Conectando la teoría con la práctica en asignaturas de ingeniería química

  1. Santiago Rodríguez-Pérez
  2. Carmen Arnáiz
Journal:
Formación Universitaria

ISSN: 0718-5006

Year of publication: 2014

Volume: 7

Issue: 1

Pages: 23-30

Type: Article

DOI: 10.4067/S0718-50062014000100004 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Formación Universitaria

Abstract

This paper presents the design of a virtual undergraduate course of Unit Operations in Chemical Engineering and its implementation in the WebCT platform. The opinion, use and impact on the academic performance of a group of students are analyzed through a questionnaire. This information allowed determining the positive perception of the students about the visual contents as an important complement of learning. However, the students did not actively use the visual tool while studying the course subjects, but this did not significantly impact the academic performance of the students. It seems that too many face-to-face classes, too much homework, and the medium-high level of the group of students would explain these results.

Bibliographic References

  • Arnáiz, C, Ojeda, E. (2008). Elaboración de Materiales en Red: Asignatura Operaciones Básicas. Plan de Renovación de las Metodologías Docentes. Universidad de SevillaSecretariado de Recursos Audiovisuales y Nuevas Tecnologías.
  • Arnáiz, C, Ojeda, E. (2009). Elaboración de Materiales en Red: Asignatura Operaciones Básicas. Open Course Ware. Universidad de Sevilla.
  • Arnáiz, C, Ojeda, E. (2010). Elaboración de Materiales en Red: Asignatura Operaciones Básicas. Plan de Renovación de las Metodologías Docentes. Universidad de SevillaSecretariado de Recursos Audiovisuales y Nuevas Tecnologías.
  • Babich, A, Mavrommatis, K.T.H. (2009). Teaching of complex technological processes using simulations. Int. J. Eng. Educ. 25. 209-220
  • Barak, M. (2007). Transition from traditional to ICT-enhanced learning environments in undergraduate chemistry courses. Computers & Education. 48. 30-43
  • Domingues, L, Rocha, I, Dourado, F, Alves, M, Ferreira, E. C. (2010). Virtual laboratories in (bio) chemica lengineering education. Education for Chemical Engineers. 5. 22-27
  • En qué consisten los estudios de Grado de la Rama Industrial.
  • García, I, Gracia, J. A. (2008). Methodology Based on Effective Practices to Develop Educational Software. Computación y Sistemas. 11. 313-322
  • Inzunza, B.C, Rocha, R.A, Márquez, C.G, Duk, M.S. (2012). Asignatura Virtual como Herramienta de Apoyo en la Enseñanza Universitaria. Formación Universitaria. 5. 3-14
  • Jung, I. (2005). ICT-Pedagogy Integration in Teacher Training: Application Cases Worldwide. Educational Technology & Society. 8. 94-101
  • Jyothi, S, Mc Avinia, C, Keating, J. A. (2012). visualization tool to aid exploration of students' interactions inasynchronous online communication. Computersand Education. 58. 30-42
  • Komulainen, T.M, Enemark-Rasmussenb, R, Sin, G, Fletcherc, J.P, Cameron, D. (2012). Experiences on dynamic simulation software in chemical engineering education. Education for Chemical Engineers. 7. 153-162
  • León-Mora, C, Camarillo-Casado, J, Ramos-Gómez, M, Sánchez-Aguilar, M.A. (2008). La enseñanza virtual en la Universidad de Sevilla. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación. 32. 7-20
  • Maceiras, R, Cancela, A, Goyanes, V. (2010). Aplicaciónde Nuevas Tecnologías en la Docencia Universitaria. Formación Universitaria. 3. 21-26
  • Marín Uribe, R. (2003). El modelo educativo de la UACH: Elementos para su construcción. Universidad Autónoma de Chihuahua.
  • Martín-Blas, T, Serrano-Fernández, A. (2009). Therole of new technologies in the learning process: Moodle as a teaching tool in Physics. Computers and Education. 52. 35-44
  • Muñoz-Cano, J.M, Córdova, J.A, Priego, H. (2012). Dificultades y facilidades para el desarrollo de un proceso de innovación educativa con base en las Tecnologías de la Información y Comunicación (TIC). Formación Universitaria. 5. 3-12
  • Sánchez, L. La Universidad de Sevilla fortalece su propuesta de Enseñanza Virtual con RODAS.
  • Solsona, N, Izquierdo, M, De Jong, O. (2003). Exploring the developmentof students conceptual profiles of chemical change. International Journal of Science Education. 25. 3-12
  • Estudios y Acceso.