Diferencias en los resultados obtenidos en las pruebas realizadas por ordenador en matemática empresarial

  1. Fedriani Martel, Eugenio M 1
  2. Romano Paguillo, Inmaculada 1
  1. 1 Universidad Pablo de Olavide
    info

    Universidad Pablo de Olavide

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/02z749649

Journal:
Anales de ASEPUMA

ISSN: 2171-892X

Year of publication: 2012

Issue: 20

Type: Article

More publications in: Anales de ASEPUMA

Abstract

Information technologies have become essential tools at different educational levels. However, there is not a clear idea so far about the influence of these tools in the academic performance. In fact, lots of papers deal with the pros and the cons of using them in the Mathematics classroom. In this paper, we depict the relation between computational and traditional abilities. To do this, we analyze the particular case of the students in the 1st year of the Faculty of Business at Pablo de Olavide University, in Seville, and we consider a complete data set from the course Mathematics for Business I. We also carry out different statistical analyses to check the influence of variables (such as gender, degrees, academic year, and group) in the results of the corresponding computational assessments.

Bibliographic References

  • Álvarez Pérez, P.R., Cabrera Pérez, L., González Afonso, M.C., Bethencourt Benítez, J.T., (2006) “Causas del abandono y prolongación de los estudios universitarios”. Paradigma V.27 – 1 Maracay.
  • Castellanos, L., González, M.C., González, M.A.; Manzano, I.M. (1998). “Las matemáticas empresariales: estudio de los factores determinantes del rendimiento académico”. Rect@, Actas_6, Issue 1: 15; VI Jornadas de ASEPUMA, Santiago de Compostela.
  • Edwin J.G., Van De Oord, Ronan Van Ressem, (2002) “Differences in first graders’ school adjustment: The role of classroom characteristics and social structure of the group”. Journal of School Psychology, 40, 5, pp. 371-394.
  • Fedriani Martel, E.M.; Melgar Hiraldo, M.C. (2009). “Matemática Empresarial I”. Guías Docentes del Grado en Administración y Dirección de Empresas, Universidad Pablo de Olavide, Sevilla.
  • Fedriani Martel, E.M.; Melgar Hiraldo, M.C. (2010). “Matemática Empresarial I”. Guías Docentes del Grado en Administración y Dirección de Empresas, Universidad Pablo de Olavide, Sevilla.
  • Fedriani Martel, E.M.; Melgar Hiraldo, M.C. (2011). “Matemática Empresarial I”. Guías Docentes del Grado en Administración y Dirección de Empresas, Universidad Pablo de Olavide, Sevilla.
  • Fedriani Martel, E.M.; Paralera Morales, C (2004). “Un estudio comparativo del rendimiento entre alumnos y alumnas” XI Jornadas sobre el Aprendizaje y la Enseñanza de las Matemáticas (XI JAEM).
  • Fedriani Martel, E.M.; Romano Paguillo, I. (2011). “Causas del rendimiento académico en asignaturas cuantitativas de la Facultad de Ciencias Empresariales”. Anales de ASEPUMA 19, XIX Jornadas ASEPUMA y VII Encuentro Internacional, Valencia.
  • Rúa, A., Redondo, R., Martínez De Ibarreta, C., Fabra, M.E., Martín, M.J.; Nuñez, A. (2010). “Factores del rendimiento académico en las asignaturas cuantitativas de Administración y Dirección de Empresas”. Anales de ASEPUMA, 18, 105, XVIII Jornadas ASEPUMA y VI Encuentro Internacional, Santiago de Compostela.
  • Sánchez García, V. (1994) “Diferencias de sexo y el aprendizaje de lasMatemáticas”. Suma V.14-15, pp. 18-24.