Tecnofobiacompetencias, actitudes y formación del alumnado del Grado en Educación Infantil

  1. Carlos Hervás Gómez 1
  2. Estrella López Mata 1
  3. Salvador Real Plehan 1
  4. Esther Fernández Márquez 2
  1. 1 Universidad de Sevilla
    info

    Universidad de Sevilla

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/03yxnpp24

  2. 2 Universidad Pablo de Olavide
    info

    Universidad Pablo de Olavide

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/02z749649

Journal:
IJERI: International journal of Educational Research and Innovation

ISSN: 2386-4303

Year of publication: 2016

Issue: 6

Pages: 83-94

Type: Article

More publications in: IJERI: International journal of Educational Research and Innovation

Abstract

We live in a society with a great impact of technological development has made in recent decades, and it covers all social areas and things of our daily rotines. Its benefits to the population have been and are numerous. These have not been parallel in all fields, existing fields rather entrenched and have offered resistance to the trend, a notable example being education. This leads to ask do the following study whose purpose was to assess the training received in the Grade degree in early childhood education, particularly in the field information and communications technology (ICT). The aim is to know the attitudes and impressions of students on the same through a questionnaire (Dominguez, 2011) whose results allow us to relate the training, skills and attitudes to integration of ICT. The most remarkable conclusion, we mention that students feel unprepared in the use of ICT as a tool incorporated into school projects, evaluation systems, control attendance, grades etc.

Bibliographic References

  • Amar, V. (2008). Tecnologías de la Información y la Comunicación, Sociedad y Educación (sociedad, e-herramientas, profesorado y alumnado). Madrid: Tébar.
  • Barquín, J. (2004). La implantación de las tecnologías de la información en la sociedad y en los centros educativos públicos de la comunidad de Andalucía. Revista iberoamericana de educación, (36), 155-174.
  • Decreto 428/2008, de 29 de julio, por el que se establece la ordenación y las enseñanzas correspondientes a la Educación Infantil en Andalucía. (BOJA nº 164, de 19 de agosto de 2008). (BOJA 19-8-2008). En http://www.juntadeandalucia.es/boja/boletines/2008/164/d/updf/d2.pdf
  • De Secondat Montesquieu, C.L (2003). El Espíritu de las Leyes. Madrid: Alianza Editorial.
  • Domínguez, R. (2011). Formación, competencia y actitudes sobre las TIC del profesorado de secundaria: Un instrumento de evaluación. Eticanet, IX, 1-21.
  • Echeverría, J. (17 de enero 2001). Conferencia sociedad y nuevas tecnologías en el siglo XXI”. http://redaprenderycambiar.com.ar/javier-echeverria-tercer-entorno/
  • Elejabarrieta, F., Iñiguez, I. (1984). Construcción de escalas de actitud tipo Thurst y Likert. Recuperado de http://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/ceo/article/viewFile/6820/6246
  • Fuentes, J.A., Ortega, J.A. y Lorenzo, M. (2005). Tecnofobia como déficit formativo. Universidad de Granada. Educar 36, 169-180.
  • Fundación Tripartita para la Formación en el Empleo (2003). Entornos virtuales de aprendizaje. Recuperado de http://www.oei.es/pdfs/entornos_virtuales_aprendizaje_formacion_contiua.pdf
  • Henríquez C. A. (2002). La incorporación de las tecnologías de la información y la comunicación en la formación inicial docente. Acción pedagógica, 11 (1/2002), 60-73.
  • Hernández, F. (2006). Los docentes y las TIC: cuatro tendencias, o más. Cuadernos de pedagogía, 363, 66-69.
  • Marquès, P. (2001). Factores a considerar para una buena integración de las TIC en los centros. Recuperado de http://peremarques.pangea.org/factores.htm
  • Martínez, J.M (2011). Tecnoestrés. Barcelona: Paidos Ibérica.
  • Orden de 5 de agosto de 2008, por la que se desarrolla el Currículo correspondiente a la Educación Infantil en Andalucía. (BOJA núm. 169, de 26 de agosto de 2008). En http://www.juntadeandalucia.es/boja/boletines/2008/169/d/updf/d3.pdf
  • Valverde, J. (2010). Políticas educativas para la integración de las TIC en Extremadura y sus efectos sobre la innovación didáctica y el proceso de enseñanza-aprendizaje: la percepción del profesorado. Revista de Educación, 352, 99-124.
  • Vidal, Mª.P. (2006). Investigación de las TIC en la educación. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 5 (2), 539-552.