La proclamación de Carlos IV en Montevideo. Fiesta y escenificación en los márgenes del mundo indiano

  1. Ollero Lobato, Francisco
  2. Rey Ashfield, William
Journal:
De arte: revista de historia del arte

ISSN: 1696-0319

Year of publication: 2014

Issue: 13

Pages: 132-146

Type: Article

DOI: 10.18002/DA.V0I13.980 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: De arte: revista de historia del arte

Abstract

This work analyses celebrations of the city of Montevideo at the beginning of the reign of Carlos IV of Spain. It describes ornaments and events related with the celebrations. It focuses on aesthetic features of the events, in a time of change of the taste artistic, a half-way between baroque culture and age of enlightened period. These festivities also help to discover the rule of the city in the historic context of this period for Hispanic monarchy, and its aspirations in order to become an outstanding port of America

Bibliographic References

  • A. CAPILLAS DE CASTELLANOS, Montevideo en el siglo XVIII, Montevideo, 1971, p. 37
  • A. G. MÁRQUEZ REDONDO, El ayuntamiento de Sevilla en el siglo XVIII, Sevilla, 2010, tomo I,
  • A. LAMAS, El escudo de armas de la ciudad de Montevideo. Montevideo, 1903
  • A. SCARONE, Efemérides uruguayas, tomo III, Montevideo, 1956, p. 64
  • C. A. PAGE, "Las proclamaciones reales en Córdoba del Tucumán", Revista Complutense de Historia de América, vol. 30, 2004, pp. 77-94
  • E. IRIGOYEN, La patria en escena. Estética y autoritarismo en Uruguay. Textos, monumentos, representaciones, Montevideo, 2000, p 68
  • E. J. LUQUE AZCONA, Ciudad y Poder: La construcción material y simbólica del Montevideo colonial (1723-1810), Sevilla, 2007, pp. 149-151
  • E. MEJÍA ZAVALA, "Testimonios para la proclamación de Carlos IV en Valladolid de Michoacán en 1791", Tzintzun. Revista de Estudios Históricos, 38, 2003, pp. 163-257.
  • E. PÁEZ RÍOS, Iconografía Hispana: catálogo de los retratos de personajes españoles de la Biblioteca Nacional, Madrid, 1966-1970, pp. 1712-14, y 1712-1
  • F. HALCÓN: "Patrocinio indígena en la jura de Carlos IV: el caso de San Miguel el Grande", Laboratorio de Arte, 24, 2012, pp. 473-487
  • F. OLLERO LOBATO, La plaza de San Francisco de Sevilla, escena de la fiesta barroca, Granada, 2013
  • G. FURLONG, "José Custodio de Sa y Faria, ingeniero, arquitecto y cartógrafo colonial 1710 - 1792", Anales del Instituto de Arte americano e Investigaciones Estéticas, 1, 1948, pp. 11-163
  • H. ACHUGAR y M. MORAÑA (eds.), Uruguay. Imaginarios culturales. Desde las huellas indígenas a la modernidad, Montevideo, 2000, pp 95-124.
  • I. RODRÍGUEZ MOYA, El Retrato en México, 1781- 1867: Héroes, Ciudadanos y Emperadores para una nueva nación, Sevilla, 2006.
  • J. BÉRCHEZ, "Manuel Tolsá en la arquitectura española de su tiempo", Tolsá, Ximeno, Fabregat. Trayectoria artística en España. Siglo XVIII. Catálogo de la Exposición, Valencia, 1989, pp. 7-32
  • J. C. GARAVAGLIA, Construir el Estado, Inventar la Nación: El Río de la Plata, Siglos XVIII-XIX, Buenos Aires, 2007, pp. 40 y ss
  • J. TORRE REVELLO, "Del Montevideo del siglo XVIII. Fiestas y costumbres", Revista de del Instituto Histórico y Geográfico del Uruguay, tomo VI, n. 2, 1929, pp. 611-700
  • J. VALENZUELA MÁRQUEZ, "Proclamando a los reyes en la periferia. Entre contextos locales y proyectos imperiales (Santiago de Chile, siglo XVIII)", Investigaciones sociales, año XII, N. 21, 2008, pp. 271- 289
  • J.M. MORILLAS ALCÁZAR, "Felipe V en Sevilla: Fiesta, ceremonia e iconografía", en N. MORALES y F. QUILES GARCÍA (comp.), Sevilla y Corte. Las artes y el Lustro Real (1729-1733), Madrid, 2010, pp. 221-230
  • J.M. MORILLAS ALCÁZAR, Felipe V e Isabel de Farnesio en Andalucía: el traslado de la corte a Sevilla (1729-1733), Sevilla, 1996
  • L. de ZÚÑIGA: Annales eclesiásticos i seglares de la Mn. y M.L. ciudad de Sevilla. Sevilla, 1748, p. 30
  • M. GIL, Relación de la proclamación del Rey Nuestro Señor Don Carlos IIII y jiestas con que la celebró la muy noble y muy leal ciudad de Sevilla, de cuya orden se da á luz / y la escribió... ,Madrid, 1790
  • M. L. COOLIGHAN SANGUINETTI, "Solemnidades y fiestas de guardar en el antiguo Montevideo", La iglesia en el Uruguay. Libro conmemorativo en el primer centenario de la erección del Obispado de Montevideo, primero en el Uruguay (1878-1978), Montevideo, 1978 (Montevideo, 1999)
  • M. LLORENS y M. A. CATALÁ GORGUES, "Un monumento efímero exponente del ideal de la monarquía del Despotismo Ilustrado: el de las fiestas de la proclamación de Carlos III en Valencia", Traza y Baza, 8, 1983, pp. 28-35
  • P. BURKE, La fabricación de Luis XIV, Londres, 1992 (2003) pp. 115 y ss.
  • R. MÚJICA PINILLA, "Apuntes sobre moros y turcos en el imaginario andino virreinal", Anuario de Historia de la Iglesia, 16,2007, pp. 169-179
  • R. MÚJICA PINILLA, "España eucarística y sus reinos: el Santísimo Sacramento como culto y tópico iconográfico de la monarquía" en J. GUTIÉRREZ HAZAS y J. BROWN (coords.), Pintura de los Reinos: identidades compartidas. Territorios del mundo hispánico, siglos XVI-XVII, México, D.F, 2008, tomo IV, pp. 1099-1168
  • R. R. PAMPÍN, "Cuando los montevideanos juraron fidelidad a Carlos IV", Hoy es Historia, 25-30, 1988, pp. 69 y ss
  • R. SALAZAR BRAVÜ, "La jura de Carlos IV. Un escenario barroco para la Caracas del siglo XVIII", La fiesta. Memoria del IV Encuentro Internacional sobre Barroco, Pamplona, 2011, pp. 323-330
  • SOTO CABA, "Fiesta y ciudad en las noticias de la proclamación de Carlos IV", Espacio, Tiempo y forma, Serie VII, tomo 3, 1990, pp. 259-271
  • V. MÍNGUEZ, "Reyes absolutos y ciudades leales. Las proclamaciones de Fernando VI en la Nueva España", Tiempos de América, 2, 1998, pp. 19-33
  • V. MÍNGUEZ, Los Reyes Distantes: Imágenes Del Poder en el México Virreinal, Castellón, 1995, p. 76.
  • V. MÍNGUEZ, Los reyes solares. Iconografía astral de la monarquía hispánica, Castellón, 2001
  • W. REY ASHFIELD, "Proyecciones barrocas en el Uruguay del siglo XIX. La extroversión de lo íntimo", Ilustración y Libertades, 2, 2011, pp. 7-22