceló y María Cordón), Barcelona, Círculo de Lectores, 2003
- Sartori, G., Teoría de la democracia, Madrid, Alianza, 1988.
- Shumpeter J.A., Capitalismo, socialismo y democracia, Barcelona, Folio, 1984
- Soriano Díaz, R. Y AAVV, Democracia vergonzante y ciudadanos de perfil, Granada, Comares, 2002