Uso de programas de simulación para promover la pedagogía activa en la docencia universitaria

  1. Ballesteros, María de la Menta
  2. Moral, Ana
Journal:
IJERI: International journal of Educational Research and Innovation

ISSN: 2386-4303

Year of publication: 2014

Issue: 1

Pages: 87-98

Type: Article

More publications in: IJERI: International journal of Educational Research and Innovation

Abstract

Active learning pedagogy is based in the capacity of the students to be an active subject in their own learning and also the capacity of the teacher to act as a facilitator of the learning process. Although this methodology has many positive aspects, most actions are performed on active schools projects since there are many difficulties to use it in the University environment. However, there is an evident need for a change from the traditional "industrial learning towards an active and experiencing learning that will be essential for the management of new communication and information technologies. Specifically, it is particularly useful to use simulators because by means of the use of simulation programs the student is able to design a model of a real system and to conduct experiences with it. In this paper, we propose the use of a bioprocesses computer simulation program called Aspen Batch Process Developer. This program can be used as a tool for active learning in practical teaching courses such as Biotechnological Processes from Biotechnology Degree and Bioprocess Engineering from Master of Environmental, Industrial and Food Biotechnology, coursed in Pablo de Olavide University. Through this simulation program, students will be able to handle mass balances and design and optimization parameters related to a biotechnology industry. During the course, the active learning training of students is promoted through of the use of a virtual platform in which interactive teaching material is placed.

Bibliographic References

  • Alba C. (2004). Viabilidad de las propuestas metodológicas derivadas de la aplicación del crédito europeo por parte del profesorado de las universidades españolas, vinculadas a la utilización de las TIC en la docencia e investigación. Ed. Universidad Complutense de Madrid.
  • ANECA (2005). Libro Blanco de las Titulaciones de Grado y Post-grado de Bioquímica y Biotecnología. Madrid.
  • Cano M.E. (2008). La evaluación por competencias en la educación superior. Revista de currículum y formación de profesorado 12 (3) 1-16.
  • Coss R. (1998). Simulación: un enfoque práctico. Ed. Limusa. México D.F.
  • Domínguez P. L. Fecha de consulta: 20/01/2014. Metodología activa y aprendizaje autónomo con las TIC. [Artículo en línea]. Web de la sección de enseñanza bilingüe de la Universidad de Zaragoza.
  • Godia F. & López J. (1998). Ingeniería Bioquímica. Ed. Síntesis. Madrid.
  • Herrero J. (2010). Bases científicas para una nueva educación. Ed. Ojo de Agua. Orba.
  • http://ludus.org.es/es/projectsLudus (Directorio de pedagogías alternativas)
  • Lillard A. S. (2013). Playful Learning and Montessori Education. American Journal of Play 5 (2) 157-186.
  • Lucas S., García P.A., Bolado S., García M.T., González G. & Urueña M.A. (2008). Teaching and learning strategies and evaluation changes for the adaptation of the Chemical Engineering degree to EHES; Education for Chemical Engineers 3: 33-39.
  • McCabe W.L. & Smith J.C. (1976). Unit Operations of Chemical Engineering. 3ª Ed. McGraw-Hill, New York Traducción al español de la 2ª ed. Inglesa (1968) “Operaciones Básicas de la Ingeniería Química”. Ed. Reverté, Barcelona.
  • McCreanor P. T. (2000). Developing a web-enhanced course: A case study. The proceedings of 2000 IEEE 30th ASEE/IEEE frontiers in education conference.
  • Merino J., López E. & Ballesteros C. (2008). El profesor universitario en la Sociedad de la Información y la Comunicación. Revista Espacio y Tiempo. Revista de Ciencias Humanas 22, 213-231.
  • Saintmartin P. (2012). Otra educación infantil: la escuela activa. Reflexiones y Experiencias en Educación, 7.
  • Sangrá A. & Sanmaned M. (2004). La transformación de las universidades a través de las TIC, discursos y prácticas. Ed. OUC. Barcelona.
  • Seider W.D, Seader J.D., Lewin D.R., Widagdo S. (2010). Product and Process Design Principles. Synthesis, Analysis, and Evaluation. John Wiley & Sons. Asia.
  • Shuler M. & Kargi F. (1992). Bioprocess Engineering, Prentice Hall PTR, New Jersey.
  • Wild R. & Wild M. (2002). Educar para ser. Una respuesta frente a la crisis. 4ª Ed. Fundación Educativa Pestalozzi. Quito.