Responsabilidad Social Corporativa y Educación para el Desarrollo en las empresas

  1. Jon Mirena Suárez Ibáñez
  2. Blanca López-Catalán 1
  1. 1 Universidad Pablo de Olavide
    info

    Universidad Pablo de Olavide

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/02z749649

Journal:
Hekademos: revista educativa digital

ISSN: 1989-3558

Year of publication: 2013

Issue: 14

Pages: 63-73

Type: Article

More publications in: Hekademos: revista educativa digital

Abstract

This work analyzes the relationship between Corporate Social Responsibility (CSR) and Education for Development (EfD) in the field of business to answer the following question: Can companies be actors of Education for Development (EfD)? In order to establish the connection points between both disciplines, that make it possible for us to combine CRS and EfD in firms, this research defines the basic principles of a socially responsible company that, as an EfD actor, contributes to the economic, social and cultural changes in society. As a contribution, the results provided several indications to build a new organizational model, based on responsibilities, principles and actions bearing in mind not only characteristics of Socially Responsible Companies but also those referring to firms as EfD actors.

Bibliographic References

  • Aranguren, L. A. (1997): Educar en la reinvención de la solidaridad, en Bakeaz, 22, pp 1-14.
  • Argibay, M.; Celorio, G. (2005): La Educación para el Desarrollo. Vitoria-Gasteiz: Servicio Central de Publicaciones del Gobierno Vasco.
  • Bauman, Z. (2010): Mundo Consumo. Ética del individuo en la aldea global. Madrid: Espasa Libros.
  • Boni, Alejandra (2007): Diccionario de Educación para el Desarrollo. Bilbao: Hegoa
  • Borràs, V. (1998): El Consumo, un Análisis Sociológico. La estructura del consumo y los grupos sociales en la región metropolitana de Barcelona. Barcelona: Cedecs.
  • Burke, L.; Logsdon, J.M (1996) “How Corporate Social Responsibility Pays Off”. Long Range Planing, 29, pp 495-502.
  • Cardarelli, G.; Waldman, L. (2009): Educación Formal, No Formal, Informal y sus parecidos de familia. Disponible en: http://www.derechoseducacion.org.ar/derechos/images/pdf/enc_ed_no_formal_g raciela_cardarelli.pdf, consultado el 14/08/2012
  • Coombs, Ph. H.; Ahmed, M. (1975): El aporte de la educación no formal. Madrid: Tecnos.
  • Davis, K.; Frederick, W.; Blomstrom, R. (1988): Business and Society. Concepts and Policy Issues. Nueva York:McGraw Hill.
  • Durán, A. (2005): Análisis del proceso de elaboración e implantación de instrumentos de Responsabilidad Social Corporativa. Disponible en: http://earchivo.uc3m.es/handle/10016/2333, consultado el 15/07/2012
  • Elliott, Kimberly, E.; Freeman, R. (2001): White Hats or Don Quixotes? Human Rights Vigilantes in the Global Economy. Cambridge: National Bureau of Economic Research.
  • Etxeberria, X.; García, A.; Royo, S. (2005): Responsabilidad social y ética de las empresas inversoras en los países empobrecidos. Bilbao: Bakeaz.
  • Felber, C. (2012): La economía del bien común. Barcelona: Centro Libros
  • Galbraith, J. K. (1985): La sociedad opulenta. Barcelona: Planeta de Agostini.
  • Guillen, M. (2003): Hacia una crítica del análisis económico del consumo: una alternativa basada en las necesidades. Disponible en: http://www.ucm.es/info/ec/jec8/Datos/documentos/comunicaciones/Fundamento s/Guillen%20Monica.PDF, consultado el 25/08/2012
  • Lopez de Ayala, Mª Cruz. (2004): El análisis sociológico del consumo: una revisión histórica de sus desarrollos teóricos. Revista del Pensamiento Social, 5, pp 161-188.
  • Macintyre, A. (1984): Tras la virtud. Barcelona: Editorial Crítica.
  • Marshall, A. (1994). Principles of Economics. Londres: Mc Millan
  • Navarro, G; García-Marzá, D. (2009): La RSC, la cooperación y la internacionalización de la empresa española. Disponible en: http://fride.org/publicacion/595/rsc,cooperacion-e-internacionalizacion-de-la-empresa-espanola, consultado el 15/07/2012.
  • Observatorio de la Responsabilidad Social Corporativa. Disponible en: http://www.observatoriorsc.org/index.php?option=com_content&view=article&id =57&Itemid=97&lang=es, consultado el 15/07/2012
  • Pujol, R Mª. (1996): Educación y Consumo. La formación del consumidor en la escuela. Barcelona: Horosori.
  • Quazi, A. M.; O`Brien, D. (2000): An Empirical Test of Cross-National Model of Corporate Social Responsibility. Journal of Business Ethics, vol. 25, 1, pp 33-51.
  • Simmel, G. (1957): Fashion. The American Journal of Sociology, Vol. 62, Nº 6, 541- 558. Disponible en: http://smg.media.mit.edu/library/Simmel.fashion.pdf, consultado el 2/09/2012
  • Touriñan, J. M. (1996): Análisis conceptual de los procesos educativos «formales», «no formales» e «informales». Revista de Teoría de la Educación. 8, pp 55-79.
  • Touriñan, J. M.; otros. (2008) Educación para el consumo. Ponencia Encuentro de Teoría de la educación. Oviedo. Disponible en: http://webspersoais.usc.es/persoais/josemanuel.tourinan/documentos.html, consultado el 17/09/2012
  • Trilla, J. (1993): La educación fuera de la escuela. Ámbitos no formales y educación social. Barcelona, Ariel.
  • Veblen, T. (2000): La Teoría de la clase ociosa. Barcelona: El Aleph.