Valuation of the training received in university regarding the utility for work by Catalan graduates

  1. Fachelli, S.
  2. Montolio, D.
Revista:
Multidisciplinary Journal for Education, Social and Technological Sciences

ISSN: 2341-2593

Año de publicación: 2015

Volumen: 2

Número: 2

Páginas: 14-37

Tipo: Artículo

DOI: 10.4995/MUSE.2015.3690 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Multidisciplinary Journal for Education, Social and Technological Sciences

Resumen

This article examines the factors that influence graduate valuations of the education/training they received at university in terms of its utility or applicability in the workplace. Drawing on the 2014 survey conducted by the Agency for the Quality of the Catalan University System, among students that graduated in 2010, we test three hypotheses. The first states that graduate valuation of the training received at university in terms of its utility for the workplace is higher among those who are currently employed in high quality jobs; the second that this valuation is higher among graduates employed in higher occupational categories; and, the third, that higher valuations are given by individuals with better academic records. The methodology used to test the three hypotheses is based on both descriptive and econometric techniques that allow us to control for specific individual characteristics and specific characteristics of the degree subjects studied. Preliminary empirical results allow us to verify two of the three hypotheses. The main contribution of this paper is to provide some initial insights into a relationship not frequently examined in the literature and to offer some empirical evidence that counters the typical “matching” standpoint taken on the relationship between education/training and level of employment.

Referencias bibliográficas

  • AQU (2014) Universitat i Treball a Catalunya 2014. Estudi de la inserció laboral de la població titulada de les universitats catalanes. Barcelona Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya.
  • Ardouin, J., Bustos, C., Gayó, R., and Jarpa, M. (2000) Motivación y satisfacción laboral. Documento en línea. Disponible en www.apsique.cl
  • Argyle, M. (2001) The Psychology of Happiness. Routledge, 2001.
  • Carabaña, J. and de la Fuente, G. (in press 2015). Facultad por Facultad. Origen familiar y empleo de los licenciados en CCSS y Humanidades de la UCM en el año 2003. Revista Complutense de Educación.
  • Corominas Rovira, E.; Villar Hoz, E; Saurina Canals, C.; Fàbregas Alcaire, M. (2007) El mercat laboral qualificat i la qualitat de l’ocupació. In Educació superior i treball a Catalunya. Anàlisi dels factors d’inserció laboral. Barcelona: Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya
  • Fachelli, S.; Planas, I. (2014) Inserción profesional y movilidad intergeneracional de los universitarios: de la expansión a la crisis. Revista Española de Sociología (RES). 21: 69-98. http://ddd.uab.cat/pub/artpub/2014/125654/revespsoc_a2014n21p69iSPA.pdf
  • Fachelli, S.; Torrents, D.; Navarro-Cendejas, J. (2014) ¿La universidad española suaviza las diferencias de clase en la inserción laboral? Revista de Educación, 119–144. http://ddd.uab.cat/pub/artpub/2014/118532/revedu_a2014m4-6n364p119iSPA.pdf
  • Freeman, R.B. (1976). The Overeducated American, New York Academic Press.
  • Gamero, C. (2003) Análisis económico de la satisfacción laboral. Màlaga: Universidad de Málaga. [Tesis doctoral]
  • García, J., Gargallo, A., Marzo, M. amd Torres, P. (2005) “Job satisfaction: empirical evidence of gender differences”. Women in Management Review, 20 (3-4), pp. 279-288 http://dx.doi.org/10.1108/09649420510599098
  • Gargallo, A. (2008) La satisfacción laboral y sus determinantes en las cooperativas. En: de Castro Silva y Díaz de Castro (Coords), Universidad, Sociedad y Mercados Globales. Asociación Europea de Dirección y Economía de Empresa. International Conference. Salvador de Bahía (pp. 563-575)
  • Hamermesh, D.S. (1977) Economic aspects of job satisfaction. In Orley Ashenfelter &Wallace Oates, Essays in Labor Market Analysis. New York: Halsted Press. (pp. 53-72)
  • Hamermesh, D.S. (2001) The Changing Distribution of Job Satisfaction. Journal of Human Resources, 36(1), pp. 1-30. http://dx.doi.org/10.2307/3069668
  • Hodson, D. (1985) Philosophy of science, science and science education. Studies in Science Education, 12(1), pp. 25-57 http://dx.doi.org/10.1080/03057268508559922
  • International Labour Organization (2004) The future of work and quality in Information Society. Geneva: International Labour Organization.
  • Kalleberg, A.L. and Loscocco, D.A. (1983) Aging, values and rewards: Explaining age differences in job satisfaction. American sociological review, 48(1), pp. 78-90 http://dx.doi.org/10.2307/2095146
  • Leal, A., Alfaro de Prado Sagrera, A., Rodríguez Félix, L., and Román Onsalo, M. (1999) El factor humano en las relaciones laborales: manual de dirección y gestión. Madrid: Pirámide.
  • Mañé, F. and Miravent, D. (2007) L’adequació de la formació universitària en Serra Ramoneda (ed.). Educació Superior i Treball a Catalunya: Anàlisi dels Factors d’inserció Laboral. Cap. 4 (155: 186). Barcelona: Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (AQU).
  • McGuiness, S. (2006) Overeducation in the labour market. Journal of Economic Surveys, 20(3), 387-418. http://dx.doi.org/10.1111/j.0950-0804.2006.00284.x
  • Navarro-Cendejas, J. (2013) Universidad y mercado de trabajo en Cataluña: un análisis de la inserción laboral de los titulados universitarios. Tesis doctoral. Universidad UAB. http://ddd.uab.cat/pub/tesis/2014/hdl_10803_134648/jnc1de1.pdf
  • Naville P. (1956) Essai sur la qualification du travail, Paris, Editions Marcel Rivière.
  • Olarte, M. L. (2011) “Los determinantes de la satisfacción laboral: una revisión teórica y empírica”. Tesis. Universidad Jorge Tadeo Lozano. Facultad de Ciencias Económicas. Bogotá.
  • Planas, J. (2014). Adecuar la oferta de educación a la demanda de trabajo. ¿Es posible? Una crítica de análisis adecuacionistas de relación entre formación y empleo. México: Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior.
  • Planas, J. and Fachelli, S. (2010) “Catalan universities as a factor of equity and professional mobility”. Barcelona: Agència per a la Qualitatat del Sistema Universitari de Catalunya (AQU). http://ddd.uab.cat/pub/llibres/2010/114675/catunifacequ_a2010.pdf
  • Raffe, D. (2001) “The Role of Vocational Training and Education in the Combat against Youth Unemployment”. In Groth, C. and Maennig, W. (Eds) Strategies against Youth Unemployment: An International Comparison, pp. 91-104, Berlin: Peter Lang.
  • Robbins, S.P. (2004) Comportamiento organizacional. Pearson Educación.
  • Sattinger, M. (1993) Assignment models of the distribution of earnings. Journal of Economic Literature, vol. XXXI, June, pp. 831-880.
  • Seashore, S.E. (1974) “Job satisfaction as an indicator of the quality of employment”, Social Indicators Research, 1, p. 135-168. http://dx.doi.org/10.1007/BF00302885
  • Torrents, D.; Fachelli, S. (2015) El efecto del origen social con el paso del tiempo: la inserción laboral de los graduados universitarios españoles durante la democracia. Revista Complutense de Educación, 26 - 2, 331-349. http://dx.doi.org/10.5209/rev_rced.2015.v26.n2.43070