Gamificación en la educación, una aplicación práctica con la plataforma Kahoot

  1. Martín Caraballo, Ana M. 1
  2. Herranz Peinado, Patricia 1
  3. Segovia González, M. Manuela 1
  1. 1 Universidad Pablo de Olavide
    info

    Universidad Pablo de Olavide

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/02z749649

Aldizkaria:
Anales de ASEPUMA

ISSN: 2171-892X

Argitalpen urtea: 2017

Zenbakia: 25

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: Anales de ASEPUMA

Laburpena

In recent years, video games are taking a new and enriching approach such as their use in non-play applications as enhancer of concentration, effort or motivation of people. In this paper we will focus on one of its applications, education. Gamification is popularized in the year 2010 and it refers to the incorporation of social aspects or prizes in the network games.To do this we will employ and demonstrate one of the learning platforms based on the game, this is Kahoot. Learning to play is made possible by platforms like this, which allow students to learn in a fun and interactive way, introduce, review or reinforce knowledge, give energy and enthusiasm in a pleasant environment or evaluate students' knowledge, all through network game with an easy, intuitive and free application.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Cacheiro, M.L. (2011). “Recursos educativos TIC de información, colaboración y aprendizaje”. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 39, pp.69-81.
  • Díaz, J., Troyano, Y. (2013). “El potencial de la gamificación aplicado al ámbito educativo”. Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad de Sevilla.
  • Escorcia, R. E., Gutiérrez, A. V., y Henríquez, H. J. (2007). “La educación superior frente a las tendencias sociales del contexto”. Educación y Educadores, 10 (1), pp. 63-77.
  • Fuentes, M. y Guillamón, C. (2006). “El uso del foro virtual como herramienta para favorecer el aprendizaje autónomo y en grupo del estudiante en titulaciones presenciales adaptadas a las directrices del EEEs”. En Méndez-Vilas A.
  • Herrera, L., Lorenzo, O. y Rodríguez, C. (2008). “Las tutorías en el Espacio Europeo de Educación Superior: valoración de su implementación en la titulación de Maestro”, Revista de Investigación Psicoeducativa, 6 (1), pp. 65-85.
  • Jacobs, B. y VAN DER PLOEG, F. (2006). “Guide to reform of higher education: A European perspective”. Economic Policy, 21 (47), pp. 535-592.
  • Pulido Acuña, G. P y Sierra Moreno, H. K. (2005). “Manual del estudiante virtual”.
  • Sousa, S., Durelli, V.H., Reis, H.M., Isotani, S. (2014). “A systematic mapping on gamification applied to education”. 29th Annual ACM Symposium on Applied Computing, pp. 216-222.
  • Tomusk, V. (2006). “Creating the European Area of Higher Education: Voices from the periphery”. Dordrecht, Países Bajos: Springer.