La sala capitular de la Catedral de Sevilla y Francisco del Castillo.

  1. Arsenio Moreno Mendoza
Journal:
Atrio. Revista de Historia del Arte

ISSN: 0214-8293 2659-5230

Year of publication: 2015

Issue: 21

Pages: 22-39

Type: Article

More publications in: Atrio. Revista de Historia del Arte

Abstract

The Chapterhouse of Seville’s Cathedral −which is the first one with oval floor in Spain− is one of the most prodigious and avant-garde examples of the 16th century’s Spanish architecture. Though also, the authorship of this room, built in a long-term process, is one of the biggest questions without a clear and consensual solution of historiography of Art. A question that, maybe, won’t be clarified in a clear and definitive way without a new and substantial documentary contribution. In this context, it is decisive the appearance and contribution of Francisco del Castillo El Mozo, whose figure seems to be determinant in the gestation of the original idea of this project

Bibliographic References

  • GESTOSO Y PÉREZ, J., Sevilla monumental y artística. 3 vols, Sevilla, 1984. Facsímil de la edición príncipe, Sevilla, 1989-1909.
  • RECIO MIR, A., Sacrum Senatum. Las estancias capitulares de la catedral de Sevilla, Sevilla, Universidad de Sevilla-Fundación Focus-Abengoa, 1999.
  • MORALES, A. J., “La arquitectura de la Catedral de Sevilla en los siglos XVI, XVII y XVIII”, en La Catedral de Sevilla, Sevilla, Ed. Guadalquivir, Sevilla, 1984.
  • GENTIL BALDRICH, J., “La traza oval y sala capitular de la catedral de Sevilla”, en Cuatro edificios sevillanos, Sevilla, Colegio Oficial de Arquitectos de Anda-lucía, 1996.
  • BANDA Y VARGAS, A., El arquitecto andaluz Hernán Ruiz II, Sevilla, 1974.
  • GONZÁLEZ ROMÁN, C., “Palacio, sive teatro”, Boletín de Arte, nº 21, 2002, pág. 38.
  • RODRÍGUEZ G. DE CEBALLOS, A., “Entre el manierismo y el barroco, iglesias españolas ovaladas”, Goya, nº177, 1983, págs. 98-107. ZUCC, M., La cupola di S. Giacomo in Augusta e le cupole ellittiche di Roma, Rome, Instituto di Studi Romani, 1946
  • SIMONA, M., “Ovals in Borromini’s Geometry”, in Mathematics and Culture II. Visual Perfection: Mathematics and Creativity, Emmer, ed. Berlín, Springer, 2005, pág. 46.
  • HUERTA, S., Oval Domes, “History, Geometry and Mechanics”, Nexus Network, Journal, vol 9, nº 2, 2007, pág.224.
  • NAVASCUÉS PALACIO, P., El libro de arquitectura de Hernán Ruiz el Joven. Estudio y edición crítica, Madrid, Escuela Técnica Superior de Arquitectura, 1974.
  • MARTÍNEZ DE ARANDA, G., Cerramientos y trazas de montea, Madrid, Servicio Histórico Militar, CEHOPU, 1986.
  • VANDELVIRA, A., Tratado de Arquitectura de... Edición crítica de G. Barbé-Coquelin, Albacete, Confederación Española de Cajas de Ahorros, 1977.
  • DE L’ORME, P., Nouvelles inventions pour bien bastir et a petits fraiz, París, Morel, 1561. Le premier tome de l’Architecture, París, Morel, 1567.
  • NAVASCUÉS PALACIO, P., El Manuscrito de arquitectura de Hernán Ruiz el Joven, Madrid, E.T.S.A., 1974.
  • ÁL ÁLVAREZ MÁRQUEZ, C., “La tradución de Vitruvio y otras cuestiones”, en Libro de Arquitectura. Hernán Ruiz II, Sevilla, Fundación Sevillana de Electricidad, 1998, tomo II, pág. 93.
  • MORALES MARTÍNEZ, A.J., Hernán Ruiz el Joven, Madrid, 1996.
  • PANOFSKY, E., “The First Two Projects of Michelangelo’s Tomb of Julius II”, Art Bulletin, nº 19, 1937.
  • ADORNI, B., Jacopo Barozzi da Vignola, Milano, Skira, 2008.
  • RODRÍGUEZ G. DE CEBALLOS, A., “La planta elíptica: De El Escorial al Clasicismo español”, Anuario del Departamento de Historia y Teoría del Arte, nº 2, 1990, pág. 151.
  • UTTLE, R., Vignola e Villa Giulia. Il disegno White. Casabella, 646, 1997.
  • LOTZ, W., L’Architettura del Rinascimento. Milano, 1997, pág. 32.52. TAFURI, M., La Arquitectura del Humanismo, Madrid, Ed. Xarait, 1978.
  • ROSENTHAL, E., La Catedral de Granada, Granada, Universidad de Granada, 1990, págs.58-62.
  • ROSENTHAL, E., The Palace of Charles V in Granada, Princenton, New Yersey, 1985, págs. 141-142.
  • KUBLER, G., Arquitectura de los siglos XVII y XVIII. Madrid, ArsHispaniae, 1957, pág. 39.
  • CRUZ ISIDORO, F., Alonso de Vandelvira, Sevilla, Universidad de Sevilla, 2007.
  • MORENO MENDOZA, A., Francisco del Castillo y la arquitectura manierista andaluza, Jaén, Diputación Provincial de Jaén, 1984, pág. 358.
  • MORENO MENDOZA, A., Los Castillo, un siglo de arquitectura en el renacimiento andaluz. Granada, Universidad de Granada, 1989.
  • COOLIDGE, J., “The Villa Giulia a study of central Italian architecture in ten mid-sixteenth century”, The Art Bulletin, September, 1943, Number Three.
  • VILLALVA, D., Historia de la Antigüedad y fundación de la Peña de Martos. Año de 1577, Madrid, Hijos de M. G. Hernández, 1923.64. Ibídem, págs. 140-141.
  • SCHLIMME, H., “L’Architetettura di Vignolafraprogetto e costruzione. Divisione del lavoro e processi di decisioninell’edilizia del Cinquecento”, en Studi su Jacopo Barozzi da Vignola. A cargo de A.M. Affanni y P. Portoghesi, Roma, 2011, págs. 379-396.
  • FALK. T., Stidienzurtopographie und geschite der Villa Giulia in Roma. Romische Jahrbuch fur Kunstgeschchte. Band Dreizehn, 1971.Verlag Ernst Wasmuth Tubingen, pág. 171.
  • FAGIOLO, M., Vignola, l’architettura dei principi, Roma, 2007.
  • VICIOSO, J., “L’impiego dei materiali per Bartolomeo Ammannati nel ninfeo della villa Giulia a Roma”, en Bartolomeo Ammannati, edición a cargo de N. Roselli del Turco, F. Salvi, Florencia, 2005, pág. 290-296.
  • COCCHIA, S. PALMINTERI, A, PETRONI, L. “Villa Giulia: un caso essemplare della cultura e della prassi construttiva nellametá del Cinquecento”, Bollettino d’Arte, 1987.
  • HOFFMANN, P., “Scultori e stuccatori a Villa Giulia, inéditi di Federico Brandani”, Rivista di crítica e storia d’arte, nº18, 1967, págs. 48-53.
  • FROMMEL, C.L. “Villa Giulia a Roma”, en Jacopo Barozzi da Vignola, Milán, 2002, págs. 163-105.
  • NOBILE, MARCO ROSARIO, Chiese a pianta ovale tra Contrariforma e Barroco: Il ruolo degli ordini religiosi. 1996, Palladio9, 17, págs. 41-50.