Las comunidades de aprendizaje como estrategia de desarrollo y compromiso pedagógico en la formación inicial del profesorado

  1. Juan José Leiva Olivencia 1
  2. Encarnación Pedrero García 2
  3. Rafael Pérez Galán
  1. 1 Universidad de Málaga
    info

    Universidad de Málaga

    Málaga, España

    ROR https://ror.org/036b2ww28

  2. 2 Universidad Pablo de Olavide
    info

    Universidad Pablo de Olavide

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/02z749649

Zeitschrift:
Hekademos: revista educativa digital

ISSN: 1989-3558

Datum der Publikation: 2014

Nummer: 16

Seiten: 51-58

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Hekademos: revista educativa digital

Zusammenfassung

New teaching demands involving the modernization of pedagogical university higher institution of education, as a result of the implementation and consolidation of the European area of higher education, together with the de-mands of the students on the coordination and improvement of the quality of University teaching, as do communi-ties of learning something more than an instrument of service-learning or renewal of educational practices in the scenario of the new pedagogy in the twenty-first century. It is also a critical methodology, an educational resource that, at least, we stop to analyze whether we intend to train future teachers and professors from a pedagogical perspective, holistic and inclusive. Based on this consideration, in this article you will find highlighted values and principles essential to establish cooperative processes, dialogue and community in the context of higher education, with the aim of promoting a climate in the classroom that fosters the development of positive and enriching rela-tions among college students. Thus, we offer a reflective educational look at the relevance and potential who have the communities of learning in the University area as a strategy for promoting coexistence and personal develop-ment. Based on the description of an experience developed in the subject "General didactics", corresponding to the titration of degree in primary education, in the Faculty of Sciences of the education of the University of Malaga (Spain) during 20122013, to illustrate with examples from the everyday life of classrooms, the ideas expressed in the text. This work takes us to critically reflect on some of the outstanding issues in the initial training of teachers in University scenarios that are dynamic and permanent change and educational innovation.

Bibliographische Referenzen

  • Almenta, E., Del Río, J.L. y Leiva, J. (2013). Las comunidades de aprendizaje como estra- tegia para el desarrollo de la convivencia en el período de formación inicial del profe- sorado. Actas del III Congreso Nacional de Convivencia y Resolución de Conflictos Socioeducativos, Málaga: Universidad de Málaga.
  • Aubert, A., García, C., Flecha, r., y Racionero, S. (2008). Aprendizaje dialógico en la Sociedad de la Información. Barcelona: Hipatia.
  • Benítez, B. (2008). Estado de implantación de la Responsabilidad Corporativa en la empresa española. Ed, Gráficas Muriel. Madrid
  • Bielaczyc, K. y Collins, A. (1999). Learning communities in classrooms: A reconceptualization of educational practice. En CH. M. Reigeluth, (Ed). Instructional-design theories and models: A new paradigm of instructionaltheory, Vol. II. ( 269-292). Mahwah: Lawrence ErlbaumAssociates.
  • Contreras, J. (2010). Otras escuelas, otra educación, otra forma de pensar el currículum. En J. Gimeno (coord.). Saberes e incertidumbres sobre elcurrículum (548-566), Madrid: Morata
  • Elboj, C., Puigdellívol, I., Soler, M., Y Valls, R. (2002):Comunidades de aprendizaje. Transformar la educación. Barcelona: Graó.
  • Flecha, R. (1997):Compartiendo palabras. Barcelona: Paidós. (2008).Comunidades de aprendizaje. Sevilla: ECOEM.
  • Pérez Gómez, A.I. (2010). Reinventar la profesión docente. Nuevas perspectivas y escenarios en la era de la formación y de la incertidumbre (Tema monográfico). Revista Interuniversitaria de Formación delProfesorado, 68, pp.17-36.
  • Puigvert, L. y Otros (2006):Teorías y Sociedades Dialógicas. Nuevas transferencias cien- cia sociedad en la era del conocimiento. Madrid: Editorial Ministerio de Ciencia y Tecnología.
  • Santos Guerra, M.A. (2000):La pedagogía contra Frankenstein. Barcelona: Graó.
  • Touraine, A. (2005):Un nuevo paradigma: para comprender el mundo de hoy. Barcelona: Paidós.
  • Zeichner, K.M. (2010):La formación del profesorado y la lucha por la justicia social. Madrid: Morata